Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GSON89
#1314122
Ofan! Intressant :)

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av frasse4
#1314244
Hondas VTec är väl mest känt, även om de inte alls var först och använder en annan teknik än Volvo.
av SubMarine
#1314273
VTec är väl VVL (Variable Valve Lift) där man ändrar hur mycket ventilen öppnas, medan VVT ändrar när ventilen öppnas i förhållande till kolvrörelsen.
Användarvisningsbild
av frasse4
#1314302
Jag tror det är både större lyft och längre duration på VTec, men det är nog som du säger att man inte kan förskjuta öppnandet.

På min Alfa är det bara en kam på avgassidan, på insug styrs alla ventiler helt individuellt med hydrauliska solonoider. Så de kan öppnas och stängas flera gånger under insugsfasen, men nu blev det lite motornörderi
av Libbe
#1443908
"Trim nissarna" Gillar mer 2,4 blocket mer än 2,5 blocket!! Det sägs att det är mer gjutgods mellan Cylinder fodren på 2,4! Och att 2,5 Blocket har lätt för att spricka!
Men det var ju inte svar på din fråga direkt!
Men gör du som dom tipsen du har fått redan,så lär den nog tåga på ett antal mil till?
av Erik Å
#1443909
GSON89 skrev: lör 27 apr 2019, 10:21 Hur länge brukar dessa motorerna hålla? Finns det några typiska problem jag ska hålla ögonen öppna för?
Jag är nu på 54k på min B5244S2 -00. Verkar ha bra komp och går tyst fortfarande. (ta i trä)
Är lite orolig att ventilspelet borde justeras och det är som bekant ett ganska stort ingrepp på dessa motorer
Annars är väl urtrampningslagret en svag punkt (och dyr att fixa).. Och vevhusvent kleggar ihop med tiden.
Har jag fattat rätt så brukar VVT på avgaskammen ge upp med tiden men min har bara på insugskammen
VVT är ganska primitivt eftersom man visserligen kan tidigare- eller senarelägga ventilöppning men tyvärr följer stängningen med precis lika många grader. Så man kan faktiskt inte förlänga eller korta av öppningstiden som man skulle vilja.
VTec har vad jag förstår två kamlober (för varje ventil) som man växlar mellan och då kan man optimera både öppningtid och lyfthöjd.
Men kamloberna måste bli tunnare för att få plats så jag antar att livslängden blir mycket sämre?
av Libbe
#1444806
-Så länge du sköter servicen själv! Och "har koll under huven"? Och har ett @) Öga för motorer? Så kan den hålla hur länge som helst i princip!
Till skillnad mot en Yuppie försäljare i kostym! Som aldrig kollar mer än när hen fyller på Spolarvätska! :-D
Slitage delar får man ju alltid räkna med att byta! Det kommer man ju aldrig ifrån......
Så fortsätter du i samma stil........så har du stora chanser att den "Tuffar på" ...... :party:
av KalleJ
#1444826
Erik Å skrev:
GSON89 skrev: lör 27 apr 2019, 10:21 Hur länge brukar dessa motorerna hålla? Finns det några typiska problem jag ska hålla ögonen öppna för?
Jag är nu på 54k på min B5244S2 -00. Verkar ha bra komp och går tyst fortfarande. (ta i trä)
Är lite orolig att ventilspelet borde justeras och det är som bekant ett ganska stort ingrepp på dessa motorer
Annars är väl urtrampningslagret en svag punkt (och dyr att fixa).. Och vevhusvent kleggar ihop med tiden.
Har jag fattat rätt så brukar VVT på avgaskammen ge upp med tiden men min har bara på insugskammen
VVT är ganska primitivt eftersom man visserligen kan tidigare- eller senarelägga ventilöppning men tyvärr följer stängningen med precis lika många grader. Så man kan faktiskt inte förlänga eller korta av öppningstiden som man skulle vilja.
VTec har vad jag förstår två kamlober (för varje ventil) som man växlar mellan och då kan man optimera både öppningtid och lyfthöjd.
Men kamloberna måste bli tunnare för att få plats så jag antar att livslängden blir mycket sämre?
Livslängden på VTEC är bra ändå. Är väl mer att de små motorerna går många fler varv per mil och ofta körs i stadstrafik.
Kolla bilder på en VTEC kamaxel så har den dubbla låga kammar för varje cylinder(en per ventil) och en stor för höglyft (båda ventilerna)
#1445307
Det verkar som motorerna håller länge om man har tur och sköter om dem med täta oljebyten.

Kan RVS behandling få en bilmotor och växellåda att hålla ännu fler mil?
https://rvs.se/

Keramisk behandling?
Jag ser att även Biltema har börjat sälja keramisk oljetillsats 34-004 för motoroljan, jag antar att det är något liknande RVS men betydligt billigare.
https://www.biltema.se/bilvard/smorjmed ... 2000045078

RVS behandling är förhållandevis dyr och om motor och växellåda håller längre med RVS behandling är ju osäkert.

Ändå tror jag att RVS gör något med motor, växellåda och bakaxel om de behandlas med RVS.

Jag hade tidigare en Volvo 940 som jag behandlade motor, växellåda och bakaxel med RVS.
Först gjorde jag en invändig motortvätt med LIQUI MOLY Motor Clean.
Sedan så bytte jag olja i motor, växellåda och bakaxel innan jag RVS behandlade motor, växellåda och bakaxel.

Efter detta så såg motoroljan alltid ganska ren ut i 940:an i många år efter RVS behandlingen.
Jag byte ändå motorolja en gång per år i 940:an även efter RVS behandlingen.
Det var svårt att på oljestickan se oljemängden i motorn flera månader efter oljebytena eftersom oljan var så genomskinlig och klar i färgen lång tid efter bytena av motorolja.

Tyvärr så blev den här Volvo 940 stulen och försvann i januari år 2016.

Jag kommer i dagsläget inte ihåg hur många år jag hade 940:ian efter RVS behandlingen innan den blev stulen, men jag gissar på mer än 5 år.

Vet att jag plockade bort ventilkåpan några gånger för att kolla ventilspelen och såg då att allt såg så extremt rent och fint ut under ventilkåpan. Ventilspelen behövde aldrig justeras de var alltid rätt.

Att allt såg så rent och fint ut behöver ju inte betyda att motorn skulle hålla länge, men något tror jag RVS behandlingen gjorde.
Betala en RVS behandling kan vara det samma som att kasta pengarna i sjön men jag tror att det gjorde något med bilmotorn.

Vänliga hälsningar
Råraksätaren
Löjliga priser XC70

40tkr är inte mycket att leva på fö[…]

Bakfjädrar.

Jag gjorde det enkelt. Beställde bara nya fj&[…]

Säger det något särskilt att det […]

Dragonfire