- mån 12 feb 2007, 11:49
#87602
Hej,
Jag var med om en otäck sak i helgen.
Jag har en V70N -01.
När det är kallt ute så halvstrejkar den lite innan den kommer igång. Den startar utan problem, men man får varva rejält för att den inte skall dö dom första metrarna.
Denna gången var det dock värre, då vi hann köra ett par kilometer. Kommer fram till påfarten på en något större väg.
Jag rullar och kollar höger och vänster, ingen bil kommer. Så jag svänger ut åt höger samtidigt som jag trycker på gasen. Då dör bilen.. Och i samma sekund så aktiveras rattlåset, vilket gör att jag kör rakt fram istället för att svänga höger. Nu var det väldigt låg fart, så det var inte värre än att jag vred om nyckeln igen och startade bilen.
Frågan är då... Är det någon som vet vad detta kan bero på? Skall rattlåset aktiveras när man får motorstopp?
Har någon en teori om varför bilen är så "känslig" när det är kallt ute? Vad kan jag göra själv?
Livsfarligt om samma sak skulle hända vid högre hastighet...
Tackar för hjälp
Jag var med om en otäck sak i helgen.
Jag har en V70N -01.
När det är kallt ute så halvstrejkar den lite innan den kommer igång. Den startar utan problem, men man får varva rejält för att den inte skall dö dom första metrarna.
Denna gången var det dock värre, då vi hann köra ett par kilometer. Kommer fram till påfarten på en något större väg.
Jag rullar och kollar höger och vänster, ingen bil kommer. Så jag svänger ut åt höger samtidigt som jag trycker på gasen. Då dör bilen.. Och i samma sekund så aktiveras rattlåset, vilket gör att jag kör rakt fram istället för att svänga höger. Nu var det väldigt låg fart, så det var inte värre än att jag vred om nyckeln igen och startade bilen.
Frågan är då... Är det någon som vet vad detta kan bero på? Skall rattlåset aktiveras när man får motorstopp?
Har någon en teori om varför bilen är så "känslig" när det är kallt ute? Vad kan jag göra själv?
Livsfarligt om samma sak skulle hända vid högre hastighet...
Tackar för hjälp
