Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MickeM
#1304997
Givaren sitter vid termostaten.

Har den inte gått mer än 25k är det då inget milrelaterat. Kom igen vid 55k....

Men topp-packningen är väl inte milrelaterad direkt heller.
#1305481
Nu är värmaren renoverad med bättre begagnad värmeväxlare och fläktmotor.
Skälet till varför värmeväxlaren byttes är för att vissa säger att den kan spricka och då trycksätts tydligen kylsystemet.

Vi får väl se om detta löste problemet, annars blir det väl termostatbyte.
#1305483
MickeM skrev: tor 14 mar 2019, 19:01 Givaren sitter vid termostaten.

Har den inte gått mer än 25k är det då inget milrelaterat. Kom igen vid 55k....

Men topp-packningen är väl inte milrelaterad direkt heller.
Om jag inte har missuppfattat kylsystemet så har alltid temp givaren kallt vatten om det inte kokar i kylaren.
Men jag tänker mig att termostaten inte öppnar tillräckligt så det kokar i motorn.
(Chansning ja vet).
av MickeM
#1305486
Om inte termostaten öppnar, cirkulerar inget igenom kylaren. Då överhettar motorn till slut.
= Rätt.

Men temperaturgivaren som ger information om kylvätsketemperaturen, sitter före termostaten, för att kunna visa aktuell temperatur.
Temperaturen på kylvätskan i kylaren är inte intressant. Det är däremot temperaturen i motorn.
Därför sitter tempgivaren där kylvätskan går ut till kylaren, dvs är som varmast.
#1305811
Då kommer vatten ifrån blocket och ut från termostaten in i övre delen på kylaren.
Tvärtemot vad jag trodde.
Men det förklarar varför det tar fruktansvärt lång tid innan den stora slangen blir varm.
Termostaten öppnar så sent.

Den lilla slangen som går ifrån övre delen på kylaren till expansionskärlet kommer det knappt något ur.
Ska det komma vatten ur den slangen?

Jag körde 8mil igår. Värmaren hade gått en timme
Bilen fick kallna och idag på morgonen var det lite lite tryck i expansionskärlet.

Ska köra några dagar och se om det blir mer tryck eller om det alltid är lite lite tryck.
Det kan ju ha varit en luftficka efter jag tappade all glykol för att renovera värmaren.
Är det en dum ide?
av MickeM
#1305834
Nej, det ska inte "spola" ur lilla slangen.
Den ska lufta ur kylaren, för riktigt varmt vatten frigör syre. Även utjämna trycket i systemet.
#1308696
Problemet med trycket är dessvärre kvar.
Lock, termostat verkar inte gjort någon skillnad.

Trycksatte systemet (dock med varmt system)
Inga läckor.
Köpte en cylinderläkagetestare från Biltema och testade glykolen o ångorna.
Ändrade inte färg.

Bilen stod och gick länge utan kylarlock, det varvades och nivån var oförändrad.
Den sjönk undan lite när man gasade men det är ju inget ovanligt.

Men när jag startade värmaren och lät den gå ett tag så började nivån öka.

Jag har dragit ur säkringen ifrån värmaren och ska köra ett par mil nu.

De sista åren skippade Volvo "äkta[…]

Uppföljning mjukvara 2024

Tänk den dag det kunde bli så att bilt[…]

Blev byte av samtliga filter och ny olja igå[…]

Ex30 leveranstid

Snygg! Fina bilder