Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Roger67
#1317103
Hej!
Har fått ett gnisslande oljud i vänster framdäck.
Trodde kanske att någon sten kan ha fastnat.
Har tagit av däcket och snurrar på bromsskivan så hör jag gnisslandet både bakåt å framåt. Ser inte nån sten ivägen men lurar på om bromsskivan kanske blivit skev.

Nån som har andra tips på vad det kan vara eller göra?
av MickeM
#1317252
Bromsskivan måste ju ta i något för att det ska gnissla.
Att den är skev räcker ju inte för ljud i sig.

Sönderrostad eller stukad bromssköld är vanligt.
Även små stenar som fastnat.
Hur ser bromsbeläggen ut?

Naturligtvis kan det också vara hjullagret.
Användarvisningsbild
av Teletha
#1317374
man kan slipa bromsbeläggen lite med 800 sandpapper och kanske även rost läppen runt broms skivan om det nu är bromsarna. kan även vara att ena bromsbelägget är slut och gått ned till metallen ifall dom nöter ojämnt mot skivan. Om det inte är bromsarna kan det vara hjulnavet beroende på vilket ljud som uppstår utöver bromsskölden som nämns ovan.
av Linneacfjrd
#1317825
Har haft ett liknande problem, fick ett gnisslande metalliskt ljud (inte att däcket tog i innerskärmen) när jag svängde vänster. Först trodde jag att det berodde på att mina "sommarfälgar" är för breda (235). Sedan bytte jag till vinterdäck med orginalfälgar och i samma veva som jag bytte så bände jag även lite i bromsskölden. Efter detta har det varit helt tyst och jag trodde då att det berodde på bredden på fälgarna men när jag nu bytt tillbaka till samma sommardäck och har inte fått något missljud än. Med detta i bagaget så skulle jag tipsa om att du bänder i bromsskölden lite.

har du provat göra rent sensorn i LMM? an[…]

Köpråd

Jag kör V60 D4, på 70/80 väg 0.42l[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdatera[…]

Service

Gjorde storservice förra året på […]