Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av vibbe
#1317090
Jag tackar för alla tankar och idéer jag har fått ifrån er men hag inser att id'n på trummorna är för stor..
Expandern som wiren sitter i dras maximalt "utåt"så den går emot godset där wiren kommer in..
MÄRKLIGT !!!
Blir till att skaffa nya skivor... Igen..
Bättre kvalite (??!!??) och dyrare...
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1317092
Om det skulle vara så att ID av en märklig orsak är lite för stor, så räcker det med att byta gafflar mot justerskruvar. Lite billigare...
(repeterar andras tidigare inlägg nu)
av frippe64
#1317489
På ett ställe skriver du att du har originaldelar, på ett annat att du köpt från Autodoc, Biltema och Mekonomen?
Bromsen funkar säkert bra med bara originaldelar (=Volvo), men med andra delar som har sämre toleranser kan du behöva justerskruvar.
Varför krångla till det, när det finns en enkel lösning?
av LaRy
#1317681
Du säger att inner diametern på trumman är för stor. I mitt fall köpte jag backar från Biltema, där det faktiskt var backens diameter som var för liten. En lös back kunde vaggas i trumman. Bromsverkan, i princip noll. Köpte därefter riktiga backar från AD bildelar och fick rätt diameter och därmed en ordentlig beläggningsyta mellan back och trumma hela backens väg, redan från start. Fick intrycket av att dessa backar var inslipade vid produktion.
Faktum är att Biltema har rätt diameter på backens metalldelar, men bromsbelägget är för tunt och därmed blir det fel diameter. Detta har jag skriftligen meddelat Biltema´s tekniska support. De skall återkomma med svar efter semestern, jag tro det var sommaren 2015. Jag väntar.
Det måste alla förstå att fel diameter från början kan aldrig fungera, det blir bara en begränsad yta för friktion. Är den väl på plats kommer den långsiktigt att slitas korrekt, men slitaget kommer att följa trummans diameter, ej bromsbackens.

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]