Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av nivenko
#1316484
Med tanke på eftersatt underhåll på bilen i många avseenden har jag funderat på att byta olja i växellådan. Undrar om det är något som görs regelmässigt vid stämplad service enligt journalen. Vad är det för olja av bästa kvalitet som jag ska köpa och hur mycket?
MVH
av frippe64
#1316487
nivenko skrev: tis 14 maj 2019, 23:45 Med tanke på eftersatt underhåll på bilen i många avseenden har jag funderat på att byta olja i växellådan. Undrar om det är något som görs regelmässigt vid stämplad service enligt journalen. Vad är det för olja av bästa kvalitet som jag ska köpa och hur mycket?
MVH
Med tanke på ditt informativa inlägg så skulle jag vilja påstå att växellådan rymmer lagom mycket av en passande olja.
av MickeM
#1316981
Tips!
Lossa påfyllning/nivåplugg FÖRST.
Får du inte upp den, vill du inte stå med en låda utan olja.

Nej, växellådsoljan ingår INTE som servicepunkt.
Inte på automater heller, trots att det är förkastligt. Manuella är mindre känsliga, men byt olja. Då blir den mer lättväxlad.

2.1 lit är för 5vxl M56.
6vxl lådan kan skilja.
AWD har även olja i vinkelväxel.
Användarvisningsbild
av 144
#1317064
När jag bytte i min fick jag precis i två liter av den nya oljan innan det började rinna över, antar att det är svårt att tömma lådan helt? Jag lutade bilen när jag tömde och den stod plant när jag fyllde. Som tur var hade min far redan en öppnad flaska så jag behövde bara köpa två liter av den dyra oljan och behövde inte ta nåt ur hans flaska.
av nivenko
#1317481
Som vanligt lönar det sej att beställa från misterauto när jag ändå ska ta filter och motorolja också. De har oljor från total och ELF men det som oroar mej är att det är ett + i märkningen Total API GL-4+ | PSA B71 2330, elf API GL4+. viskositeten är75W80. Vad ska jag välja?
MVH
av SnurreSprätt
#1318322
frippe64 skrev: ons 15 maj 2019, 18:52 2,1 liter av denna olja:
https://www.bilia.se/biltillbehor/bilva ... _31280771/

Många hävdar att RedLine MTL, eller möjligen RedLine MT-90, ska vara bättre.
MTL/MT-90 har jag bara gott om att säga, både för lådor med halvtrötta lager och helfriska lådor.
Ända som kan va lite nackdel under vintertid är att det blir segväxlat första minuten-minuterna innan oljan snurrat runt lite, typ precis när motorn startats och växel ska läggas i.
av nivenko
#1318985
Har nu kollat på alla möjliga sajter. Är det möjligtvis så att detta + efter apigl4 betyder att det är några tillsatser i oljan, möjligtvis heter det ep, som kan skada metaller i växellådan om dent är en äldre modell. Att jag inte ska hälla i apigl5 pga detta står helt klart. Det var på ett SAAB-forum som någon skrev om detta och för SAAB gäller det växellådor före 2004. Någon som vet?
MVH

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]