Växellåda, S60 ... igen!
Postat: mån 12 feb 2007, 10:58
Hej
Ett par tips saknas:
Jag har tidigare skrevit om min 01 S60 T5 aut. som har den första 5-stegs automatlåda - jag tror den heter AW-50 ???
Hur som helst har jag iblannd haft problem med att lådan slirar när den växler mellan 2:an och 3:an - altså som om att den iblannd tappar inkopplingen och motoren varvar upp i stället för att lägga in 3:an.
Jag har bytt b4-locket på lådan och jag trodde faktisk problemet var försvunnit - jag har inte upplevat det i ett par månader. Men det kanske hänger ihop med att jag har ändrat mitt körmönster (långåkning). Det känns som om problemet är kommit i samband med kallare väder och flera kortåk! (Kanske efter jag har kört i geartronic läge). Ger det någon mening???
Nu är det kommit i 2 fall inom 2 dagar och jag tänker göra så här:
1. Kolla problemet fram till nästa service (april)
2. Vid service: Byta olja växellåda (2-3000 SEK)
3: Om problem återstår antingen alternativ 2 eller byta ventilkontroll (10-12000 SEK)
4: Om problem återstår antingen alternativ 2 eller byta låda (40000 SEK enligt Volvo verkstad)
Alternativ 2:
- Köpa ny bil (kanske inte en Volvo med automat
)
Det kan ju vara så att den bara gör det iblannd i och med lådan har en inbyggd svakhet. Eller också händer det allt oftare i och med en del hållar på att slitas.
Vad tror ni? Och vad tycker ni jag borde göra?
Tack så mycket för svar!
VH EjS
Ett par tips saknas:
Jag har tidigare skrevit om min 01 S60 T5 aut. som har den första 5-stegs automatlåda - jag tror den heter AW-50 ???
Hur som helst har jag iblannd haft problem med att lådan slirar när den växler mellan 2:an och 3:an - altså som om att den iblannd tappar inkopplingen och motoren varvar upp i stället för att lägga in 3:an.
Jag har bytt b4-locket på lådan och jag trodde faktisk problemet var försvunnit - jag har inte upplevat det i ett par månader. Men det kanske hänger ihop med att jag har ändrat mitt körmönster (långåkning). Det känns som om problemet är kommit i samband med kallare väder och flera kortåk! (Kanske efter jag har kört i geartronic läge). Ger det någon mening???
Nu är det kommit i 2 fall inom 2 dagar och jag tänker göra så här:
1. Kolla problemet fram till nästa service (april)
2. Vid service: Byta olja växellåda (2-3000 SEK)
3: Om problem återstår antingen alternativ 2 eller byta ventilkontroll (10-12000 SEK)
4: Om problem återstår antingen alternativ 2 eller byta låda (40000 SEK enligt Volvo verkstad)
Alternativ 2:
- Köpa ny bil (kanske inte en Volvo med automat

Det kan ju vara så att den bara gör det iblannd i och med lådan har en inbyggd svakhet. Eller också händer det allt oftare i och med en del hållar på att slitas.
Vad tror ni? Och vad tycker ni jag borde göra?
Tack så mycket för svar!
VH EjS