Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1322073
Hej! Har en V70 2006 automat. Åkte in på min lokala BDS verkstad då det lät oroväckande från bakbromsarna. Visade sig att en bit av handbromsbacken lossnat och att både ok och skivor behövdes bytas.. Det blev jävligt dyrt, kan man komma billigare undan om man köper delarna på biltema eller är det bara skit?

Mattias
Senast redigerad av 1 Lövet, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: tänk på att skriva en beskrivande rubrik
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1322082
Ok, skivor och belägg är ok men handbroms backarna ska enligt uppgift vara dålig passform på och bäst att köpa hos Volvo.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1322083
Det går dock att antingen komma ännu billigare undan eller få märkesdelar för samma pengar genom att handla på nätet. T ex från svenska getech när det gäller bromsdelar eller någon tysk butik.
av ulfs
#1322088
Glöm inte att det är bromsar och däck som stoppar bilen.
Original på beläggen åtminstone.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1322089
ulfs skrev: tis 18 jun 2019, 12:41 Glöm inte att det är bromsar och däck som stoppar bilen.
Original på beläggen åtminstone.
Volvo tillverkar ju ändå inget eget så i så fall är det mer rimligt att köpa Bosch eller ATE på nätet för priser som är rätt nära Biltemas än att köpa extra dyra belägg i blå kartong.
av LaRy
#1322109
När jag gör ett jobb tänker jag att jag bör ha råd med att lägga några kronor mer på att jobba med garanterat riktiga grejer om passar. Hellre det än att behöva köpa nya backar och göra om jobbet, som jag fick göra med Biltema handbroms-backar. Jag lägger ändå några timmar på att byta delar. Skulle det krångla vet en seriös biltillbehörsfirma, eller Volvo, att en förbannad kund kommer tillbaks och kräver en lösning.
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1322139
Ja just backarna bör vara original. Resterande delar jag jag använt Biltemas med gott resultat.
av MickeM
#1322165
Billigare belägg dammar mer än dyra dito, och slits något fortare. Drt är enda skillnaderna. Orginal är dyrare varianten av dyra dito utan att vara bättre på något.

Men handbromsen kan man få bekymmer med oavsett inköpställe, men här är dyrare faktiskt effektivare i bromsverkan.
Att montera justerskruvar (som inte sitter orginal) borgar för att möjliggöra en kalasbra handbroms. Rekomenderas.
av berrabus
#1322180
Skumt, trodde jag gjorde ett inlägg men inte då...

Jag har två ggr på två olika bilar råkat ut för att Biltemas backar hade fel dimension så att det inte gick att få till handbromsen.
Första gången tog det en stund innan jag kom på det.

2:a gången var ett akutjobb en söndag så hade inget alternativ men det sket sig iallafall pga fel dimension.

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]