Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1298547
Tjenare alla bilvänner!

Detta är mitt första inlägg så jag får väl börja med att hoppas att tråden hamnar rätt!?

Jag är G att köpa en "ny begagnad" bil och har funderat lite på Volvo. Främst S80 eftersom är det en sak jag börjat värdesätta mer och mer så är det säkerheten för oss som sitter i bilen. Dvs störst chans att överleva eller störst chans att inte ådraga sig allvarligare skador. Och då är jag av den åsikten att ju större och tyngre bilen är ju mindre sannolikhet är det att bli allvarligt skadad eller dö vid ratten.

Övriga krav, eller ska jag kalla det önskemål, är att bilen står pall mot rost. Den rostfria bilen finns ju inte trots att vissa biltillverkare lurar på sina köpare att de får 30 års rostskyddsgaranti.
Samt att bilen drabbas så lite som möjligt av fel. Den felfria bilen finns ju inte som rullar 10... 15... eller 20 år utan att fel uppstår utan bara klarar sig med vanlig "service". Men som sagt, så bra funktionalitet som möjligt.

Skatten vet jag är hyfsat hög men den kan jag tv acceptera. Är bara intresserad av bensinare. Helst automat. Försäkringen kommer säkert att bli låg eftersom jag är 60 bast fyllda och bor på landet och kör bara ca 500 - 1000 mil per år.

Har tidigare kört SAAB i många många år på grund av att jag anser att bilen är rolig att köra. Har även haft MB, BMW och Audi men har alltid tyckt att verkstadskostnaderna har varit för höga. Även några Opel, Ford och VW med blandad bilägarupplevelse. Samt ett gäng japanska bilar... främst Toyota som jag rent kvalitetsmässigt har varit mycket nöjd med förutom rostskyddet som inte varit vatten värt. :-(

Är främst ute efter en S80 lågmilare. Prisidé mellan 30K - 60K kronor. Helst en ägare såklart. Så min fråga i mitt inledande inlägg blir - ett detta ett vettigt köp? Med lågmilare syftar jag på en bil som rullat under 15K mil.

Vilka är vanliga fel som uppstår på S80 i dessa prisklasser och dessa årgångar?
#1298601
Jag kan varmt rekommendera en S80 första generationen , med facelift, dvs årsmodell 2004 - 2006. Tidigare modeller hade bl.a. elektronikfel. En lågmilare säljs idag för ca 40.000 kronor(hos handlare) och är oftast mycket välskötta. Detta är en limousine som sällan används som en packåsna åt barnfamiljer.
Varför rekommenderar jag ej en nyare? Det baserar sig på vad en erfaren Volvotekniker sa, "Detta ä en riktig Volvo, ej en maskerad Ford. Den är konstruerad och byggd i Sverige av Volvo".
Jag ägde en årsmodell 2005 i 12 år, har aldrig varit med om en mer problemfri bil, rejält byggd. Endast några småfel förutom det vanliga med bromsbelägg och skivor. Rost existerade ej någonstans när jag sålde bilen för ett halvår sedan. Jag kan jämföra med min nya bil att exempelvis värme/ kyla fungerar jämnt, dragfritt och exakt med mycket stor kylkapacitet på sommarn. Mängden kylmedium är nära dubbelt mot nya bilar. Behöver du reservdelar, finns mycket på skroten, oftast hittar man samma delar på V70. Det är dessutom enkelt att byta lampor m.m. eftersom det är mer plats under huven än hos V70.
De stora strålkastarna med äkta glas ger ett bra ljus. Du sitter som en kung i dess säten och skuffen är svårpackad, men mycket stor.
Säkerheten, jag kommer ihåg när en amerikansk bekant åkte med mig: Vad han visste om S80 var att detta var enligt amerikanska omdömen världen säkraste bil. Det räcker långt även mot nya bilar.
Om du hittar en 140 hk skall du definitivt installera BSR trim till188 hk, inte för toppeffekten, utan att det blir en helt annan trevligare motor med bättre egenskaper genom hela registret. Jag kunde hålla ca 100 km/timmen i snittfart med bensinförbrukning på 0.8l. Designen gör att den har lägre luftmotstånd än e kombi.
Slut på lovord, jag älskade den bilen!
#1299804
LaRy skrev:Jag kan varmt rekommendera en S80 första generationen , med facelift, dvs årsmodell 2004 - 2006. Tidigare modeller hade bl.a. elektronikfel. En lågmilare säljs idag för ca 40.000 kronor(hos handlare) och är oftast mycket välskötta. Detta är en limousine som sällan används som en packåsna åt barnfamiljer.
Varför rekommenderar jag ej en nyare? Det baserar sig på vad en erfaren Volvotekniker sa, "Detta ä en riktig Volvo, ej en maskerad Ford. Den är konstruerad och byggd i Sverige av Volvo".
Jag ägde en årsmodell 2005 i 12 år, har aldrig varit med om en mer problemfri bil, rejält byggd. Endast några småfel förutom det vanliga med bromsbelägg och skivor. Rost existerade ej någonstans när jag sålde bilen för ett halvår sedan. Jag kan jämföra med min nya bil att exempelvis värme/ kyla fungerar jämnt, dragfritt och exakt med mycket stor kylkapacitet på sommarn. Mängden kylmedium är nära dubbelt mot nya bilar. Behöver du reservdelar, finns mycket på skroten, oftast hittar man samma delar på V70. Det är dessutom enkelt att byta lampor m.m. eftersom det är mer plats under huven än hos V70.
De stora strålkastarna med äkta glas ger ett bra ljus. Du sitter som en kung i dess säten och skuffen är svårpackad, men mycket stor.
Säkerheten, jag kommer ihåg när en amerikansk bekant åkte med mig: Vad han visste om S80 var att detta var enligt amerikanska omdömen världen säkraste bil. Det räcker långt även mot nya bilar.
Om du hittar en 140 hk skall du definitivt installera BSR trim till188 hk, inte för toppeffekten, utan att det blir en helt annan trevligare motor med bättre egenskaper genom hela registret. Jag kunde hålla ca 100 km/timmen i snittfart med bensinförbrukning på 0.8l. Designen gör att den har lägre luftmotstånd än e kombi.
Slut på lovord, jag älskade den bilen!
Tack för ditt utförliga svar. Det låter som om en S80 av årsmodellerna 2004 > 2006 blir min kommande bil. Mest troligt en 2006 p gr av lite "nyare" front mm. Men jag har en fråga - jag har kört SAAB 9-5 sedan slutet av 90-talet och när det gäller bilar från ca 2006 och nyare så är ju Biopowermodellen den mest frekventa på marknaden med en vägskatt som ligger på halva vägskatten jämfört med vanliga bensinmodellen.

Jag har även sett någon enstaka S80 med en vägskatt på under tusenlappen. Vad heter denna S80 modell och vet du varför den är så sällsynt på beg marknaden? Verkstäderna rekommenderar ju tom etanolbilar på att köras på bensin enl Teknikens Värld. Och på köpet bara betala 1/3 av den vägskatt som de med ren bensinmotor får betala.
#1299805
Man får väl göra som man vill men annars kan du ju tala 95 istället för e85 och ändå få lägre skatt, men... viewtopic.php?f=56&t=145478&p=1276904&h ... l#p1276904
#1299816
Micce1980 skrev:Man får väl göra som man vill men annars kan du ju tala 95 istället för e85 och ändå få lägre skatt, men... viewtopic.php?f=56&t=145478&p=1276904&h ... l#p1276904
Tack för länken... men efter vad jag förstår så går den ungefär ut på samma sak som min länk (ovan) till Teknikens Värld gjorde dvs att det är bättre att tanka en etanolbil med 95 oktan ren bensin istället!??

Så då är väl problemet löst - man köper en S80 etanolbil med en årlig vägskatt på 1K kronor och tankar 95 oktan bensin. Mitt problem är väl att de är väldigt få på begagnatmarknaden. Har hitintills bara hittat en S80 av 2006 års modell med en vägskatt på 1075 kronor på Blocket.
#1299821
vinylcollector skrev:
Micce1980 skrev:Man får väl göra som man vill men annars kan du ju tala 95 istället för e85 och ändå få lägre skatt, men... viewtopic.php?f=56&t=145478&p=1276904&h ... l#p1276904
Tack för länken... men efter vad jag förstår så går den ungefär ut på samma sak som min länk (ovan) till Teknikens Värld gjorde dvs att det är bättre att tanka en etanolbil med 95 oktan ren bensin istället!??

Så då är väl problemet löst - man köper en S80 etanolbil med en årlig vägskatt på 1K kronor och tankar 95 oktan bensin. Mitt problem är väl att de är väldigt få på begagnatmarknaden. Har hitintills bara hittat en S80 av 2006 års modell med en vägskatt på 1075 kronor på Blocket.
Inte riktigt men kör på det bränslet du vill. Är du osäker så gå in på profilen "Rådlös" och se vad denne skrivit.

Sen om skatten ligger på 1075 eller 1800kr, spelar det verkligen roll, det man man spara in på annat lätt. Sen att man inte köper en D5 AWD med skatt på kanske 4500kr förstår jag. Hitta rätt exemplar säger jag, bara att byta klossar en gång extra kostar väl som några års skatter.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]