Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Macken35
#1323376
Halloj!

Sitter med en V70 2001. För ett någon månad sedan så slutade hastighetsmätaren att fungera ett par sekunder vid 2 tillfällen. Detta hände två gånger. Det har inte återkommit. Dock är det ibland så att kupéfläkten fortsätter snurra trotts att jag stängt av bilen. Likaså händer det ibland att bilen rycker till då man kör, som att den hoppar över en tändning.

Igår då vi försökte starta bilen, så hör jag att solenoiden på startmotorn klickar men startmotorn drar inte runt. Jag laddar batteriet, hjälper inte. Jag försöker med startkablar och det hjälper inte. Jag byter även startmotor, samma problem kvarstår.

Men då vi drar igång bilen så fungerar den. Nu då jag försöker starta den, så går det plötsligt varje gång. Det känns inte som att batteriet är i toppskick, men det verkar ändå duga (ska mäta med multimeter, men har den hos farsan 2mil bort) Detta gör att jag istället misstänker något styrsystem i bilen. Dim eller Ecm. Tror ni att detta kan stämma överens med mina problem?

hälsningar mackan
#1323407
Kanske skulle kunna vara så, får undersöka det vidare. Tänker annars om cem slutar fungera så kanske kopplingen mellan nyckeln och bilen inte fungerar som den ska. Kanske detta också kan förklara fläkten som inte slutar och hastighetsmätare som tillfälligt lägger av?
#1323510
Min åsikt är att du bör börja med att byta batteri. Ladda batteriet har du gjort men det sköter väl bilens generator. Om du har lägre än tio volt i batteriet vid startögonblicket när du kör på startmotorn så är det skrot. Alltså, INTE laddas.
Har du en digital multimeter skall den stå på "peak" så du kan se bottenvärdet vid startögonblicket.

Lycka till!
av MickeM
#1323552
Om startmotorn klickar kan ni släppa ECM och CEM som misstänkta.
Då har alla boxar gett klartecken.
Startmotorn är analog.

Om startmotorn är ok, och det inte funkar ens med startkablar från en bra strömkälla så är ju frågan hur kabeln till startmotorn mår. Den lilla främst, men även grova.
Eller jord mellan chassie och motor.
Var sattes minusstartkabeln?
Sattes startkablarna bak på batteriet eller plus på starthjälpskruven fram?

Lösa /dåliga batterikabelskor?

Dålig batterispänning kan ge mycket märkliga fenomen i CANsystemet.

Går startmotorn om du lägger batteriplus direkt på lilla anslutningen på startmotorn?
OBS!! Gör det ENDAST MED VÄXEL I FRILÄGE. (Eller "P" om automat)
Annars kan du bli överkörd av din egen bil, även om den inte startar. Startmotorn drar bilen framåt.
#1323588
Tack så mycket för tipsen. Skönt om det inte är cem. Införskaffade mig en ny multimeter idag och fick mätt på batteriet som hade 11.7v. Dock fick jag mätt ett par timmar senare och då var spänningen 8.8v. Det är då troligtvis något som drar krypström. Får undersöka tipsen imorgon men även undersöka vad det är som drar krypström, för att sedan koppla in ett nytt batteri.

Väldigt tacksam för svaren :)
#1323603
Macken35 skrev:Tack så mycket för tipsen. Skönt om det inte är cem. Införskaffade mig en ny multimeter idag och fick mätt på batteriet som hade 11.7v. Dock fick jag mätt ett par timmar senare och då var spänningen 8.8v. Det är då troligtvis något som drar krypström. Får undersöka tipsen imorgon men även undersöka vad det är som drar krypström, för att sedan koppla in ett nytt batteri.

Väldigt tacksam för svaren :)
Om batterispänning sjunker från 11 ner till 8V inom timmar så är det en stor förbrukare eller batteri är kass.

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk

#1323678
Sådär nu kopplat loss generatorn och bilen drar fortfarande tjuvström. Samma om jag kopplar bort startmotorn. Jag har även kopplat in det nya batteriet för att utesluta att det är kortslutet. Jag har även mätt säkringarna och fick tillslut fram att det det att säkring 27, 28 och 32 i förardörren är de största bovarna i dramat. Kan förövrigt meddela att bilen kör med det nya batteriet, men nu är det urkopplat igen.

27:an står för -Centrallås, elektriska fönsterhissar, elektriska backspeglar.
28-an Elektronikmodul (tak) interiörbelysning (tak)
32 central elektronikmodul, make up-belysning, servostyrning, allmänbelysning, handsfackbelysning.

Vad ska man tänka om detta? Börja med centrallåset? Eller kabelbrott någonstans?

Till och med här börjar det bli lite v&a[…]

Ingen såg det komma när hela huset &au[…]

Söker köpråd - XC90 V8

Gamla xc90is kan bli riktigt dyra att hålla […]

Om du bara vill fixa snabbt. Så polera med[…]