Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Macknoattack
#1306830
Hej!

Skulle behöva lite råd. Bilen det gäller är en Volvo S60 2,4 från 2002.

Jag hade nyligen inne bilen på en verkstad för byte av hjullager höger fram efter missljud. När jag hämtade bilen märkte jag att den drar till höger. Lämnade in bilen hos bilverkstaden igen, dom tittade på bilen och säger att det inte kan vara på grund av bytet av hjullagret då dom inte har rört sådant som kan påverka hjulvinklarna. Verkstaden rekommenderade mig att göra en hjulinställning på grannverkstaden då dom själva inte hade utrustning att göra detta.

Lämnade då bilen för hjulinställning på den andra verkstaden. När jag hämtade bilen visade dom att bilen har fel castervinkel höger fram ”Det sliter inte på däcken och kan inte justeras så det får du leva med”.

Går det att justera castervinkel fram på dessa bilar? Så störigt att köra med en i övrigt fräsch bil som drar åt höger.

Tack på förhand för förslag och råd!

Ska försöka posta översikten från hjulinställningen också.
/Marcus
Bilagor
hjulinställning.png
hjulinställning.png (2.79 MiB) Visad 602 gånger
av MickeM
#1306839
Nej, caster går inte att justera.
Är den fel är nog en länkarm skadad, eller en väldigt trött länkarmsbussning.
#1306876
Var ute och tog av hjulet för att kika, som lekman kunde jag inte se något som såg fel ut. Passade på att byta till sommardäck runt om och tog en tur till macken för att lufta däcken. Till min stora förvåning så går bilen som innan igen, rakt och fint utan att dra till höger vill säga. Vet inte vad det var, om hjulet blivit ditmonterat konstigt eller om det är något fel med vinterfälgen/däcket men är hur som helst väldigt glad att det är borta nu, knasig castervinkel eller inte så känns det inte av längre :)
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]