- sön 03 feb 2019, 13:13
#1296847
Hej allihopa!
Jag har ett problem med min V70 som jag inte riktigt blir klok på.
Det började med att jag fick fylla glykol pga utav låg nivå stanna snarast och då var det låg nivå i kärlet.
Jag trodde det var en luft alternativt en dåligt åtdragen slangklammer i samband med att dieselvärmaren fick lite kärlek och att jag hade ett läkage externt.
Öppnade försiktigt locket med driftsvarm bil.
Fyllde på.
Det gick några månader och larmet kom tillbaka i slutet av en 4mil körning dvs kylarvätska låg nivå stanna snarast.
Låg nivå i kärlet även denna gång
Men denna gång när jag öppnade locket försiktigt så kom all vätska tillbaka.
Jag fortsatte öppna lite försiktigt och det kom mer vätska än expansionskärlets storlek så det började rinna över lite.
Bilen även denna gång i driftstemp.
Det blev ytspänning i expansionskärlet så jag klämde ut lite vatten och stängde locket på expansionskärlet och väntade tills bilen kallnat och tänkte då har det väl runnit undan och att nivån skulle vara låg.
Det var ganska kallt kring -20.
Men när bilen kallnat så var nivån fortfarande hög.
Precis i samma nivå som den var när den var uppe i driftstemp.
Tänkte blåst toppackning!
Lät bilen gå på tomgång och skulle se om det byggdes upp tryck i systemet och om man skulle se något konstigt i expansionskärlet.
När den börjar komma upp i temp kring 70 grader så stiger nivån i kärlet.
Men om jag varvar bilen stadigt på 2000rpm så sjunker nivån, mer jag varvar desto mer sjunker nivån.
Det är inte så att nivån sjunker från 100% - 0%.
Utan det ligger ytspänning rinner över lite och när jag lägger den stadigt på 2000rpm så sjunker det undan 10%.
Är det någon som känner igen detta?
Jag har för mig att nivån brukar stiga innan termostaten öppnar men inte att det brukar rinna över från min nivå innan den öppnar.
Vart ska jag börja?
Stort tack för svar!
Mvh Fredrik
Jag har ett problem med min V70 som jag inte riktigt blir klok på.
Det började med att jag fick fylla glykol pga utav låg nivå stanna snarast och då var det låg nivå i kärlet.
Jag trodde det var en luft alternativt en dåligt åtdragen slangklammer i samband med att dieselvärmaren fick lite kärlek och att jag hade ett läkage externt.
Öppnade försiktigt locket med driftsvarm bil.
Fyllde på.
Det gick några månader och larmet kom tillbaka i slutet av en 4mil körning dvs kylarvätska låg nivå stanna snarast.
Låg nivå i kärlet även denna gång
Men denna gång när jag öppnade locket försiktigt så kom all vätska tillbaka.
Jag fortsatte öppna lite försiktigt och det kom mer vätska än expansionskärlets storlek så det började rinna över lite.
Bilen även denna gång i driftstemp.
Det blev ytspänning i expansionskärlet så jag klämde ut lite vatten och stängde locket på expansionskärlet och väntade tills bilen kallnat och tänkte då har det väl runnit undan och att nivån skulle vara låg.
Det var ganska kallt kring -20.
Men när bilen kallnat så var nivån fortfarande hög.
Precis i samma nivå som den var när den var uppe i driftstemp.
Tänkte blåst toppackning!
Lät bilen gå på tomgång och skulle se om det byggdes upp tryck i systemet och om man skulle se något konstigt i expansionskärlet.
När den börjar komma upp i temp kring 70 grader så stiger nivån i kärlet.
Men om jag varvar bilen stadigt på 2000rpm så sjunker nivån, mer jag varvar desto mer sjunker nivån.
Det är inte så att nivån sjunker från 100% - 0%.
Utan det ligger ytspänning rinner över lite och när jag lägger den stadigt på 2000rpm så sjunker det undan 10%.
Är det någon som känner igen detta?
Jag har för mig att nivån brukar stiga innan termostaten öppnar men inte att det brukar rinna över från min nivå innan den öppnar.
Vart ska jag börja?
Stort tack för svar!
Mvh Fredrik