Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1305626
Gäller en Volvo V70n 2.5T 2004 (B5254)
Motorn började överhetta, efter detta kördes den i någon månad och fick svalna när den började överhetta (efter ungefär 7km).
Först rengjordes kylarsystem och bytte termostat utan någon förbättring. Upptäckte då vit sörja på oljestickan och under oljelocket. Oljan byttes då. Sen bytte vi topplockspackning.
Nu efter mycket omständigheter att byta topplockspackning så överhettar den fortfarande efter ungefär 7 km som tidigare. Tänkte att topplocket va skevt. Jag gjorde då komp test på alla cylindrar och de visade inte dålig komp i någon cylinder. Det är också lite olja som flyter på kylarvätskan i expansionskärlet men ingen avgaslukt vad jag kan känna.
Väldigt tacksam för alla ideér om vad de kan va.
#1305632
Kolla vattenpumpens impeller (skovlar) , finns några eftermarknads pumpar med plastskovlar som går i upplösning... =cirkulationsbrist, kylarvätskan kokar, dåligt med värme i klimatanläggningen.

Lite gulvit sörja på oljesticka (och lock), är inte onormalt på vintern vid kort kördistans.
Mycket vatten i oljan, troligen oljekylaren i oljetråget. Går att göra en by-pass med en extra slang, eventuellt trycktesta oljekylaren/kylsystemet.
#1305660
jontehero1 skrev: sön 17 mar 2019, 20:31 Glömde skriva att vattenpump även byts(och kamrem i samma svep) där vattenpumpen hade spruckit så att bladen bara slirade, ett blad va också borta från själva pumpen. Ska se om jag hittar vad jag skrev ner från komptest.
Ett blad borta... Då undrar man ju var det sitter...

Hejsan Vi tog tag i T-5R’en i helgen som var[…]

Bumpar tråden. Hur gick det? Var det kanremm[…]

Moment hjulagerbyte fram

Någon som har alla moment/åtdragning v[…]

Däckslitage insidan.

Har en citroen c3 2005 som sliter däck p&arin[…]