Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
#1316125
Hej,

På väg till jobbet idag så började vänster sidospegel att bete sig märkligt, efter några sekunder så seglade den av och hamnade i 1000 bitar på vägen. Efter som Volvo låg på vägen så åkte jag direkt dit och frågade om ny spegel, 1000 kr !? Lät dyrt men efter som det är en fråga om säkerhet så körde jag på det, de kunde trotts allt montera på plats gratis.

Jag såg att förra glaset var limmat vilket kan vara orsaken till att uppvärmningen fungerade sådär.

Enligt Volvo själva så är det en sjuka, men trotts det så ska det lätt kunna hålla 10 år. En spekulation var att man ofta missar stänga av uppvärmningen, den blir tydligen ganska varm.

Nu undrar jag såklart om vad som verkligen är bästa lösningen, är det Volvos original del eller kan man komma undan billigare men ändå ha en fullt fungerande uppvärmning?
#1316127
Så här är (var) det för mig: Min vänsterspegel satt lite löst och vibrerade under körning. Man kunde känna också med handen att det glappade lite. Jag sa till på en verkstad när jag ändå beställde andra jobb. Jag fick den omlimmad nyligen. Jag söker ihärdigt uppgifter på en faktura här om priset, men hittar inget.
Men om man ser att spegeln vibrerar lite, så beställ verkstadstid, eller gör det själv om du vet hur man öppnar spegeln m.m. Och förmodligen är det väl något speciellt lim som gäller?

V70 -08 ca 15 000 mil.
#1316152
Först lossnade den ena för mig och kort tid därefter också den andra. Den första spegeln som jag köpte kom från skruvat och den hade dålig passform. Nästa spegel köpte jag från bildelaronline24 och den hade bra passform men lång leveranstid. Bägge varianterna gick lätt att koppla in på den befinliga uppvärmningen.
#1316198
Jag hittade min faktura nu. Se min tråd längre upp. Verkstaden har debiterat 300 kr + moms på bruttosumman, men då hade dom gjort lite diagnostikavläsning (andra fel) också i samma prispost. Så det kan knappast vara dyrt om man ändå är på en verkstad.
#1316221
Min spegel lossnade oxå plötsligt..såg bara att den vibrera .
Lossna direkt när man tog i den, limma med tvåkomponent ..sitter som berget nu.
Tror inte det är värmen som är problemet, min stänger själv av värmen till speglarna efter en stund.
av III
#1316976
Rätt vanligt på Volvo och flera andra. Hjälpte häromveckan en bekant med Saab. Backspegeln vibrerade och lossnade när man tog i den. Rengjorde och limmade med glaslim. Gjort så på mina egna bilar också några gånger. Använt glaslim och det har funkat bra. I alla fall i några år.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]