- mån 15 jul 2019, 09:17
#1326764
Varken 140 eller 170 är några raketer.
Turbo är ju roligare att köra, utan att den egentligen drar mer bränsle. (Beror på föraren isf)
Men om en BILLIG PÅLITLIG bil stod på önskelistan kanske man ska grunna lite extra.
Turbomodellerna är inte dåliga, men minst 10k dyrare än sug-dito i inköp, samt att turbomodeller har ganska många fler komponenter som kan fela.
Sen är det svårare att hitta väl behandlade turbos än sug-bilar. (Ägarna igen)
Väl behandlade turbomodeller vet man att ta bra betalt för.
Dåligt behandlad/trimmad/modifierad turbomodell kan sluka pengar...
Modifierad med "öppet filter" är varningstecken. Då har man snart en dålig LMM för det första, och just den modofieringen tyder oftast på klåparägare. Dvs "en sådan som köper dyra däck och fälgar för pengarna, istället för att byta dåliga länkarmar, eller annan nödvändig, men ej akut reparation" om ni fattar.....
Fördomsfullt? Javisst! Men jag har ganska skaplig egenupplevd statistik på det.
Turbo är ju roligare att köra, utan att den egentligen drar mer bränsle. (Beror på föraren isf)
Men om en BILLIG PÅLITLIG bil stod på önskelistan kanske man ska grunna lite extra.
Turbomodellerna är inte dåliga, men minst 10k dyrare än sug-dito i inköp, samt att turbomodeller har ganska många fler komponenter som kan fela.
Sen är det svårare att hitta väl behandlade turbos än sug-bilar. (Ägarna igen)
Väl behandlade turbomodeller vet man att ta bra betalt för.
Dåligt behandlad/trimmad/modifierad turbomodell kan sluka pengar...
Modifierad med "öppet filter" är varningstecken. Då har man snart en dålig LMM för det första, och just den modofieringen tyder oftast på klåparägare. Dvs "en sådan som köper dyra däck och fälgar för pengarna, istället för att byta dåliga länkarmar, eller annan nödvändig, men ej akut reparation" om ni fattar.....
Fördomsfullt? Javisst! Men jag har ganska skaplig egenupplevd statistik på det.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.