Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
#1326766
Körde en sväng till affären nyss. Vanlig körning 15 minuter. Och det knäppte massa från katten när jag parkera. 16 grader ute. Så varm borde den inte bli.
av Jonas_latt
#1326968
Provade utan avgassystemet. Lite piggare men inte felet.

Ryckte slangen till klockan och ladda fullt. Skicka upp till 1.3 sen 0.5bar. Den borde skicka på 2.0bar eller liknande i det läget.

Fler tips?
av Jonas_latt
#1327536
Hade nere lådan på bilen och passa på att ta loss allt runt motorn för att leta fel.
Byte packning på insuget, spjälhus tvättat. Alla slangar rör mm är rent gjort.

Ut och körde och den laddar sakta upp till 06-07 sen håller den sig där.
Detta test gjordes utan klockan inkopplad. Och då ska den ju ladda som hejsan.

Tips?
av SubMarine
#1327546
Är staget till wastegaten rätt justerat och är fjädern i klockan okej? Tänker om wastegaten "blåser upp" av trycket i avgashuset eller liknande. Glappar turbon något?
av Jonas_latt
#1327547
Glappar ytterst lite..
Jag har kopplat bort slangen helt till wastegaten.
Armen går inte montera fel. Och jag har också provat en annan begagnad wastegat utan resultat.
av SubMarine
#1327548
Du ställer ju in en viss preload på armen (helst genom att trycksätta klockan och därefter justera längden på armen). Är preloaden för liten så kommer wastegaten att öppnas av trycket i avgashuset oavsett om slangen sitter på klockan eller ej.
av Jonas_latt
#1327559
SubMarine skrev: fre 19 jul 2019, 22:03 Du ställer ju in en viss preload på armen (helst genom att trycksätta klockan och därefter justera längden på armen). Är preloaden för liten så kommer wastegaten att öppnas av trycket i avgashuset oavsett om slangen sitter på klockan eller ej.
Ofan. Något man kan snickra ihop själv hemma? Hur mycket ska man trycksätta med. Förklara gärna vill ha tillbaka mina hästar.
av Jonas_latt
#1327565
Dumpventilen är bytt mot en annan begagnad dock.

Klaffen sitter utvändigt som den ska. Ska prova släppa avgassystemet och kolla in i turbon och se så allt stämmer.

Peking

Bruten fjäder framvagn

Jag bytte ena fjädern på min V70 2012 v[…]

Byta larmsiren.

Bara att byta👍

Helt klart är ju att gränsen inte g&arin[…]