Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1300786
Hej på er.,

Har en V70 2002 170hk automat som jag ägt i 5 år. Kört 14000mil med. Nu uppe i 32000mil.
Haft en del problem genom åren men tycker jag klarat mig rätt bra....

18 dec.
Nu så började problemen för 2 månader sen. Körde med hela familjen då motorn plötsligt började gasa själv, ingen respons alls när jag tryckte på gaspedalen. Var precis hemma så ut med alla barn och kände då att det luktade mycket bränt.
Kröp under bilen och ser att ovanför oljepluggen är ett hål som en del olja skjutit ut. (där oljereturen vid eventuell turbo går ner). Träffat drivaxel som snurrat och skvätt överallt. Detta löstes genom att jag fick i en ny plugg.

21dec
Körde till Karlstad för att fira jul. Kom 5km sen började ABS lampa lysa. ABS/Anti sladd service erfodras. Den slocknade efter nån omstart och dök inte upp.
Körde 10mil utan problem och stannade en stund, efter detta så tändes nu motorlampan med "Motorservice erfodras"
Senare "Motorservice snarast". Körde ytterligare är 11mil på vinst eller förlust. Det var ju trots allt jul och bilen var full med familj, julklappar och hund.

Struntade i bilen under julhelgen och körde hem 27dec. Kom 10-11mil stannade och direkt efter så kom samma meddelanden samt att bilen började gasa själv, orkeslös, effektlös men gick framåt i 50-70km/h. Stängde av motorn och väntade 5min. Sen kunde vi köra 10 mil till.

Jag har det dåliga Magnetti Marelli spjället med vit etikett och bilen rullat snart 32000mil så bara glad att det funkat så länge. Om det nu är spjället.

Efter detta så har jag lånat ODB2 läsare och fått följande koder.
P0171 - System too lean Bank1
P2172 - Throttle Actuator Control System - Sudden high airflow detected.
P0122 - Throttle/Pedal Position Sensor/Switch A Circuit Low
P1610
P2101 - Throttle Actuator Control Motor Circuit Range/Preformance
P0500 - Vehicle Speed Sensor A

Skruvat loss spjällhuset och rengjort grundligt samt bytt packning. Med samma felmeddelanden.

Chansade och köpte ett annat MM spjäll med vit etikett och samma serienummer osv för 500kr för att se om bilen gick bättre med detta utan att behöva köpa med gul etikett eller renovera på atech2 eller liknande, Detta spjäll hade gått 24000 mil så 8000 mil mindre. Stor risk att det e skit med men en chansning. Som inte skulle kosta så mycket som ett renoverat samt slippa åka till Bilia och mjukvaruuppdatera.

Detta resulterade i att jag fick ytterligare några felkoder.
P2177 - System too lean off idle Bank1
P2138 - Throttle pedal position sensor/switch D / E Voltage Correlation
P1611
P1612

Så nu undrar jag vad nästa steg borde vara, Borde väl koppla upp bilen mot VIDA, Nån som har i närheten av Eskilstuna?
Eller är det inte spjället utan gaspedalgivare som spökar? tillsammans med nån ABS krans för P0500 felet...
Kan det va så att pluggen i motorblocket är grundproblemet och det läcker in luft eller så?

En gammal V70 som snart ska byta kamrem igen och behöver nya sommardäck samt gasspjäll eller så. Låter som jag ska lägga 15000 på en bil som kanske inte e värd det så därför jag inte åkt till nån verkstad eller så än.

Hjälp!
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Div delar till Volvo 740/940

Baklampor till Volvo 944, (bakluckan), vä och[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med m[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]