Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Linjen
#1300649
Har en Volvo v70 2001. Köpte den för 2 år sedan till hustru.
Den hade då precis fått ett nytt batteri.
Batteriet är nu superdåligt och håller orken jäkligt kort stund efter att man stängt av motorn, 5 minuter .ed kupébelysningen så tänds "låg batterspänning" Såg nu att generatorn laddar 17.5 volt.
Kan det vara anledningen till att batteriet redan är uselt? Kan det vara regulatorn som är anledningen till att den laddar för mycket eller är det generatorn själv som är kass?
Några glada idéer?
Livet är surt när bilar jäklas.
/Linjen
av MickeM
#1300650
Ja, regulatorn är kass isf.
Men är multimetern ok?
Billiga multimeter kan få märkliga mätvärden om dess 9v batteri är dåligt.

Vad har du för spänning före och efter start?
Användarvisningsbild
av jiha1968
#1300699
Kontrollmäta med multimetern på strömförsörjningen till dekodern/datorn/routern hemma, eller på grannens bil...
Är multimetern ok, byt regulator. (och troligen batteriet)
av Linjen
#1300711
Tack för era förmodligen begåvade tankar och idéer.

Får åka till "Gör det själv" hallen i helgen. Alldeles för kallt för att stå ute.
Någon som har ett hyfsat tids-estemat för hur lång tid ett regulatorbyte tar, med eller utan urplockning av generatorn?
Jag är inte helt novis på att mecka men detta har jag aldrig gjort förut.
av LaRy
#1300751
Byt multimeter! En blyack kan inte ha 15.6 volt innan start. Max spänning teoretiskt är 2.17 volt / cell vid fulladdat batteri, viket ger 13.02 volt max. I verkligheten skulle jag vilja påstå max 12,8 -12.9 volt för ett maximalt nyladdat 100% laddat batteri.
av Linjen
#1300763
Aaah, det hade jag ingen aning om. Jag får hasa iväg till macken, där har de ju en testare för både laddning och batteri.
de vill ju kunna döma ut dåliga batterier och sälja nya.
Tack för din info.
Soptunnan nästa för den multimetern alltså. ( om du är helt hundra på den uppgiften.)
av LaRy
#1300766
Hej!
Du kan exempelvis kolla länken http://www.kennethshem.se/Laddablybatt.htm , där det framkommer att ett 100% laddat bilbatteri har 12,72 volt. Mitt värde 13.02 är det teoretiskt maximala värdet.
Släng voltmetern. Den verkar visa ca 25% för mycket. D.v.s. dina 17,5 volt är kanske bara 14.1 volt, vilket är helt normalt.
Ibland har man otur och får ett batteri med kort livslängd. I mitt fall fick jag akut problem och bytte till vad handlaren hade hemma, ett batteri som var något för litet i kapacitet. Men jag tänkte att det går bra i Skåne. Oavsett anledning, höll detta batteri inte längre än drygt 2 år.

Volvos fyrkraffs-system hindrar sällan framhj[…]

Löjliga priser XC70

Alltså, på riktigt??? https://www.bloc[…]

Martins S90-98

Ja, och manuella är ju extra åtrovä[…]

Servade bilen idag och fick i samband med det up[…]