Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1377623
Uppdaterar tråden och hoppas på att någon kan bistå med kunskap.
V70 2002, ca. 30000 mil.

Efter besiktning i maj 2019 började plötsligt vänster frambroms att "låta" med ett slags otydligt skrapljud varje varv som hjulet snurrade, vid låg hastighet. Det lät inte när man körde lite snabbare. ABS-lampan lyste också.
När säkring Nr 19 (30A) demonterades försvann ljudet och ABS-lampan slocknade, givetvis. Säkringen är idag fortsatt demonterad.

I instrumenten har senare (och fortfarande) olika "felkoder" visats, såsom
”Dags för service” (ja det är dags..) och
”Positionsljus trasigt” (men det är inget positionslus som är trasigt).

Det som inte fungerar är;
Bakrutetorkarens axel har materialiserats med omkringliggande material och vi har demonterat hela torkarmotorenheten.
Förardörren låses först med fjärrkontrollen, men knappen åker upp direkt och man måste öppna dörren för att trycka ned knappen manuellt och sedan stänga dörren.
När man låser upp med fjärrkontrollen så låses inte förardörrens lås upp, utan man måste öppna med startnyckeln.

Vi har testat att koppla upp Biltema's OBD 2-verktyg för att få reda på vad som är fel.
När man kopplar in OBD och låter den läsa in felen, så visas följande (i "Volvo diagnos-läget"):
1. Child proof lock
2. DTC definition, inte hittad, vänligen se fordonets servicemanual
3. Control module
4. Cargo compartment lightning, third row reading lamp
5. Rear left dounlocked
6. Rear right dolocked
7. Communication with ABS/communication with BCM

När man övergår till OBD 2-läget visas följande;
1. Catalyst system efficience below threashold banc 1.
2. Vehicle speed sensor A.

Har ni några idéer kring detta? (Snart dags för besiktning...)
/H
#1377804
Du får ALDRIG felkoder i färddatorn.
Bara meddelanden, som tex att nått system är avstängt, eller så.

När du nu läst ut felkoder, så skriv alltid HELA koden, och inte bara texten. Texten är inte så informativ som koden. Tex "ECM - 1234"

Annars vet man inte vilken CAN-nod som har felkoden.
Feltextrad nr2 är ett sådant exempel där det inte säger ett jota utan koden.

Jag antar att du redan kontrollerat ABS kransarna?
Annars är det steg 1, även om ddt inte är sannolikt just i detta fallet.
Men det är enkelt och bra att utesluta.
Vrid hjulen max och titta in mot hjulnavet på kuggringen. Skjut bilen bakåt medan du tittar hela varvet efter saknade kugg eller sprickor. Båda sidorna.
Mycket vanligt med åldern bilarna är i nu, och då får ABS, STC och ev DSTC problem. Hastigheten kommer också från ABS.
Men:
Feltext rad nr7 talar tyvärr lite för själva ABS enheten. Den förbättrade kom väl först 2004'ish. Kolla alla säkringar är ju också basic som ofta missas.

Radera koderna och kör en sväng, få se vilka som återkommer. Felkoder lagras ända till dom raderas, och "onödiga missvisande felkoder" kan uppstå tillfälligt vid kallstart i kyla tex när spänningen sjunker.
Med handhållen Volvoscanner ser man inte om koden är aktiv eller ej aktiv. Det gör man med VIDA. Men Biltemas Volvo scanner är ganska bra annars.
#1378058
Hej MickeM!

Ja... såklart, du har rätt.

Här kommer meddelandena i sin helhet.

Med Biltemas scanner i "Volvo-läget":
1/7: "DDM-0016; Child-proof lock"
2/7: "DDM-0010; DTC definition inte hittad! Vänligen se fordonets service manual"
3/7: "PDM-003E; Control module"
4/7: "UEM-003D; Cargo compartment lighting/3rd row reading lamps"
5/7: "CEM-6A01; Rear left dounlocked"
6/7: "CEM-6A04; Rear left dolocked"
7/7: "CEM-1A5F; Communication with ABS / communication with BCM"

Med Biltemas scanner i "det andra läget";
"P0420; Catalyst system efficeiency below threashold bank 1"
"P0500; Vehicle speed sensor A"

/H
-
#1378149
Instämmer i MickeM:s kloka råd.

För att komma vidare är det läge att sätta in säkring nr. 19, ta en sväng med bilen för att sedan läsa av felkoder på nytt. Förhoppningsvis är ABS enheten felfri och kan tala om vilket hjul som krånglar.

Sen har jag haft en 2002:a och på den krånglade låskistorna på framdörrarna med samma symtom som du beskriver. Att reperera detta är krångligt och dyrt då felet beror på att microswitcharna i låskistorna krånglar. Mitt råd är att låsa bilen med fjärrkontrollen, vänta drygt en minut(utan att röra bilen) och vänta tills deadlock blockerar dörrarna(ett tydligt klick hörs utanför bilen). Om du sen provar att öppna dörrarna skall du se att bilen är låst trots att knapparna är uppe!

/Hasse
#1378247
Hej Hasse.
Tack för ditt svar och förslag.

Vi provade att sätta i säkring Nr 19 och testade med Biltema-instrumentet. Jag körde INTE innan vi provade med instrumentet. Så det är ju något vi kan prova.
VI ska också prova att kontrollera ABS-ringarna. Men går det att se ABS-ringarna bak?

Jag hänger inte riktigt med i det du säger om det här med centrallåset. Det som händer är alltså att när man låser med fjärrkontrollen så låser den alla dörrarna, men knappen i förardörren åker direkt upp igen. Man måste då öppna dörren och trycka ned knappen och stänga dörren. Då är allting låst.
Tvärtom, när man låser upp, då öppnas alla dörrlåsen UTOM förardörren, så den måste låsas upp med nyckeln i låset.

Motorlampan har lyst sedan andra dagen efter att vi köpte bilen. Jag försökte inte att släcka den med instrumentet. Det kanske går att släcka den.

/H
#1379221
Hej igen.

Nu har vi demonterat vä framhjul och kontrollerat "ABS-ringen" och det finns en spricka i den så den har särat lite på sig och det är alltså en liten "glipa".
Bifogar ett foto.
ABS-ring.jpg
ABS-ring.jpg (383.19 KiB) Visad 621 gånger
Kan någon bekräfta att detta gör att ABS-lampan lyser i instrumentpanelen?

Vi demonterade även hä framhjul och kontrollerade den ABS-ringen, men den är hel och fin.

Bak kan man tydligen inte se ABS-ringen... Jag försökte titta men den är tydligen inbyggd på något sätt.

/H
#1379245
Oxymoron1 skrev:Hej igen.

Nu har vi demonterat vä framhjul och kontrollerat "ABS-ringen" och det finns en spricka i den så den har särat lite på sig och det är alltså en liten "glipa".
Bifogar ett foto.
ABS-ring.jpg
Kan någon bekräfta att detta gör att ABS-lampan lyser i instrumentpanelen?

Vi demonterade även hä framhjul och kontrollerade den ABS-ringen, men den är hel och fin.

Bak kan man tydligen inte se ABS-ringen... Jag försökte titta men den är tydligen inbyggd på något sätt.

/H
Japp. Det är det som gör att ABS-lampan lyser. Kanske är det fler fel men en sådan ABS-ring = ABS-lampa lyser.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]