Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Ghostbuster
#1300982
Har ett problem med min XC70 . När jags tartar bilen kall så lyser Antisladd service lampan och ibland så kommer det upp att: Allvarligt bromsfel, stanna snarast eller motorservice erfordras, varvräknaren slutar funka,hastighetsmätaren funkar ej, farthållaren vill inte gå igång. När jag åkt i cirka 15 min och startar om bilen så lyser bara antisladd servicen.
Har bytt ut en abs givare som inte funkade och efter det så finns det inga felkoder längre men problemen kvarstår.
Vet ej vad som kan vara fel.
av MickeM
#1301013
Vad var felkoderna då?
av MickeM
#1301038
Vad läste du felkoder med?

Eller menar du bara texten i färddatorn?
Det är inga felkoder.

Dom är bara meddelande att NÅGOT är fel med ett visst system. Dom säger inte VAD som är fel.

Felkoder utläst via ditt OBD uttag krävs för att veta någonting.
Och en universell scanner av enkel modell fungerar inte. Måste läsa ABS åtminstone.
Billiga tar bara motorns styrdon.
av Ghostbuster
#1301061
Va någon mätare ifrån biltema, vilken modell o så vet jag ej eftersom den ej var min. Det var ju felkoder från början innan jag bytte givare, sen efter bytet så försvann koden. Ska låna en annan på måndag o se om den säger något annat.
av Malmstroem
#1301068
När jag hade liknande problem på en V70 -05 så var det CEM som hade gett upp. Det var inte billigt att byta den, men lyckligtvis var det fortfarande maskinskadeförsäkring på den då.
av MickeM
#1301097
En CAN-störning kan det vara.
Finns många potensiella felkällor.

CEM-fel är inte vardagsmat, men visst förekommer det.
Undersök andra alternativ först .
OM, du nu till slut måste byta CEM, så köp en begagnad, (inte dyra, eftersom det inte kan bytas plug and play) så
Och sen ber du om hjälp här med att få din befintliga CEM klonad in i den "nya".

Då, och endast då är det plug and play.

Det finns också firmor som lagar CEM'er.

Lite långskott, men testa att återställa bilen.
Dvs strömlös ett tag.
Då gör allt en re-boot.
av MickeM
#1301121
Om felkodsläsaren från Biltema var denna:
https://www.biltema.se/bil---mc/verksta ... 2000036593
så skulle den visa alla felkoder som bilen har.
Finns inga felkoder med den, hittar inte Volvo några heller.
Den läser samma protokoll.

Men var det en random OBD2-scanner för nån hundring, så finner den inte ens ABS öht.

Men dom varningarna, skulle du ha felkoder i både BCM och ECM. (ABS och motor)

Jag tror mer på att DIM har ballt ur, än CEM. (Om inga felkoder finns med rätt utrustning)
Men bara en vild gissning.
V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Jag har svårt att hålla med om att en […]

Weber 32dir på en b20

Denna motorn är en utbytesmotor från vo[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]