av vinylcollector - mån 11 feb 2019, 19:17
- mån 11 feb 2019, 19:17
#1298547
Tjenare alla bilvänner!
Detta är mitt första inlägg så jag får väl börja med att hoppas att tråden hamnar rätt!?
Jag är G att köpa en "ny begagnad" bil och har funderat lite på Volvo. Främst S80 eftersom är det en sak jag börjat värdesätta mer och mer så är det säkerheten för oss som sitter i bilen. Dvs störst chans att överleva eller störst chans att inte ådraga sig allvarligare skador. Och då är jag av den åsikten att ju större och tyngre bilen är ju mindre sannolikhet är det att bli allvarligt skadad eller dö vid ratten.
Övriga krav, eller ska jag kalla det önskemål, är att bilen står pall mot rost. Den rostfria bilen finns ju inte trots att vissa biltillverkare lurar på sina köpare att de får 30 års rostskyddsgaranti.
Samt att bilen drabbas så lite som möjligt av fel. Den felfria bilen finns ju inte som rullar 10... 15... eller 20 år utan att fel uppstår utan bara klarar sig med vanlig "service". Men som sagt, så bra funktionalitet som möjligt.
Skatten vet jag är hyfsat hög men den kan jag tv acceptera. Är bara intresserad av bensinare. Helst automat. Försäkringen kommer säkert att bli låg eftersom jag är 60 bast fyllda och bor på landet och kör bara ca 500 - 1000 mil per år.
Har tidigare kört SAAB i många många år på grund av att jag anser att bilen är rolig att köra. Har även haft MB, BMW och Audi men har alltid tyckt att verkstadskostnaderna har varit för höga. Även några Opel, Ford och VW med blandad bilägarupplevelse. Samt ett gäng japanska bilar... främst Toyota som jag rent kvalitetsmässigt har varit mycket nöjd med förutom rostskyddet som inte varit vatten värt.
Är främst ute efter en S80 lågmilare. Prisidé mellan 30K - 60K kronor. Helst en ägare såklart. Så min fråga i mitt inledande inlägg blir - ett detta ett vettigt köp? Med lågmilare syftar jag på en bil som rullat under 15K mil.
Vilka är vanliga fel som uppstår på S80 i dessa prisklasser och dessa årgångar?
Detta är mitt första inlägg så jag får väl börja med att hoppas att tråden hamnar rätt!?
Jag är G att köpa en "ny begagnad" bil och har funderat lite på Volvo. Främst S80 eftersom är det en sak jag börjat värdesätta mer och mer så är det säkerheten för oss som sitter i bilen. Dvs störst chans att överleva eller störst chans att inte ådraga sig allvarligare skador. Och då är jag av den åsikten att ju större och tyngre bilen är ju mindre sannolikhet är det att bli allvarligt skadad eller dö vid ratten.
Övriga krav, eller ska jag kalla det önskemål, är att bilen står pall mot rost. Den rostfria bilen finns ju inte trots att vissa biltillverkare lurar på sina köpare att de får 30 års rostskyddsgaranti.
Samt att bilen drabbas så lite som möjligt av fel. Den felfria bilen finns ju inte som rullar 10... 15... eller 20 år utan att fel uppstår utan bara klarar sig med vanlig "service". Men som sagt, så bra funktionalitet som möjligt.
Skatten vet jag är hyfsat hög men den kan jag tv acceptera. Är bara intresserad av bensinare. Helst automat. Försäkringen kommer säkert att bli låg eftersom jag är 60 bast fyllda och bor på landet och kör bara ca 500 - 1000 mil per år.
Har tidigare kört SAAB i många många år på grund av att jag anser att bilen är rolig att köra. Har även haft MB, BMW och Audi men har alltid tyckt att verkstadskostnaderna har varit för höga. Även några Opel, Ford och VW med blandad bilägarupplevelse. Samt ett gäng japanska bilar... främst Toyota som jag rent kvalitetsmässigt har varit mycket nöjd med förutom rostskyddet som inte varit vatten värt.
Är främst ute efter en S80 lågmilare. Prisidé mellan 30K - 60K kronor. Helst en ägare såklart. Så min fråga i mitt inledande inlägg blir - ett detta ett vettigt köp? Med lågmilare syftar jag på en bil som rullat under 15K mil.
Vilka är vanliga fel som uppstår på S80 i dessa prisklasser och dessa årgångar?