Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1320754
Hej. Råkade ut för ett litet problem idag när frugan och jag skulle hämta barnbarnet och ta med honom ut en sväng. För att vädra ur lite i bilen (V70 - 02) rullade jag ner fönsterna till ca hälften och stängde därefter motorn. När vi sedan skulle åka en stund senare försökte frugan hissa upp rutan på passagerarsidan, men det gick inte. Det gick varken att rulla upp eller ner. Det funkar inte heller att försöka köra rutan från förarsidan. Dessutom har en del andra saker också lagt av. Termometern som visar yttertemp, finns bara två streck i displayen. Backspegeln går inte att reglera och låset funkar inte heller. Har någon råkat ut för detta och kan ge mig lite tips om vad jag kan göra? Jag kan leva med att termometer, spegel och lås inte funkar men att ha en ruta nere till hälften känns inte lika kul...
Senast redigerad av 1 Clodwig, redigerad totalt 0 gånger.
#1320771
PDM som inte funkar längre. (Passenger Door Module)
Det är den som styr just dom funktionerna.

Kan vara kabelbrott ut till dörren.
Testa att böja lite på den kabelhärvan, medan du försöker köra upp fönstret.
Det finns en säkring någonstans också....
#1320776
Hej Micke. Tack för ditt svar. Säkringen var det första jag kollade och den är hel. Bytte den ändå men ingen förändring. Ska plocka ner dörrsidan i morgon och kolla hur kabelpaketet ser ut. Har du koll (mellan tummen och pekfingret) på vad det kostar att byta ut PDM?
#1321122
Hej!
Om det inte är kabelbrott utan styrenheten så köp en beg med samma detaljnummer som din gamla. Då slipper du åka till Volvo och "gifta" den nya styrenheten med bilen.
Jag har för mig att jag betalade ca 300:- sist för en beg styrenhet hos Bildelsbasen.
Lycka till!
Sam
#1321146
Hej. Tack för tipset, ska kolla så fort jag får lite tid över att riva ner dörrsidan. Ringde för övrigt Volvo och förklarade dilemmat. Killen jag pratade med tyckte att jag skulle sätta händerna på varsin sida om rutan och dra upp den för hand, vilket jag verkligen inte vill göra. Den verkar dessutom sitta rätt så rejält. Han lät även meddela att de ville ha runt 6000:- för ett PDM-byte...
#1321608
Idag plockade jag ner dörrsidan och kollade. Såg inget konstigt men följde Mickes råd ovan med att bocka lite i kabelmattorna. Försökte även sätta ström direkt i hissmotorn från 12-voltsuttaget enl tips i ett annat volvoforum men det gick inte alls. Gick heller inte att putta upp fönstret underifrån. Så att rejält uppgiven och med värk i plånboken började jag sätta ihop grejorna igen. När jag tryckte i en av kontakterna, tror det var den gråa, böjade det ticka hej vilt ifrån pdm:en, ungefär som när ett relä slår från och till. Jag drog av kontakten igen, blåste i den och tryckte därefter i bägge kontakterna. När jag sedan provade så funkade allt igen. Fönterhiss, termometer, backspegel och lås. Däremot är det nåt knas med pdm:en. Det fortsätter att ticka i den, Inte hela tiden men emellanåt kommer det 3-4 tick och nu för en stund sedan när jag hämtade frugan nere i stan så hoppade fönstret till i sambnad med ett sånt här tick och åkte ner ngn centimeter. Jag tänkte försöka hitta en "ny" pdm på Bildelsdatabasen. Såg att min hade en etikett påklistrad där det stod W0702, kan det möjligen betyda att den är tillverkad i vecka 7 2002? Med tanke på att bilen är en årsmodell 02 som är uttagen någon gång runt mars-april så känns det ganska logiskt.
#1327760
Hej. Då var det här problemet fixat. Det var PDMen som hade lagt av. Lyckades hitta en "ny" på skroten för en hundring från en bil tillverkad två veckor innan min. Efter byte funkar allt som det ska igen. Volvo ville ha 6000:- för att fixa detta så de 5900:- jag sparade på detta kan jag nu ha betydligt roligare för i stället. :-) Passar även på att önska alla er här på forumet en fortsatt fin sommar!

Clodwig skrev: sön 09 jun 2019, 14:23 Hej. Råkade ut för ett litet problem idag när frugan och jag skulle hämta barnbarnet och ta med honom ut en sväng. För att vädra ur lite i bilen (V70 - 02) rullade jag ner fönsterna till ca hälften och stängde därefter motorn. När vi sedan skulle åka en stund senare försökte frugan hissa upp rutan på passagerarsidan, men det gick inte. Det gick varken att rulla upp eller ner. Det funkar inte heller att försöka köra rutan från förarsidan. Dessutom har en del andra saker också lagt av. Termometern som visar yttertemp, finns bara två streck i displayen. Backspegeln går inte att reglera och låset funkar inte heller. Har någon råkat ut för detta och kan ge mig lite tips om vad jag kan göra? Jag kan leva med att termometer, spegel och lås inte funkar men att ha en ruta nere till hälften känns inte lika kul...
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]