Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1306305
DNA117 skrev:Testa rengöra gasspjälet de hjälpte mig (fick ner soppaförbrukningen med)
Rengjort i höstas. Kan kanske va idé att göra igen. Gammal bil. 02:a ju.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1306726
Toy skrev:Jag har haft liknande problem med en 02'a, jag fick byta Bromspedal-lägesgivare. Sitter monterad på bromsservon i motorutrymmet.
Ok. Kollar det om en timma. Regnar nu.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1373037
Det tog sn stund innan det slutade regna (he he). Har kollat kopplingssensorn och den är slut. Köpt en på bildelsbasen.se som jag får nästa vecka.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1373939
GLIZ skrev:Det tog sn stund innan det slutade regna (he he). Har kollat kopplingssensorn och den är slut. Köpt en på bildelsbasen.se som jag får nästa vecka.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Bytt lägessensorn på kopplingen men det hjälpte inte. Letar nu den som sitter på bromsen. Den jag bytt va helt slut. Några mm kvar på borsten. Ska va näsan 1cm.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GLIZ
#1374233
GLIZ skrev:
GLIZ skrev:Det tog sn stund innan det slutade regna (he he). Har kollat kopplingssensorn och den är slut. Köpt en på bildelsbasen.se som jag får nästa vecka.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Bytt lägessensorn på kopplingen men det hjälpte inte. Letar nu den som sitter på bromsen. Den jag bytt va helt slut. Några mm kvar på borsten. Ska va näsan 1cm.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
Vad kan va fel när den funkade ibland med den gamla och inte med den "nya"?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Vojje
#1374256
den "nya" är ju begagnad...
har du resistansmätt dina båda givare och konstaterat någon skillnad?
har du provat att trycka ner kopplingspedalen en bit? ofta kommer man inom toleransen för mjukvaran om man gör det med en sliten givare (stillastående med tomgång, självfallet)
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1374277
Vojje skrev:den "nya" är ju begagnad...
har du resistansmätt dina båda givare och konstaterat någon skillnad?
har du provat att trycka ner kopplingspedalen en bit? ofta kommer man inom toleransen för mjukvaran om man gör det med en sliten givare (stillastående med tomgång, självfallet)
Just därför nya innom citat.
Menar du att den behöver kalibreras?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Vojje
#1374281
Nej. Men är den öht. bättre än den du bytte bort?
Resistansen ändras när den trycks ihop (blir förmodligen mindre) och i viloläge måste den vara inom
ett värde som mjukvaran tolererar, tyvärr. Även om funktionen finns, alltså att resistansen förändras,
måste den vara acceptabel för datorn, så att säga...
Om Cruise fungerar med kopplingen halvt nedtryckt, som jag skrev innan, är kopplingsgivaren kass.
Det är en "förbrukningsvara" eftersom man använder kopplingen mycket mer än bromsen...
Användarvisningsbild
av GLIZ
#1374294
Vojje skrev:Nej. Men är den öht. bättre än den du bytte bort?
Resistansen ändras när den trycks ihop (blir förmodligen mindre) och i viloläge måste den vara inom
ett värde som mjukvaran tolererar, tyvärr. Även om funktionen finns, alltså att resistansen förändras,
måste den vara acceptabel för datorn, så att säga...
Om Cruise fungerar med kopplingen halvt nedtryckt, som jag skrev innan, är kopplingsgivaren kass.
Det är en "förbrukningsvara" eftersom man använder kopplingen mycket mer än bromsen...
Mhm. Spröten är närapå oslitna men du menar att det kan va fel resistans i själva kontaktytan och dess förmåga att ge rätt motstånd/resistans?

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]

Fjädermellsnlägg

Någon som provat gummi fjädertallrik om[…]

Tackar