Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av samuelg
#1425116
jag har kollat VVT-solenoiden och kablarna ser bra ut. jag har inte kollar Evap-solenoiden eller tcv eller ptc. dock vet jag inte vart TCV och PTC siter just på min bil. Dock när jag kolat runt i motor utrymmet så går det en kabel stam ner förbi kylaren och in i en plast skena och det ser fuktigt ut där kablarna går ner o in i skenan och även att fästet till skenan är sprucket för när kylaren gick sönder så kan det ha åkt in vatten i skenan men känns väldigt skumt att det skulle kunna göra kortslutning för att jag tror inte det är någon kontakt där men det kan vara så att någon kabel har klämts av eller skadats
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1425127
Kabelhärvan från motorstyrningen (ECM) innehåller kablar till och från alla motorns sensorer, och klämskador här är inte bra.
P2_motorkablage.jpg
P2_motorkablage.jpg (50.66 KiB) Visad 377 gånger

TCV sitter normalt hakad på luftfilterlådan, antingen mellan strålkastaren och luftfilterlådan , eller mellan luftfilterlådan och själva motorn.

PCV/PTC-värmaren sitter här:
P2_B5244Tx_PTC_PCV.jpg
P2_B5244Tx_PTC_PCV.jpg (69.77 KiB) Visad 381 gånger
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av samuelg
#1425129
okej tack finns det några andra symtomet när dessa är dåliga för bilen går normal skulle jag säga även om säkringen är ur. det enda jag kan tänka att jag har märkt är att den kanske inte är lika pigg men det är så marginellt så jag är osäker
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1425133
Med plattan i mattan, över 2000rpm borde det saknas ungefär 25-50% av hästarna (när turbon borde ladda mer än "grundladd") , men med "söndagskörning på lyckliga gatan" märks inte så mycket. (då laddar ju oavsett inte Turbon)
Ojämn tomgång och svårstartad, eller sämre drag över 3500rpm, pga VVT.

"Emissioner Service" eller Motorlampan kommer troligen att tändas.
av samuelg
#1425135
är en 18 åring som inte gillar när det står stilla så har kört billen hyfsat hårt men skulle säga att den svarar bra och den går jämt men när jag tänker efter så kanske den saknar lite på dom högre varven. jag var ute och kollade precis var ptc och tcv satt och även evap-solenoiden dom såg ut och vara bra dock så har jag inte varit på dom medans jag bytte kylaren men jag får mäta på dom och kolla om dom fungerar. jag var under bilen ock kollade på kabelhärvan och själva plasten har spruckit i ett fäste men kablarna i sig såg bra ut av vad jag såg men jag får ta ett bättre titt i morgon. själva skadan kom nog när jag inte fick stop på bilen och åkte in i en snövall för det var då kylaren sprack.
tack för hjälpen så länge
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1425139
Om Wastegate är "feljusterad" så grundladd är ställd högre än rekommenderat med syfte att bättra gasrespons , så kommer inte skillnaden att vara stor, och då är det i det stora VVT som fattas, ungefär - 10-15% på hästarna.
Lycka till, och välkommen åter :-)
Senast redigerad av 1 jiha1968, redigerad totalt 0 gånger.
av samuelg
#1425140
för bilen köpte jag för ca 3 månader sedan utav en äldre gubbe som inte hade kört bilen mer en i stan och jag har inte ändrat något sedan jag köpte bilen så tror ej att Wastgaten är rörd. men får felsöka vidare. tack :)
av samuelg
#1462007
Hej det är så att jag inte har löst problemet än, jag har haft i sär vvt och testat och gjort rent, jag har testat EVAP solenoiden och även testat TCV solenoiden och alla värkar fungera som dom ska.

Men fortfarande så brinner säkring nr5 av och jag har felkoderna : P2090 B Camshaft Positon Actuator Control Circut Low Bank 1c och P0245 Turbocharger/Superchsrger Wastegate Solenoid A Low och även P0445 Evaporative Emissoi System Purge Control Valve Circuit Shorted.

Och jag har inte testat PTC resistorn eller EVAP canister för dom sitter inte på dom smidigaste ställena.

Men jag har även läst på om vad kodernas fel kan vara och speciellt P0445 så kan det vara någon skada eller litet hål i en slang, men jag har en känsla av att någon utav dessa solenoider är dåliga för annars skulle inte säkringen brinna av direkt eller har jag fel?
Tack på förhand!
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1462023
Mest trolig har bilen en kortslutning i kablarna till PTC-elementet på turbo insugsslang, eller i kabelhärvan som går i framkant av motorn med avgrening till kylarfläkten m.m.
Inte snabbt gjord att felsöka elsystemet, men ta bort balken över motorn så du kommer åt PTC-en och kan kolla kablarna/PTC-en där.

Är alt ok med PTC, följ den kortslutade Grön-Grå kabeln från säkring 5 i motorrummet, den går i kabelhärvan, som går över växellådan, och ner i framkant av motorn nere på subframe.
Det är en skarv/förgrening på denna kabeln et ställe i framkant av motorn, om det går att komma åt den kan man kapa en och en av dom skarvade grön-gråa kablarna (från säkring 5),
så det går att mäta på vilken av kablarna kortslutningen är.
(man får troligen ta bort lite sakar som t.ex kylarfläkten innan det går)
Löjliga priser XC70

Den förtjänsten låter liten i samm[…]

Behöver det repareras och därefter fylla[…]

Min gamla 745 -90 behöver en del kärlek.[…]

Är ovanligt med ljudmatta i 17" men det[…]