Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Vojje
#1374300
Har tyvärr ingen aning om värdena för en ny då jag aldrig mätte min nya ( Volvo, ca 8-900:- )
Gjorde dock "tricket" med kopplingspedalen innan jag köpte en ny vilket övertygade mig
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1374304
GLIZ skrev:
Vojje skrev:Nej. Men är den öht. bättre än den du bytte bort?
Resistansen ändras när den trycks ihop (blir förmodligen mindre) och i viloläge måste den vara inom
ett värde som mjukvaran tolererar, tyvärr. Även om funktionen finns, alltså att resistansen förändras,
måste den vara acceptabel för datorn, så att säga...
Om Cruise fungerar med kopplingen halvt nedtryckt, som jag skrev innan, är kopplingsgivaren kass.
Det är en "förbrukningsvara" eftersom man använder kopplingen mycket mer än bromsen...
Mhm. Spröten är närapå oslitna men du menar att det kan va fel resistans i själva kontaktytan och dess förmåga att ge rätt motstånd/resistans?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Flyttat över spröten från den "nya" satt bara påtryckt på stötstången. Rapport om hur det gick om ett par minuter.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk


Användarvisningsbild
av GLIZ
#1374306
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:
Vojje skrev:Nej. Men är den öht. bättre än den du bytte bort?
Resistansen ändras när den trycks ihop (blir förmodligen mindre) och i viloläge måste den vara inom
ett värde som mjukvaran tolererar, tyvärr. Även om funktionen finns, alltså att resistansen förändras,
måste den vara acceptabel för datorn, så att säga...
Om Cruise fungerar med kopplingen halvt nedtryckt, som jag skrev innan, är kopplingsgivaren kass.
Det är en "förbrukningsvara" eftersom man använder kopplingen mycket mer än bromsen...
Mhm. Spröten är närapå oslitna men du menar att det kan va fel resistans i själva kontaktytan och dess förmåga att ge rätt motstånd/resistans?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Flyttat över spröten från den "nya" satt bara påtryckt på stötstången. Rapport om hur det gick om ett par minuter.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Yääää!!!!!!!!!!!!!!! Nu funkar det!

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1374307
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:Mhm. Spröten är närapå oslitna men du menar att det kan va fel resistans i själva kontaktytan och dess förmåga att ge rätt motstånd/resistans?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Flyttat över spröten från den "nya" satt bara påtryckt på stötstången. Rapport om hur det gick om ett par minuter.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Yääää!!!!!!!!!!!!!!! Nu funkar det!

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Den gammla...
JPEG_20200412_224647_161394663415780632.jpg
JPEG_20200412_224647_161394663415780632.jpg (34.81 KiB) Visad 578 gånger
Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1374309
Vojje skrev:Har tyvärr ingen aning om värdena för en ny då jag aldrig mätte min nya ( Volvo, ca 8-900:- )
Gjorde dock "tricket" med kopplingspedalen innan jag köpte en ny vilket övertygade mig
Fick ge 225 för den bra begagnade.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1379945
Jag lånar denna tråden då jag har liknande problem med min V70 -04.

Fick idag tillbaka bilen från service där de läste av felkoderna och konstaterade att det var "KOPPLINGSLÄGESGIVARE" som var felet och detta var orsaken till "Motor Service"-meddelande och en farthållare som lever sitt eget liv.

Jag undrar om man kan göra rent/laga den gamla givaren eller om man ska försöka hitta en ny och byta ut den rätt av, verkstaden ville ha 1100 kr för byte av givaren, dock verkar det ju vara ett 5 minuters jobb, har redan demonterat den gamla för att inspektera den.
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1379947
affie skrev:Jag lånar denna tråden då jag har liknande problem med min V70 -04.

Fick idag tillbaka bilen från service där de läste av felkoderna och konstaterade att det var "KOPPLINGSLÄGESGIVARE" som var felet och detta var orsaken till "Motor Service"-meddelande och en farthållare som lever sitt eget liv.

Jag undrar om man kan göra rent/laga den gamla givaren eller om man ska försöka hitta en ny och byta ut den rätt av, verkstaden ville ha 1100 kr för byte av givaren, dock verkar det ju vara ett 5 minuters jobb, har redan demonterat den gamla för att inspektera den.
Lika lätt att sätta dit den nya som att ta bort den gammla. Köp givaren och byt själv.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

#1379955
Byta den verkar busenkelt, dock tänkte jag om det gick att rengöra den då det verkar vara motståndet i själva sensorn som är på tok för högt. Läste på en engelsk sida att en gammal givare hade 0.33 Kilo-Ohm till 4.6 Kilo-Ohm samtidigt som en ny hade mellan 0.22 Kilo-Ohm till 3.0 Kilo-Ohm. Men jag antar jag får beställa en ny helt enkelt, någon som har förslag på var man kan hitta nya givare till skapliga priser?

Mja, V70in har jag haft i 12 år så n&a[…]

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]