Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GSON89
#1313650
Hejsan!

Jag rullar i en Volvo S + V70 från 2006 med 2.4 liters sugmotor.
Jag skruvar själv i allt jag kan på den, byter delar när dom slits ut i bl.a framvagn, motor osv.
Kamrem, spännare, vattenpump, multirem + spännare bytte jag nyligen. Oljeservice görs minst vart 700:de mil.
Bilen går fin-fint och tuffar på. Vagnen är i bra skick, bromsar ser jag över varje år. Kopplingen + slavcylinder bytt för 5000 mil sen.

Jag vill påstå att jag lägger manken till för att bilen ska kunna rulla (och för att min fru ska fortsätta vara lycklig).

I skrivande stund har den rullat 33 330 mil, 10 000 har körts av mig (kör generellt lugnt, inget jäkla rejsande). Jag vill få ut minst 10000 till.

Hur länge brukar dessa motorerna hålla? Finns det några typiska problem jag ska hålla ögonen öppna för?

Tack på förhand.
av MickeM
#1313669
Servar man, och lagar eftersom, så kommer inte bilen/motorn dö av mil.

Dom som inte krockar, dör av ålder. (Ekonomiska värdet)
Det gör inte reparationer (även slitdelar) försvarbara ekonomiskt, och/ eller att viljan tryter.
Det börjar med att endast det nödvändigaste lagas, till den grad att :
"- nej, nu är det för många fel, (eller fel "på gång)" så jag orkar inte, eller, "vill-inte-kosta-på" (tex nya bromsar) utan skrotar skiten istället"
Hur långt det går innan det läget, är Ägarrelaterat.

Fortsätt serva och laga/ byt slitdelar eftersom.
Det finns massor av 2,4 motorer (och M56 växellådor) som har över 50,000mil helt oöppnade, och "still going strong" .
(Oöppnad = aldrig bytt interna delar som toppacknigen, lager, kolvar, osv..)

Det rullar volvos med 40,000mil på orginal KOPPLING som fungerar ännu.
(Körstilsrelaterat givetvis)

Så:
Har du inte otur, kan du nog köra 20,000mil till.

Det du ska hålla ett öga på, är vevhusventilationen.
Sugmotorerna klarar sig i regel, men.....

Även ev oljeläckage på kamremmen.
Vevaxelns och kamaxlarna packboxar, men inte minst VVT'n som blir glapp, och sedan läcker den till slut.
Aldrig så lite olja på kamremmen är inte lika med omedelbart ras direkt, men läckage ökar alltid.
Helt olje nersölad kamrem är inte bra alls. DET kan leda till allvarliga problem.

Så, lyft på plastkåpan ibland och slå en kik på kamremmen.
av PerreS
#1313860
MickeM skrev: Det rullar volvos med 40,000mil på orginal KOPPLING som fungerar ännu.
Lite OT, men jag råkade ut för oljeläckage bakom svänghjulet på min D5 -05. Passade på att byta ut originalkopplingen när man ändå var i farten, utan att det var fel på den. Bilen hade passerat 50 000 mil och kopplingen kunde ju befaras rasa när som helst egentligen, men byttes i förebyggande syfte.
Användarvisningsbild
av GSON89
#1313988
MickeM skrev:Servar man, och lagar eftersom, så kommer inte bilen/motorn dö av mil.

Dom som inte krockar, dör av ålder. (Ekonomiska värdet)
Det gör inte reparationer (även slitdelar) försvarbara ekonomiskt, och/ eller att viljan tryter.
Det börjar med att endast det nödvändigaste lagas, till den grad att :
"- nej, nu är det för många fel, (eller fel "på gång)" så jag orkar inte, eller, "vill-inte-kosta-på" (tex nya bromsar) utan skrotar skiten istället"
Hur långt det går innan det läget, är Ägarrelaterat.

Fortsätt serva och laga/ byt slitdelar eftersom.
Det finns massor av 2,4 motorer (och M56 växellådor) som har över 50,000mil helt oöppnade, och "still going strong" .
(Oöppnad = aldrig bytt interna delar som toppacknigen, lager, kolvar, osv..)

Det rullar volvos med 40,000mil på orginal KOPPLING som fungerar ännu.
(Körstilsrelaterat givetvis)

Så:
Har du inte otur, kan du nog köra 20,000mil till.

Det du ska hålla ett öga på, är vevhusventilationen.
Sugmotorerna klarar sig i regel, men.....

Även ev oljeläckage på kamremmen.
Vevaxelns och kamaxlarna packboxar, men inte minst VVT'n som blir glapp, och sedan läcker den till slut.
Aldrig så lite olja på kamremmen är inte lika med omedelbart ras direkt, men läckage ökar alltid.
Helt olje nersölad kamrem är inte bra alls. DET kan leda till allvarliga problem.

Så, lyft på plastkåpan ibland och slå en kik på kamremmen.
Fan vad gött, tack för goda ord.

Vevhusventilationen har jag sett över redan och bytt spruckna slangar samt den där lådan som sitter under insug osv.

Känns bra det här. Packboxar får jag hålla koll på helt enkelt.

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GSON89
#1313998
halvgute57 skrev:Ett gott råd byt motorolja ofta,så kanske man slipper vvt problem,vevhusvent,jag byter varje vår och höst..men de är jag det :-)
Byter också inför säsonger här! :)

En enkel fråga, vad är VVT förkortning för?

EDIT: Variable Valve Timing, jaha dvs hela tekniken som sitter under ventilkåpan. Ventiler och dylikt!

Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk


av MickeM
#1314117
Nej, VVT är att ventiltiderna kan justeras.
Variable Valve Timing =
Variabel Ventil Tid (översatt)
På en sugmotor kan insugskammen vridas före några grader i vissa lägen. Det ändrar motorkaraktären.
Turbomodeller har VVT på avgaskammen, eller senare modeller på båda kamaxlarna.
VVT enheten sitter på kamdrevet och styrs med oljetryck via en elventil. Motorstyrdonet sköter elventilen för att optimera hela tiden.

Så gott som alla motorer har detta numera.
Inte bara Volvo.

Frugans Toyota Rav4 2.0 från 2002 har också VVT.
På Toyota heter det VVTi.
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]