av BrittaBrunBjörn - sön 14 jul 2019, 22:35
- sön 14 jul 2019, 22:35
#1326726
Alltså, han som bytte kopplingen. Hur kan han ha "misslyckats" med att få tillbaka rätt spakinställning. Jag menar, man lossar väl på dom 2st på växellådan och sen hissar ner lådan och gör vice versa tillbaka, hur skulle den hamnat i fel läge? Kan det inte vara så att fel mängd olja är i lådan, kan jag ta med mig mecken till OK/Q8 och tömmer ut oljan för att kolla så rätt mängd vätska är i lådan? Hur skall jag kunna bevisa att "meckan" gjort något tokigt?
MVH
MickeM skrev: ↑sön 14 jul 2019, 21:46 Så ni använde spaken för sidorörelsen och drog andra väljaren för hand i motorrummet till dit fem borde vara?Ja precis, exakt så gjorde vi. Så teoretiskt eller kan man fastställa det som så att man lossar på båda anslutningarna till väljarna och lägger i 5ans växel, och rasslar det när man "kör på tändningen" på 5an så är drevet slut? Det går liksom inte att smörja väljarna på lådan utan dom skall bara hoppa i?
Om ni gör tvärs om då?
För det är just sidorörelsen som oftast felar från spaken. Inte framåt/bakåt.
Men då brukar förvisso backen trilskas lite också .
Men testa det innan lådan döms ut.
Visst kan femmans drev vara paj.
Inte som direkt konsekvens av kopplingsbytet, utan indirekt av att ha körts med felaktig spakinställning och inte växeln i läge.
När det inte var riktigt riktigt, skulle man ha undersökt genast. Inte fortsatt köra.
Hoppar växeln ur, kan drevet skadas.
Alltså, han som bytte kopplingen. Hur kan han ha "misslyckats" med att få tillbaka rätt spakinställning. Jag menar, man lossar väl på dom 2st på växellådan och sen hissar ner lådan och gör vice versa tillbaka, hur skulle den hamnat i fel läge? Kan det inte vara så att fel mängd olja är i lådan, kan jag ta med mig mecken till OK/Q8 och tömmer ut oljan för att kolla så rätt mängd vätska är i lådan? Hur skall jag kunna bevisa att "meckan" gjort något tokigt?
MVH