Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimjim
#1317270
Hej
Precis försökt byta ABS ring, följde denna länk.


Allt gick fint förutom att axeln ej släpper... bulten i axeln får jag bort men axeln släpper ej.

Tips på hur göra? Finns avdragare för detta?
/ Jim
#1317282
En bestämd knack kan man få ge den om det rostat lite, med en bra hammare med tex en träbit som axeltappskydd.
Men sitter den satan = ajdå.

Då har någon tidigare idiotägare gnällt på knäppet som kan uppstå när momentet byter håll.
Då LIMMADE man splinsen , och det är precis så idiotiskt som det låter.

Limmet SKA släppa med värme, men erfarenheter talar om att även större välutrustade verkstäder har gått bet.
Ibland släpper det med en kraftig avdragare och tålamod. Ibland Inte.

Jag brukar rekomendera att släppa centrumskruven FÖRST och se om axeln släpper.
För gör den inte det, kan du skruva ihop igen, tills du har värme och avdragare, eller kosta på verkstad.
#1317285
Jag testade att knacka på bulten när den var lossad något varv men det hjälpte ej.

Hur ser jag om axeln släpper när centrumskruven kossad? Hur märker jag det?

Finns lämplig avdragare på biltema?
#1318075
Tänkte göra försök att lossa drivaxel från hjullager med avdragare. Vilken avdragare hade ni köpt på biltema? Är det inte risk att gängorna i änden på axeln skadas av avdragaren? Hur skydda gängorna?

Behöver de två bultarna i fjäderbenet lossas innan jag försöker med avdragare? Eller vart trycks axeln när man pressar m avdragare?
#1318079
Du ska ha styrspindeln fastskruvad.
Du kan trycka in drivknuten flera cm med allt uppskruvat, eftersom inre knuten är den som förlänger/kortar av axellängden när hjulupphängningen rör sig.

En så stor avdragare du kan få tag i, skulle jag säga.
Om avdragaren har en spets fram, kan du ju lägga en mutter eller liknande som hindrar den från att förstöra gängade hålet.

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]