Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Highwayman
#1294523
Gasdriften i min V70N-06 har krånglat ett par år. Min auktoriserade Volvoverkstad kan inget om felsökning i gassystemet, eftersom VOLVO INTE GER DEN SUPPORTEN! En bilmek som specialiserat sig på bi-fuel har hjälpt mig, men nu kom droppen med de nya besiktningsreglerna. I nuläget går inte bilen på gas (defekt regulator och/eller givare) och motorn läcker en del kylarvätska genom topplockspackningen. Kort sagt: Jag funderar på om man kan plugga gasdriften och köra på bensin?

Bilen är i utmärkt skick förutom anmärkningarna ovan: jag vill inte bara skrota den. Kan den få ett "andra liv" på bensin med ynklig bensintank så är det OK med mig. Vad jag läst hittills tycks besiktningen (oklart vilken) kräva att EN AUKTORISERAD VOLVOVERKSTAD tar bort alla gaskomponenter och skriver intyg! Verkstadskostnad ca 6500 kr + ca 1400 för omregistrering + höjd fordonsskatt förstås! Jag blir så förbannad! :mad: Jag vill i så fall låta en privat bilmek göra jobbet och undrar vad Transportverkets regler säger? Vilka vettiga alternativ finns?

/Ilsken
#1294538



Från
https://www.transportstyrelsen.se/sv/va ... r/gastank/

Om gasdriften kopplas ur gäller följande:

...
Arbetet ska utföras fackmannamässigt och bör ske enligt biltillverkarens eller tillverkaren av gassystemets anvisningar.

För att få bilen godkänd för endast ett bränsle måste bilen genomgå en registreringsbesiktning. Tänk på att eventuella skydd och paneler inte bör återmonteras innan besiktningen för att underlätta kontrollen. Dokumentation om hur gasdriften satts ur funktion ska tas med till besiktningen.
Jag tolkar det som att du får göra det själv, om du gör det fackmannamässigt. Finns det anvisningar i Vida hur man gör så borde det ju duga som dokumentation, eller?

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Highwayman
#1295442
Nu har jag pratat med min privata bilmek som specialiserat sig på bi-fuel. Han säger att en defekt gasregulator KAN ORSAKA PROBLEM I KYLSYSTEMET! Min Volvoverkstad gissade ju bara att det var en läckande topplockspackning, för de hittade inte läckan. Men som sagt, gasdrift kan de inte! Så hur hänger det ihop? Jo:

Gasregulatorn ligger med i kylslingan och ett fel där KAN medföra att gas läcker in i kylsystemet. Ibland har det faktiskt räckt att öppna expansionskärlet så har kylarvätskan stigit till OK nivå. Jag låter honom byta regulator och vid behov även gastankventilen (det kan vara ett dubbelfel). Om jag har tur får jag en fungerande gasbil igen för en överkomlig peng. :-o

Tack för era inlägg, fortsättning följer!
av kievY
#1295444
Hej, jag hade själv en läckande gasregulator. Skickade iväg den till någon i Växjö tror jag som bytte packningar och gick genom den. Sen dess har det inte varit problem. Bilen blev trögstartad efter att stått några timmar eftersom gas läckte ut. När motorn antänder vill den ha syre och var den full med gas fick den först få i syre för att tända därav att den kunde ta tid. Och ja, jag märkte även att ena kylarslangen blev alldeles "tjock" och fick problem med kylvätskenivån.
Användarvisningsbild
av Highwayman
#1301372
Uppdatering: :-)
Tack för svar, halvgute & kievY! Har varit hos min bilmek som kopplade bort kylslingan fr gasregulatorn för att ringa in felet. Bilen har sedan inte läckt kylvätska på 10 dgr. Dessutom har det luktat gas ett par ggr då jag försökt köra på gas. Detta sammantaget pekar på att ja, gasregulatorn läcker. Inte så förvånande kanske efter 13 års drift.

Jag skriver en rad när han bytt gasregulator...
Användarvisningsbild
av Highwayman
#1303285
...men i nuläget får jag motorstopp vid inkoppling av gasdriften. Mätaren för gasmängden visar ofta fel. Min bilmek misstänker att någon/ några av de 3 gastankarnas ventiler också är defekt. :bored:
Om jag fattar rätt så sitter tryckgivaren (till mätaren) i den stora gastanken. De 2 mindre tankarna töms först och saknar givare. Kan man anta att gasdriften funkar bara vid fulltankat nu? Dvs när den stora tanken ska användas så öppnar inte den ventilen? Ska prova att fylla upp med CNG och se exakt när motorstoppet inträffar. Sedan räknar jag ut mängden använd gas och jämför med de 2 småtankarnas volym.

Någon expert på gasdrift som har andra idéer?
#1303374
Du har helt rätt, givaren sitter i den stora tanken.
Ventilerna har en enkel konstruktion, och ofta när en ventil går sönder bränner den säkringen till gasdriften (5amp om jag inte tar fel). Det man kan göra är först och främst vända polariteten på strömmen till gasventilen, i vissa fall kan ventilen fungera igen utan att bränna säkringen.
Användarvisningsbild
av Highwayman
#1348285
Blev ny gasregulator, som läckt kylvätska in i gassystemet. Min bilmek gjorde samtidigt ren stegmotorn som var helt igenkleggad. Han justerade även gastrycket. Resultat: jag fick en ny gasbil! :-D Nu drar den ca 10% mindre cng än den någonsin gjort.

Tack alla Mekares Moder ;-)

Finns backventil på Biltema för en dryg[…]

Jag tror jag har fattat hur det fungerar, ni f&ari[…]

Volvo V50 "Mr White"

Tjusigt med mätartavlorna! 8-) Tackar s&[…]

B230F motor, lågmilad

Jag håller på att dieselkonvertera en […]