Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1296847
Hej allihopa!
Jag har ett problem med min V70 som jag inte riktigt blir klok på.

Det började med att jag fick fylla glykol pga utav låg nivå stanna snarast och då var det låg nivå i kärlet.
Jag trodde det var en luft alternativt en dåligt åtdragen slangklammer i samband med att dieselvärmaren fick lite kärlek och att jag hade ett läkage externt.
Öppnade försiktigt locket med driftsvarm bil.
Fyllde på.

Det gick några månader och larmet kom tillbaka i slutet av en 4mil körning dvs kylarvätska låg nivå stanna snarast.
Låg nivå i kärlet även denna gång
Men denna gång när jag öppnade locket försiktigt så kom all vätska tillbaka.
Jag fortsatte öppna lite försiktigt och det kom mer vätska än expansionskärlets storlek så det började rinna över lite.
Bilen även denna gång i driftstemp.
Det blev ytspänning i expansionskärlet så jag klämde ut lite vatten och stängde locket på expansionskärlet och väntade tills bilen kallnat och tänkte då har det väl runnit undan och att nivån skulle vara låg.
Det var ganska kallt kring -20.
Men när bilen kallnat så var nivån fortfarande hög.
Precis i samma nivå som den var när den var uppe i driftstemp.

Tänkte blåst toppackning!
Lät bilen gå på tomgång och skulle se om det byggdes upp tryck i systemet och om man skulle se något konstigt i expansionskärlet.
När den börjar komma upp i temp kring 70 grader så stiger nivån i kärlet.
Men om jag varvar bilen stadigt på 2000rpm så sjunker nivån, mer jag varvar desto mer sjunker nivån.
Det är inte så att nivån sjunker från 100% - 0%.
Utan det ligger ytspänning rinner över lite och när jag lägger den stadigt på 2000rpm så sjunker det undan 10%.

Är det någon som känner igen detta?

Jag har för mig att nivån brukar stiga innan termostaten öppnar men inte att det brukar rinna över från min nivå innan den öppnar.

Vart ska jag börja?


Stort tack för svar!
Mvh Fredrik
av MickeM
#1296890
Öppna inte varm. Då kan det koka.
Det är övertryck som hindrar kokning, för den kan vara några grader över 100.

Fyll till max med kall motor.
Se sedan till att locket är tätt, och att även kärlet inte har någon spricka.
Jag vet flera som fått liknande fenomen med otäta system, dvs ventilen i locket öppnar för tidigt, så det inte blir tillräckligt tryck.

Ett nytt lock på Biltema kostar ju under 100kr.
Kolla också så det inte läcker nån annanstans.
Kylarens gavlar, oljekylaren bak på oljetråget, vattenpumpen och värmeelementet är vanligaste ställena.

Topplockspacknigen är riktigt ovanligt både på Dieselarna och Bensinarna.
Omöjligt? Nej, men utred de enklare alternativen först.
#1296991
Jag har samma årsmodell och motor. Min har det alltid försvunnit lite glykol senaste 3 åren. Men sen började det läcka mer och mer. Så det var ett par slangklämmor mellan motor och torpedvägg som var lös. Drog åt dem underifrån bilen.

Sen lämna Jag in bilen till en polare så lossa han motorfästerna och drog åt dem bättre.
#1300114
MickeM skrev: sön 03 feb 2019, 16:50 Massa tips!
Tack MickeM!
Jag började med att byta locket då minskade läckaget drastiskt men det läckte ändå då började jag jaga slangklammer och hittade tre ställen som läckte.
Efter dom var åtdragna så har det inte försvunnit något!

Stort tack för hjälpen!
#1304538
Hej igen!
Problemet kvarstår.
Jag har bytt kylarlock och gått igenom alla klammer jag kan hitta.
Hittar inget externt läkage.

Någonting som förbryllade mig var att jag har ett tryck i systemet vid kall motor.
Det känner jag inte igen ifrån varken denna bil eller andra bilar.

Den började bubbla gurgla mycket i värmepaketet när man stod still längre tid.
Jag tänkte luft och gav mig på att lufta den.
Luftade och nivån var justerad, fick suga ur 3dl ungefär (varm motor).

Men nu påvägen hem fick jag kylvätskenivå låg, så man får väl se om det är tryck och omvsttnet kommer tillbaka imorgon när bilen är kall.

Kan det vara termostaten som kärvar?
Systemet kokar och trycket ligger kvar.
#1304721
Kör värmaren väldigt ofta, går detta att felsöka?
Tex se bubblor i kärlet eller liknande?

Jag har en extra värmare dock begagnad.

Funderar på att köra hela racet, byta termostat och värmare snart!

Går det att bara byta termostat eller måste man byta hela huset?
Är det ->05 det gick med bara termostat och nyare måste man byta hela huset?
av MickeM
#1304992
Fredrikmehlin skrev: ons 13 mar 2019, 04:54 Hej igen!
Problemet kvarstår.
Jag har bytt kylarlock och gått igenom alla klammer jag kan hitta.
Hittar inget externt läkage.

Någonting som förbryllade mig var att jag har ett tryck i systemet vid kall motor.
Det känner jag inte igen ifrån varken denna bil eller andra bilar.

Den började bubbla gurgla mycket i värmepaketet när man stod still längre tid.
Jag tänkte luft och gav mig på att lufta den.
Luftade och nivån var justerad, fick suga ur 3dl ungefär (varm motor).

Men nu påvägen hem fick jag kylvätskenivå låg, så man får väl se om det är tryck och omvsttnet kommer tillbaka imorgon när bilen är kall.

Kan det vara termostaten som kärvar?
Systemet kokar och trycket ligger kvar.
Om du stänger av dieselvärmaren, (Jag vet inte om det går), får du kupevärme då?

Jag tänker om vattenpumpen har gått så du har extremt dålig cirkulation.
Det brukar visa sig med utebliven kupevärme, men dieselvärmaren kanske kickar in och gör kupevärme ändå....
Det skulle kunna förklara varför den eventuellt kokar "lokalt", Dvs inte hela systemet inkl kylare.

Kanske lite långsökt, men....
#1304996
Det går inte att stänga av den men jag kan ju rycka säkringen för den.
Men värmaren går inte jämt, är det 5 grader så går inte värmaren (tillsats).

Men jag är inne på att den kokar nånstans eller toppackningen då, men det känns otroligt att det ska vara toppackningen.

Allt kan hända bilen har gått 25k mil nu och vattenpumpen byttes vid 18k mil.

Jag tycker dock bilen ska koka, varesig det är värmaren som trycksätter eller vattenpumpen eller termostaten.
Men tempgivareb kanske sitter så att man kan missa små kokningar.
Bältesvarnare

Är rätt säker på att dessa g[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-De[…]

Löjliga priser XC70

Det är inte bara den branschen. Jag uppdate[…]

Det är inte reglervententilen på AC s[…]