Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hompe
#1312224
S80 2.4 årsmodell 00

Besikta min bil i dag och fick höga värden med en Lamda som låg under snittet.
CO 1.5 (0,5)
CO 2500 varv 2 (0,3)
HC 60
Lamda 0.94 (0.96-1.06)

Har gått igenom förut utan problem, emissions sensorerna har varit trasiga på den i några år, men har ändå visat bra värden tidigare på besiktningarna. I dag gick den dock inte igenom.

Någon som har ett bra tips på vad som kan vara fel?
Svar uppskattas! :-)
#1312322
Med "emmisionssensorer" menar du lamdasonderna, antar jag?
Hur vet du att dom är sönder?

Lyser motorlampan med felkoder på lamda?
Vilka koder?

Hög CO och lågt Lamdavärde säger samma sak.
För fet blandning.

Om endast lamda vore hög, pekar det på avgas/vakuumläckage men det är INTE fallet här.

Visst är service med olja, stift och filter en bra grej, men nästa steg är felkodsutläsning.
Eftersom du vet att du har fel, så är det ju där du ska börja egentligen.

Men är den dåligt servad, så....

Du kan också ha fått den dyra läxan att det är väldigt olönsamt i längden att köra med fel som motorlampan lyser av.
Du kan ha bränt katalysatorn.
#1312587
Felkoderna gäller Emissioner enligt avläsaren att de är ur funktion, den nämner inget om Lamda men jag har en enklare OBDII Läsare så den visar inte allt klockrent, kanske får lämna in den för att få ett bättre resultat. Ska ta och köra o se vilka Koder den säger o skriva det här sen.

Oljan bytte jag faktiskt förra året men kanske är det dags att göra det igen, om det du säger stämmer med dålig lamda och hög CO, filtret bytte jag då också. Stiften däremot kan vara eftersatta.
Motorlampan lyser faktiskt inte, det är mer ett felmeddelande i displayen att den säger att Emissioner, Service erfordras. Men visst lite mer kärlek skulle man ha gett bilen då hade detta nog inte hänt.
#1312600
"Emissioner" är bara ett annat ord för utsläpp.
Det finns inget på en bil som heter emissioner.
Ingen pryl eller sensor.

Den enklaste OBD scannern läser endast felkoder i motorstyrdonet i ISO-format, och det är tillräckligt för detta.

Jag har läst ut hundratals felkoder, och den som låter närmast är väl "katalysatoreffektiviteten" baserat på din beskrivning (emissioner) av felkoden. (i.s.f " P0420" eller däromkring)
Men läs bilen igen, och skriv HELA felkoden inkl alla bokstäver och siffror.

Lyser motorlampan när du vrider på tändningen, men inte startar motorn?
(Som den ska göra)
#1312631
Hej hej..
Jag är ganska ny som vardagsvolv mek men jag hadde ett liknande problem förra året..
Kör själv en S60 2,5 -04 , och min vevhus ventilation var tät och fullständigt ur funktion samt en liten läcka på avgasstrumpan..
Fick liknande värden på bilprovningen men byte av strumpa och vevhusventilation har nu gjort att mina avgasvärden är enligt skolboken..
Jaaa, jag fick upp en rad med felkoder och servicelampan lyste ilsket men ovanstående hjälpte mig....
#1312790
Vibbe hur mycket gick det på att byta de delarna i ventilationen?

Micke M
Min felkod som jag får i systemet gäller O2 sensor heater circuit P0135 läser jag vad den innebär så är den urfunktion eller går fel och det har med LAMBDA att göra
Motorlampan lyser inte varken när jag startar upp motorn eller med det här felet, jag vet att motorlampan lyst tidigare och då har jag lämnat in den på lagning, för det var något fel med kamremen så den är bytt sen dess har jag inte tänkt på det att den faktiskt inte lyser.

jag har gått i tankarna att byta bil ett tag, blir detta för mycket kostnader så kommer jag nog köpa nyare, men jag vill gärna köra ett tag till med min S80 den är stor o bekväm :)
#1312800
Hompe skrev: mån 22 apr 2019, 12:24 Vibbe hur mycket gick det på att byta de delarna i ventilationen?

Micke M
Min felkod som jag får i systemet gäller O2 sensor heater circuit P0135 läser jag vad den innebär så är den urfunktion eller går fel och det har med LAMBDA att göra
Motorlampan lyser inte varken när jag startar upp motorn eller med det här felet, jag vet att motorlampan lyst tidigare och då har jag lämnat in den på lagning, för det var något fel med kamremen så den är bytt sen dess har jag inte tänkt på det att den faktiskt inte lyser.

jag har gått i tankarna att byta bil ett tag, blir detta för mycket kostnader så kommer jag nog köpa nyare, men jag vill gärna köra ett tag till med min S80 den är stor o bekväm :)
P0135 är uppvärmningen i reglersonden. Dvs den före katalysatorn. (En av lamdasonderna som har fel. Svar ja)
Med trasig uppvärmning, tar det längre tid innan den reglerar rätt.
Men när den väl har blivit varm fungerar den ok.
Detta borde tända motorlampan.

OBS, att Lamda VÄRDET du läser på besiktningsprotokollet INTE ha med någon lamdasond i bilen att göra.
Det är värdet som bilprovningen egen analysutrustning kom fram till av det som kommer ut bak.
Lamdavärde = syrehalt. (En lamdasond är alltså en syrehaltsensor)

Blandningen ska vara rätt för stökiometrin.
Värdet "1" är alltså vad man vill uppnå för bästa förbränning.

Hög syrehalt = lite bränsle.
Låg syrehalt = mycket bränsle

Du har lamda UNDER "1" = låg syrehalt = mycket bränsle.

Tex läckande avgasrör, eller vakuumläckage ger extra syre = HÖGT Lamdavärde.

MEN!
OM avgasläckage är FÖRE reglersonden, luras denna tro att blandningen är mager. (Hög syrehalt)
Den ger då order till styrdonet att ge mer bränsle för att nå "1".
Det, innebär att motorn går för rikt, och katalysatorn tar skada. (Även bränsle-ekonomin)
Men vanligen ges en felkod om detta innan det går för långt.
Felkoden handlar i sådant scenario om bränsle blandningen, eftersom reglersonden har maxat/minskat blandningen inom sitt tillåtna område. Går den över dom parametrarna sätts en felkod, eftersom något är galet.

Du har relativt lågt HC. (Kolväte)
Det tar bort misstankarna från vevhusventilationen lite.
Men en översyn är aldrig fel, för omöjligt är det inte.
Men testa för undertryck vid oljepåfyllningen när motorn går, , och se över efter brustna slangar osv, innan nått inhandlas.
Brusten slang på insugsidan (tjuvluft) borde dock ge felkod på "för mager blandning" av det extra syret. (Samma som avgasläckage)

Hög Co2 = för rik blandning och/eller dålig kat.
Låga lamdavärdet och hög CO talar samma språk.
Katalysatorn renar för dåligt.
Frågan är varför.

Fråga:
Kör du mycket korta sträckor utan att motorn blir genomvarm?
Det, i kombinationen trasig sonduppvärmning skyndar på nedbrytningen av katalysatorn.
(Den tar storstryk av kortkörningar även i bästa av scenarios)

Att "oljan byttes förra året" säger INGET om bra eller dålig service.
Kör du blandat korta-långa sträckor och kanske runt 1500mil mellan oljebytena är det BRA!
Kör du 3000mil per år med övervägande långkörningar är det bara halvdåligt. (om du har rätt oljeklass. Annars förkastligt)
Kör du enkom kortkörningar om väl under 1000mil per år är det för sällan.
#1312815
Oj många frågor! Tja är inte superkunnig på bilar tyvärr.
Men svar på dem
kanske ligger över 1700 mil lätt, då jag åker hemåt ibland till gamla hemtrakterna och det är resor på 30-40 mil
Tyvärr använder jag bilen mer till jobbet nu så det innebär körningar på 3 mil om dagen 1,5 dit o tillbaka bilen hinner inte riktigt bli varm på det i motorn.
Rätt oljeklass skall jag ha, köper min på statoil/cirkle k o de slår ju datorn vad som är bäst LazerWay LL 5W-30 fast det kanske det inte är? Vad skulle du rekommendera?

Men det är nog dags för ett oljebyte om jag går efter din lista och kanske se över sensorn och ta en titt på katalysatorn, har lite olja kvar också ska ta och fylla på lite o kolla om jag kan upptäcka något läckage också.

Make dating stress-free and enjoyable with the bes[…]

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]