Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Govert66
#1318350
Jag undrar om det finns ett relä till bränslepumpen? Om ja, var hittar jag det?

Finns det fler reläer till bränslesystemet?

Min bil är en V70N 140hk 2007
av MickeM
#1318380
Antagligen är bränslepumpen relästyrd. Ja.
Ser ingen anledning till shuntstyrning av den.

Den sitter på (innuti) REM. Dvs säkringsboxen på vänster sidan bak.

Men efter 2005 är alla reläer lödda direkt i kretskortet, och därmed inte utbytbara medelst näven.
Det krävs en skicklig lödare alltså...

Klåparlödare gör bäst i att låta annan person löda.

Men om bränslepumpen går, finns ingen anledning att rota mera bak, eller om pumpen INTE går, (inte ens första sekunderna) är felet sannolikt mellan REM och bränslepumpen. Inte fram.

Spridare osv styrs nog via ECM, och ev reläer kan sitta i säkringsboxen under huven.
Men säkert också på CEM.
av Govert66
#1318386
Ok tack, jag ska kolla där.

Jag har fortfarande problemet att bilen ibland hackar och dör under körningen/tomgång vid värmare vädret.

Det gick bra i några dagar eftersom det var kallare antagligen, men nu gick ute temperatur upp och bilen börjar ge problem igen.

Gränsen är cirka 12 grader har jag märkt, om utetemperaturen ligger under 12 grader kör bilen utan problem!

Bilen är en V70 2007 140hk Bifuel (bensin/CNG) Det ser också ut som att problemet är bara med körningen under bensindrift, jag kör inte mycket på CNG eftersom närmaste CNG pump är 7 mil bort.

Det måste nästan vara ett fel som är relaterat till utetemperaturen, tror jag.

Stämmer det att ECM boxen har en inbyggd fläkt? Kan jag testa den på ett sätt?


Tack för hjälpen!
av MickeM
#1318418
Aha, du hade en Bifuel, precis som jag trodde i förra tråden.

Nja, jag tippar att felet ligger i CNG systemet.
Det finns fantastiskt många brister i det.

Läckage av gas, så blandningen blir för fet, är vad jag tror.
Därför blir det när du kör på bensin.
Den inläckta gasen vet ju inte systemet om, utan blandar efter bensin/luft.
Inte bensin/luft/gas.

Läckaget kan absolut vara temperaturrelaterat.
Att det ska vara en elektronisk komponent i någon pryl är ju inte helt uteslutet heller, men CNG är huvudmisstänkt i förekommande fall.
Även om gasen är slut, så är den bara "slut". Du har ännu övertryck, för 100% tomt körs inte gassystemet.

Det finns folk som specialicerat sig på just CNG, eftersom volvopersonalen springer och gömmer sig om du åker dit med problem.
Sök, och du finner.

Du har också gamla problemtyngda ETM gasspjället från MagnetiMarelli på Bifuelmodellerna.
Så gasspjällrelaterade problem a'la tidigare än 2003 års modeller är applicerbart på Bifuel.
Varför man inte satte det otroligt förbättrade ETA gasspjällen även på Bifuelmotorerna begriper jag inte, men så var det.
Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]

Vi som beställt EX90

Vilka konkurrenter är det? Som jag ser de[…]