- tor 24 jan 2019, 23:06
#1294523
Gasdriften i min V70N-06 har krånglat ett par år. Min auktoriserade Volvoverkstad kan inget om felsökning i gassystemet, eftersom VOLVO INTE GER DEN SUPPORTEN! En bilmek som specialiserat sig på bi-fuel har hjälpt mig, men nu kom droppen med de nya besiktningsreglerna. I nuläget går inte bilen på gas (defekt regulator och/eller givare) och motorn läcker en del kylarvätska genom topplockspackningen. Kort sagt: Jag funderar på om man kan plugga gasdriften och köra på bensin?
Bilen är i utmärkt skick förutom anmärkningarna ovan: jag vill inte bara skrota den. Kan den få ett "andra liv" på bensin med ynklig bensintank så är det OK med mig. Vad jag läst hittills tycks besiktningen (oklart vilken) kräva att EN AUKTORISERAD VOLVOVERKSTAD tar bort alla gaskomponenter och skriver intyg! Verkstadskostnad ca 6500 kr + ca 1400 för omregistrering + höjd fordonsskatt förstås! Jag blir så förbannad! Jag vill i så fall låta en privat bilmek göra jobbet och undrar vad Transportverkets regler säger? Vilka vettiga alternativ finns?
/Ilsken
Bilen är i utmärkt skick förutom anmärkningarna ovan: jag vill inte bara skrota den. Kan den få ett "andra liv" på bensin med ynklig bensintank så är det OK med mig. Vad jag läst hittills tycks besiktningen (oklart vilken) kräva att EN AUKTORISERAD VOLVOVERKSTAD tar bort alla gaskomponenter och skriver intyg! Verkstadskostnad ca 6500 kr + ca 1400 för omregistrering + höjd fordonsskatt förstås! Jag blir så förbannad! Jag vill i så fall låta en privat bilmek göra jobbet och undrar vad Transportverkets regler säger? Vilka vettiga alternativ finns?
/Ilsken