Sida 1 av 4
Bilprovningens nya "test"...
Postat: tis 20 feb 2007, 21:10
av sm7ovk
Hej!
Var på bilprovningen med min 04:a och de kopplade in sig mot datorn och ville kolla om det fanns gamla larm! Nu är det så att jag har egen utrustning och kände mig tvungen att fråga varför de ville kolla detta eftersom jag lätt nollar den typen av larm. Svaret var att detta var fortfarande ett prov och man trodde att det skulle bli mer sådana kontroller i framtiden, (!).
Jag kunde inte hålla mig utan kände mig tvungen att maila bilprovningen för att kolla om detta verkligen var sant... det var det - fick jag långt om länge veta. Tyvärr så har de ännu inte besvarat mitt senaste mail - förmodligen så är det känsligt! Jag ifrågasatte bland annat att man skulle lita mer på bilens sensorer för någon eller några tior istället för det avgasmätsystem man har på bilprovningen - för det är en av ide'erna. Dessutom så undrade jag varför man skulle betala 900kr/timmen, (det blir det eftersom man räknar ett besök till 20minuter för 300kr), när man är där om man får samma eller sämre kontroll än hos en Volvoverkstad - men ännu inget svar!
Min fråga nu till forumet - innan jag skriver en artikel i någon tidning, är det någon som har varit med om detta och eventuellt dessutom fått något påpekande?
Jag tycker att det är skumt att jag inte får svar, men förmodligen så är detta en öm tå jag hittat... :roll: Vad de avslöjade från Bilprovningen är att de räknar med att fler bilar blir underkända! Frågan är på vilka grunder...
Fortsättning följer! :twisted:
Hälsningar
Jens
Postat: tis 20 feb 2007, 21:17
av Frigge
Ja det där lät onekligen lite konstigt. Jag är skeptisk till att dom inte ens kommer åt informationen som en Volvoverkstad kommer åt. Eventuellt kommer dom åt det som är avgasrelaterat. Men vad dom ska göra med informationen om bilens avgasvärden stämmer förstår jag inte :roll:
Postat: tis 20 feb 2007, 21:57
av CarMan
Den testmetod du beskriver är mycket pålitlig!
biltillverkarna har tvingats att ha styrsytem som på flera olika sätt kontrolerar sig själv, detta är enbart framtvingat av USA, dom har haft denna kontroll som enda kontrollen som görs miljö mässigt på bilarna.
att kolla enbart avgas utsläppet som man gör idag på bilprovningan är så långt i från bilarnas miljö typning man kan komma
det är ju flara miljö aspekter som bilen har tvingats att få som bilprovningen inte kollar! på detta sätt kan dom kolla bilarna bättre.
Postat: tis 20 feb 2007, 23:20
av greeeken
Men jag förstår iinte varför de ska kolla det.
Bilen hade dåliga avgasvärden för tex 2 månader sen nu funkar den fint, vad vill dom ha ut av det?
Postat: ons 21 feb 2007, 07:06
av cse
Kan nästa steg vara att kolla programvara, chip eller ej?
Postat: ons 21 feb 2007, 07:33
av sm7ovk
Jodå jag kan tänka mig att systemet kan "kontrollera sig självt" - jag jobbar med ganska avancerade mätinstrument på jobb, bilmeck är mest för att det är så kul och helt udda från det jag gör på jobb, det som kommer att ställa till det för Bilprovningen är kalibrering och toleranser. Om bilen plötsligt anser att något är fel, så kan det bero på att en billig givare har ändrat sig en aning från specifikationen - det behöver inte bli något fel på avgaserna för det, kanske är det bara bilen som ser det som ett fel och då är ju frågan om den skall på verkstad... Dessutom är ju också frågan om jag då inte får en bättre kontroll på Volvo eftersom deras analysverktyg är mycket mer avancerat.
Frågan är också vem som har ansvaret om tex en annan bil, det kan ju vara något helt annat än en Volvo :shock: , gör att instrumentet går sönder, sedan tar kanske instrumentet sönder nästa bil man skall kolla. Hur skall man kunna påvisa det?
OBD-kontakten är ju också lite bökig att få tag på, Elfa har ju inte den, vad händer om jag tycker att det skulle vara mycket enklare och byta till en Scart-kontakt?
Jag har också varit i kontakt med Volvo-cars och de kände inte till vad det var för instrument som Bilprovningen använder, dock så tyckte de att det lät intressant och skulle kolla vidare...
Jag tror inte att de kan se om bilen är chiptrimmad med den enkla utrustningen de hade i Malmö/Fosie. Dock är det säkert något man vill komma åt. Det framgick inte i kontakten med varken Bilprovningen eller Volvo om detta endast provas på Volvo-bilar, men jag fick den uppfattningen när jag var där.
/Jens
Postat: ons 21 feb 2007, 08:56
av VolvoB20
Oj,Oj, Oj......
Ni vill inte veta vad som ligger runt hörnet vad gäller automatövervakning av fordon.
Fordon är ju av naturen livsfarliga saker som dessutom skadar miljön så här kan man lagstifta fram vad som helst.
Sådant som är på gång är tex.
-Övervaking av utsläpp från fordonet, det ni pratar om i denna tråden.
-Automatisk trängselskatt
-Nya skatteformer när man betalar skatt heal tiden per kilometer med olika skattesats för varje vägavsnitt.
-Automatisk hastighetsövervakning inbyggt i fordonet.
-Möjlighet för polis/myndighet att stänga ned fordonet "remote"
De största hindren man jobbar med att komma över just nu är två saker .
1. Standardisera kommunikationen till fordonet, (trådlöst så klart) så man både kan hämta info och styra parametrar i fordonet.
2. Få fart på ett överstatligt positionering, d.v.s de europeiska GPS systemet (gallileo) måste igång för EU kan aldrig luta sig mot GPS som ju ägs at USA. (Varför trodde ni att man byggde Gallileo överhuvudtaget frö milliarder)
Min kollega är med i några av dessa projekt, först ut är så klart tunga yrkestrafiken som tex lastbilar, med det kommer snart att täcka alla fordon.
Postat: ons 21 feb 2007, 09:24
av Dark_Vader
Du måste mena nya fordon. Har svårt att tänka mig att ens en -07:a eller 08:a av vilken bilmodell som helst har de komponenter som standard som krävs för något av ovanstående.
Postat: ons 21 feb 2007, 09:50
av VolvoB20
Dark_Vader skrev:Du måste mena nya fordon. Har svårt att tänka mig att ens en -07:a eller 08:a av vilken bilmodell som helst har de komponenter som standard som krävs för något av ovanstående.
När det kommer är svårt att säga, det kan ju ta tid, men jag är rätt säker på att det kommer förr eller senare, förmodligen i etapper. Om det sen tar 2 eller 10 år har jag ingen aning.
Självklart kommer det att gälla nya fordon. Vad som hände med äldre bilar är ju öppet. Kanske blir man tvingad att ha en transponder ala trängseltull eller bro-bizz i äldre fordon för at kunna ta ut väg/kör/kilometerskatten.
Postat: ons 21 feb 2007, 11:15
av greeeken
Frågan är fortfarande VARFÖR ska de kolla om det finns/fanns gamla larm?
Bara för att de har funnits betyder inte att nått är fel NU