Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1326726
MickeM skrev: sön 14 jul 2019, 21:46 Så ni använde spaken för sidorörelsen och drog andra väljaren för hand i motorrummet till dit fem borde vara?
Om ni gör tvärs om då?
För det är just sidorörelsen som oftast felar från spaken. Inte framåt/bakåt.

Men då brukar förvisso backen trilskas lite också .
Men testa det innan lådan döms ut.

Visst kan femmans drev vara paj.
Inte som direkt konsekvens av kopplingsbytet, utan indirekt av att ha körts med felaktig spakinställning och inte växeln i läge.
När det inte var riktigt riktigt, skulle man ha undersökt genast. Inte fortsatt köra.
Hoppar växeln ur, kan drevet skadas.
Ja precis, exakt så gjorde vi. Så teoretiskt eller kan man fastställa det som så att man lossar på båda anslutningarna till väljarna och lägger i 5ans växel, och rasslar det när man "kör på tändningen" på 5an så är drevet slut? Det går liksom inte att smörja väljarna på lådan utan dom skall bara hoppa i?

Alltså, han som bytte kopplingen. Hur kan han ha "misslyckats" med att få tillbaka rätt spakinställning. Jag menar, man lossar väl på dom 2st på växellådan och sen hissar ner lådan och gör vice versa tillbaka, hur skulle den hamnat i fel läge? Kan det inte vara så att fel mängd olja är i lådan, kan jag ta med mig mecken till OK/Q8 och tömmer ut oljan för att kolla så rätt mängd vätska är i lådan? Hur skall jag kunna bevisa att "meckan" gjort något tokigt?

MVH
#1326848
Man ska inte få annan inställning av att ta ner lådan. Men montera tillbaka virarna felaktigt/lösa osv är möjligt..
Men eftersom "bara" femman strejkar.
Nja. Jag tror inte att det har gjorts några fel direkt. Kan inte riktigt föreställa mig hur det skulle kunna ske. Kan faktiskt vara en ren slump.

Alldeles för lite olja borde ha gett missljud före nått drev lämnar in, tycker jag.
Men det är en nivåplugg invid vänster drivaxel.

Vad föranledde kopplingsbyte från början?
Slirade den, läckte slavcylindern, eller kopplade den inte ur riktigt?
(Dvs lådan kan ha fått stryk INNAN kopplingsbytet)
Går det inte att lägga i femman riktigt ens med växelförarna på lådan är nog prognosen för lådan dålig.
Smörja axlarna ner i lådan tror jag inte på.

Spännande att höra fortsättningen.
Problem med M56'or är väldigt ovanligt. Men visst händer det..
#1326853
MickeM skrev: mån 15 jul 2019, 18:41 Man ska inte få annan inställning av att ta ner lådan. Men montera tillbaka virarna felaktigt/lösa osv är möjligt..
Men eftersom "bara" femman strejkar.
Nja. Jag tror inte att det har gjorts några fel direkt. Kan inte riktigt föreställa mig hur det skulle kunna ske. Kan faktiskt vara en ren slump.

Alldeles för lite olja borde ha gett missljud före nått drev lämnar in, tycker jag.
Men det är en nivåplugg invid vänster drivaxel.

Vad föranledde kopplingsbyte från början?
Slirade den, läckte slavcylindern, eller kopplade den inte ur riktigt?
(Dvs lådan kan ha fått stryk INNAN kopplingsbytet)
Går det inte att lägga i femman riktigt ens med växelförarna på lådan är nog prognosen för lådan dålig.
Smörja axlarna ner i lådan tror jag inte på.

Spännande att höra fortsättningen.
Problem med M56'or är väldigt ovanligt. Men visst händer det..

Ok. Skall prova att få ur båda vajrarna till lådan och testa en sista gång att försöka få i växeln samt kolla nivån.

Anledningen till kopplingsbytet var att det började med att pedalen fastnade i nedtryckt läge samt att det försvann mycket olja. Så slavcylindern läckte men även lamellerna var tvärslut dock slirade inte kopplingen någon gång utan den gjorde sitt jobb som den skall. Okej, då skall jag inte "skälla" ut meckan då med andra ord.

MVH
#1326894
Jag tycker du ska åka till verkstaden och berätta.
Men vara beredd på att dom faktiskt kan vara oskyldiga.

Men håll tummarna att det fungerar med "Helt manuell" växelföring, för då är det tämligen enkelt fel. Vire, justering/lös/byte eller spakbussningar ...
Enklare än växellådsbyte
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]