Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av sunda
Hej,

Jag var med om en otäck sak i helgen.
Jag har en V70N -01.

När det är kallt ute så halvstrejkar den lite innan den kommer igång. Den startar utan problem, men man får varva rejält för att den inte skall dö dom första metrarna.

Denna gången var det dock värre, då vi hann köra ett par kilometer. Kommer fram till påfarten på en något större väg.
Jag rullar och kollar höger och vänster, ingen bil kommer. Så jag svänger ut åt höger samtidigt som jag trycker på gasen. Då dör bilen.. Och i samma sekund så aktiveras rattlåset, vilket gör att jag kör rakt fram istället för att svänga höger. Nu var det väldigt låg fart, så det var inte värre än att jag vred om nyckeln igen och startade bilen.

Frågan är då... Är det någon som vet vad detta kan bero på? Skall rattlåset aktiveras när man får motorstopp?
Har någon en teori om varför bilen är så "känslig" när det är kallt ute? Vad kan jag göra själv?
Livsfarligt om samma sak skulle hända vid högre hastighet...

Tackar för hjälp :-)
Användarvisningsbild
av greeeken
sunda skrev:Hej,

Jag var med om en otäck sak i helgen.
Jag har en V70N -01.

När det är kallt ute så halvstrejkar den lite innan den kommer igång. Den startar utan problem, men man får varva rejält för att den inte skall dö dom första metrarna.

Denna gången var det dock värre, då vi hann köra ett par kilometer. Kommer fram till påfarten på en något större väg.
Jag rullar och kollar höger och vänster, ingen bil kommer. Så jag svänger ut åt höger samtidigt som jag trycker på gasen. Då dör bilen.. Och i samma sekund så aktiveras rattlåset, vilket gör att jag kör rakt fram istället för att svänga höger. Nu var det väldigt låg fart, så det var inte värre än att jag vred om nyckeln igen och startade bilen.

Frågan är då... Är det någon som vet vad detta kan bero på? Skall rattlåset aktiveras när man får motorstopp?
Har någon en teori om varför bilen är så "känslig" när det är kallt ute? Vad kan jag göra själv?
Livsfarligt om samma sak skulle hända vid högre hastighet...

Tackar för hjälp :-)
Scary.
jag hade denna fråga upp för nån månad sen här. Undrade om det kunde hända volvo oxå då jag haft en del problem på min BMW e39.
Hände samma sak för mig.
Motorn dog rattlåset gick in o bilen gick rakt fram i kurvan.
Jag hann dock stanna.

Ja skulle bärja kolla batteriet om varför bilen tvekar att starta varje ggn.
Sen så ska ju rattlåset inte gå in så länge man har nyckel i tändnignen säger folk.
Men tjena säg det till oss som råkat ut för det.
Ett tipps ja fick från BMW var att ha inte många nycklar i samma knippa där man har bilnyckeln pga det blir så tungt när man har bilnyckeln i tändingen vilket kan skada den o kanske kanskeeeee kan göra attrattlåset går i.
av Marbas
En kanske lite udda teori men värt ett försök ändå. Gick verkligen rattlåset in eller är det så att när styrservon lägger av så känns det som om rattlåset går in. Bara en liten teori från en som inte vill råka ut för samma sak...
Användarvisningsbild
av greeeken
Marbas skrev:En kanske lite udda teori men värt ett försök ändå. Gick verkligen rattlåset in eller är det så att när styrservon lägger av så känns det som om rattlåset går in. Bara en liten teori från en som inte vill råka ut för samma sak...
Du känner skillnaden garanterat om rattlåset är i eller inte.
För rullar bilen så går det fortfarande att styra bilen utan servo, men med rattlåset i är det kört
De inte samma sak som om bilen är stillastående eller om den rullar när du försöker vrida på ratten utan servo.
av sunda
Rattlåset gick definitivt igång, eftersom det inte gick att styra överhuvudtaget. Nu gick det ju så långsamt eftersom jag nästintill var stillastående och skulle precis köra ut på vägen. Men man blir ju rädd om det också kan hända vid ett annat tillfälle.
Motorn dog ju av att jag hade för lågt varvtal och motorn var fortfarande kall. Men ändå oroväckande att rattlåset går igång av att motorn dör.
Användarvisningsbild
av Loner
Hmm rattlåst är ju mekaniskt, så det enda samband som kan finnas mellan död motor och aktiverat rattlås är ju att låset pajjat och "själv" vridit sig till avstängt läge.

Sen har greeken en point, dagens bilar rejält tungstyrda utan servohjälpen, speciellt om man står still/rullar långsamt. Men det är en helt annan känsla, med rattlås i känns det ju att det mekaniskt tar stopp, utan servor ger det ju med sig lite så man känner att om man bara hade kraft skulle man kunna vrida på ratten.

/L
av Kena
Åtgärda sjukdomen, bilen stannar, har ungefär samma problem som du fast den stannar bara när jag trycker ned kopplingen. Volvo säger rengör spjällhus och/eller byt vvt solenoid. Jag har gjort båda men f-nskapet stannar ändå. Är lite skeptisk till at det skulle vara vvt:n för det händer bara när det är minus gr. ute. Har beställt en felkodsläsare men den har ej kommit ännu så får välla se om den avslöjar nått som kanske Volvo vet men inte jag, de hävdar att det inte finns felkoder.
Användarvisningsbild
av greeeken
Kena skrev:Åtgärda sjukdomen, bilen stannar, har ungefär samma problem som du fast den stannar bara när jag trycker ned kopplingen. Volvo säger rengör spjällhus och/eller byt vvt solenoid. Jag har gjort båda men f-nskapet stannar ändå. Är lite skeptisk till at det skulle vara vvt:n för det händer bara när det är minus gr. ute. Har beställt en felkodsläsare men den har ej kommit ännu så får välla se om den avslöjar nått som kanske Volvo vet men inte jag, de hävdar att det inte finns felkoder.
Felkodsläsare? vart då?
Vad är det för fläckar?

Jag är inte säker var det l&aum[…]

Jag hade ca 60 PSI = 4100 hPa på lågtr[…]

DennisCA's Volvo 850 -97

Innerskärmarna lär sitta med 4-5 plastmu[…]

Ett avgasprov hade varit bra för att se hur m[…]