Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1292650
Inte med diskmedel, men kaustiksoda. Men nu är det så att maskindiskmedel innehåller en stor mängd kaustiksoda så det är fullt jämförbart. Och det fungerade också.
Dock gjorde jag lite annorlunda. Jag hällde i sodan (pulver eller granulat som det egentligen heter) och körde en ordentlig runda på någon timma eller två. Alltså bara en behandling. Sedan sköljde jag tills det bara var rent vatten. Ur med ungefär halva vatten volymen och i med glykol.
Detta är många år sedan men som jag minns det höll sig kylarvätskan ren och klar. Naturligtvis färg av glykolen, men inget grumligt slam och rost.

I sammanhanget kan man påpeka att i dagens bilar byter man inte kylarvätska om den är ren och klar och håller lägsta antifryspunkt. Förr i världen stog det i instruktionsböckerna att man skulle byta vart annat år. Det finns inget sådant nu varken i böckerna eller serviceprotokollen i dag. Är det inget fel på vätskan, så rör den inte, är grundregeln.
Och i förlängning av detta, Bilindustrin har själv "tagit död" på behovet och begreppet LongLife Glykol. Standardglykol är redan LongLife.

Ett tillägg: Det finns säkert betänkligheter mot att använda Kaustiksoda eller maskindisktabletter i dagens helaluminiummotorer. Är man det minsta osäker så köp i stället kylarrensning på något bilprylvaruhus eller större bensinstation. Men välj en sådan sort där det framgår att det fungerar även på aluminiummotorer. Hade jag haft en rödblockare med behov av kylartvätt, så hade jag inte tvekat på soda eller maskindisk. Nu har jag ingen rödblockare och inte behovet av kylartvätt heller. Så jag är nöjd med situationen.

Men vad är problemet om du får nya l&ar[…]

Berömvärt tålamod. Mina 5-6[…]

Walt (Disney) https://www.google.com/[…]

Lägg dig under bilen m hasplåten borta,[…]