- mån 11 feb 2019, 13:53
#1298459
Jag bor i utlandet och när jag var i Sverige köpte jag en fin Volvo xc70 2006 2.5T. Bilen är som gjord för dåliga vägnätet.
Bilen gick bra tills vi kom i Tyskland, och när jag såg skylten som betyder frihet gasade jag järnet..
Jag fick medlande Stanna omedelbart, ingen oljetryck. Jag lyckades inte stanna direkt eftersom alla omkring mig gasade som jag (galningar), jag körde ca 1km och stannade på första möjliga säkra ställe.
Vid det läget bilen knackade friskt. Sen jag märkte att startmotor kunde inte dra motor runt.
För att göra en historia kort, köpte jag en ny begagnad motor som monterades av okunniga mekaniker, by the way han reparerade Volvo bilar senaste 40 år men på min bil kopplade han inte halva vakuum slangar. Han tog bort den lilla vakuumpump som hjälpte bromsservo när turbo laddar, kopplade bort en lambda osv.. en Idiot med andra ord.
Bilen har fortfarande problem, gasar jag friskt i en halv timme, varvar högt osv.. får jag Stanna omedelbart, ingen oljetryck.
Stänger jag motor, startar om allt är som vanligt.
Mekaniken (Idioten) hävdar att beg-motor är bra, bara min turbo år slut! Självklart jag lyssnar inte på han längre. Han monterade tillbaka de delar som han "glömde".
En gång på motorvägen blev min turbo jätte varm, den glödde, samtidigt fick jag ingen oljetryck. Men jag tror det glödande turbo hänger med den urkopplade lambdan, som han lämnade. Jag kopplade tillbaka lambdan och bad en svetsare ta bort katten, vi såg den var OK och svetsade tillbaka den.
Igår tog jag isär vevhusventilation, rengjorde allt, den var inte förstoppad. Men en vakuum slang var trasig. Fixade det.
Jag körde en produkt som ska rengöra motor. Köpte dyraste olja och bytte filter. I botten av filter fanns det bara lite slam.
Jag fixade alla andra fel som mekaniker orsakade, typ feldragna slangar..
Nu klarar bilen test med handske över olja-påfyllningen, dvs vevhusventilation funkar (det gjorde inte förut)
Fortfarande samma fel!
Jag kan be annan mekaniker ta bort oljetråget och rengöra, men på motor jag kunde inte se tillräckligt med bevis att det finns slum och pengarna börjar ta slut.
Hur kan det vara samma fel på båda motorer? Och båda reagerade med hård belastning?
Någon som har idé?
Bilen gick bra tills vi kom i Tyskland, och när jag såg skylten som betyder frihet gasade jag järnet..
Jag fick medlande Stanna omedelbart, ingen oljetryck. Jag lyckades inte stanna direkt eftersom alla omkring mig gasade som jag (galningar), jag körde ca 1km och stannade på första möjliga säkra ställe.
Vid det läget bilen knackade friskt. Sen jag märkte att startmotor kunde inte dra motor runt.
För att göra en historia kort, köpte jag en ny begagnad motor som monterades av okunniga mekaniker, by the way han reparerade Volvo bilar senaste 40 år men på min bil kopplade han inte halva vakuum slangar. Han tog bort den lilla vakuumpump som hjälpte bromsservo när turbo laddar, kopplade bort en lambda osv.. en Idiot med andra ord.
Bilen har fortfarande problem, gasar jag friskt i en halv timme, varvar högt osv.. får jag Stanna omedelbart, ingen oljetryck.
Stänger jag motor, startar om allt är som vanligt.
Mekaniken (Idioten) hävdar att beg-motor är bra, bara min turbo år slut! Självklart jag lyssnar inte på han längre. Han monterade tillbaka de delar som han "glömde".
En gång på motorvägen blev min turbo jätte varm, den glödde, samtidigt fick jag ingen oljetryck. Men jag tror det glödande turbo hänger med den urkopplade lambdan, som han lämnade. Jag kopplade tillbaka lambdan och bad en svetsare ta bort katten, vi såg den var OK och svetsade tillbaka den.
Igår tog jag isär vevhusventilation, rengjorde allt, den var inte förstoppad. Men en vakuum slang var trasig. Fixade det.
Jag körde en produkt som ska rengöra motor. Köpte dyraste olja och bytte filter. I botten av filter fanns det bara lite slam.
Jag fixade alla andra fel som mekaniker orsakade, typ feldragna slangar..
Nu klarar bilen test med handske över olja-påfyllningen, dvs vevhusventilation funkar (det gjorde inte förut)
Fortfarande samma fel!
Jag kan be annan mekaniker ta bort oljetråget och rengöra, men på motor jag kunde inte se tillräckligt med bevis att det finns slum och pengarna börjar ta slut.
Hur kan det vara samma fel på båda motorer? Och båda reagerade med hård belastning?
Någon som har idé?