Hompe skrev: ↑mån 22 apr 2019, 12:24
Vibbe hur mycket gick det på att byta de delarna i ventilationen?
Micke M
Min felkod som jag får i systemet gäller O2 sensor heater circuit P0135 läser jag vad den innebär så är den urfunktion eller går fel och det har med LAMBDA att göra
Motorlampan lyser inte varken när jag startar upp motorn eller med det här felet, jag vet att motorlampan lyst tidigare och då har jag lämnat in den på lagning, för det var något fel med kamremen så den är bytt sen dess har jag inte tänkt på det att den faktiskt inte lyser.
jag har gått i tankarna att byta bil ett tag, blir detta för mycket kostnader så kommer jag nog köpa nyare, men jag vill gärna köra ett tag till med min S80 den är stor o bekväm :)
P0135 är uppvärmningen i reglersonden. Dvs den före katalysatorn. (En av lamdasonderna som har fel. Svar ja)
Med trasig uppvärmning, tar det längre tid innan den reglerar rätt.
Men när den väl har blivit varm fungerar den ok.
Detta borde tända motorlampan.
OBS, att Lamda VÄRDET du läser på besiktningsprotokollet INTE ha med någon lamdasond i bilen att göra.
Det är värdet som bilprovningen egen analysutrustning kom fram till av det som kommer ut bak.
Lamdavärde = syrehalt. (En lamdasond är alltså en syrehaltsensor)
Blandningen ska vara rätt för stökiometrin.
Värdet "1" är alltså vad man vill uppnå för bästa förbränning.
Hög syrehalt = lite bränsle.
Låg syrehalt = mycket bränsle
Du har lamda UNDER "1" = låg syrehalt = mycket bränsle.
Tex läckande avgasrör, eller vakuumläckage ger extra syre = HÖGT Lamdavärde.
MEN!
OM avgasläckage är FÖRE reglersonden, luras denna tro att blandningen är mager. (Hög syrehalt)
Den ger då order till styrdonet att ge mer bränsle för att nå "1".
Det, innebär att motorn går för rikt, och katalysatorn tar skada. (Även bränsle-ekonomin)
Men vanligen ges en felkod om detta innan det går för långt.
Felkoden handlar i sådant scenario om bränsle blandningen, eftersom reglersonden har maxat/minskat blandningen inom sitt tillåtna område. Går den över dom parametrarna sätts en felkod, eftersom något är galet.
Du har relativt lågt HC. (Kolväte)
Det tar bort misstankarna från vevhusventilationen lite.
Men en översyn är aldrig fel, för omöjligt är det inte.
Men testa för undertryck vid oljepåfyllningen när motorn går, , och se över efter brustna slangar osv, innan nått inhandlas.
Brusten slang på insugsidan (tjuvluft) borde dock ge felkod på "för mager blandning" av det extra syret. (Samma som avgasläckage)
Hög Co2 = för rik blandning och/eller dålig kat.
Låga lamdavärdet och hög CO talar samma språk.
Katalysatorn renar för dåligt.
Frågan är varför.
Fråga:
Kör du mycket korta sträckor utan att motorn blir genomvarm?
Det, i kombinationen trasig sonduppvärmning skyndar på nedbrytningen av katalysatorn.
(Den tar storstryk av kortkörningar även i bästa av scenarios)
Att "oljan byttes förra året" säger INGET om bra eller dålig service.
Kör du blandat korta-långa sträckor och kanske runt 1500mil mellan oljebytena är det BRA!
Kör du 3000mil per år med övervägande långkörningar är det bara halvdåligt. (om du har rätt oljeklass. Annars förkastligt)
Kör du enkom kortkörningar om väl under 1000mil per år är det för sällan.
Kör inte Volvo själv länge men har mekat med åtskilliga och i relativt färskt minne.