Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1292459
Hej igen,fortfarande problem med oren gång.Motorn går rent när den är kall och ca en halvtimma sedan börjar den gå riktigt ojämnt och ryckigt,Felkod 640F variablecamchaft faulty och 9150 trottle unit kommer nästan direkt vid start och efter en stund när motorn börjar gå dåligt kommer felkod 980F intake manifold pressure sensor.
Jag har haft loss spjällhuset och gjort rent den sidan där positionsgivarna sitter,alltså pillat bort tätningsmassan klippt isär de punktsnetsade kontakterna plockat loss positionsgivaren gjort rent och lödat ihop kontakterna igen,det gjorde ingen killnad mot tidigare.Det är helt klart något fel med spjällhuset för när jag försöker hålla motorn obelastad runt 2500 varv reagerar varvtalet ibland tvärt om mot vad jag gasar.Jag har testat att byta´hydraulventilen´ som sitter ovanpå motorn på högersidan sett inifrån bilen,ingen skillnad.
Kan problemet med spjällhuset göra att motorn börjar gå orent när den är riktigt varm.
Från början var problemet högt lambdavärde vid besiktningen men jag var förbi Besikta häromdan utan bokad tid och bara bad dem koppla in avgastestet lite på sidan om bara för att kolla och allt var ok,så jag skulle bara boka en tid och köra ner igen senare men så började motorn gå dåligt igen men när motorn går rent är det inga problem med lambdavärdet.Mycke text,hoppas att någon orkar läsa och kanske har några förslag på vad jag skall göra.
#1292683
Hej hej...
Jag har/hadde ett mycket liknande problem, speciellt detta med att hålla varvtalet vid 2500rpm.. Motorn vandrade +- 600 till 800 rpm..
Anslöt mitt vida och fick koden 644A,Kamaxelposition, avgas. För låg signal.. Raderade koden, knackade lite på VVT'n och nu går det som sören igen... Skall dock rengöra vvt'n och omställningsventil i helgen för en mer permanent lösning..
Detta gäller en S60 2,5T 2004.
#1293276
Hej vibbe tack för svar,jag är inte så hemma på Volvos motorer men jag gissar att WT n är en sensor som sitter ovanpå motorn på vänster sida sett inifrån bilen och omställningsventilen sitter på högersidan.Jag har testat att byta ventilen på högersidan utan resultat och när jag provade att koppla ur sensorn på vänstersidan gick motorn skitdåligt hela tiden.Men jag skall testa att plocka loss sensorn på vänstersidan,göra rent eller kanske byta den.
Det enda jag förstår mig på är eg gamla V 8 motorer,finns det bensin och gnista så går de.
#1293363
Nej, det är fel.
Håll isär givarna och VVT.

VVT är själva klumpen på insugskammen (Sugmotor)som ställer sig med hjälp av oljetryck.
Ventilen som sköter manövreringen sitter högst upp på kamaxelkåpans högersida. Dvs strax invid kamremmen.
Den har oftast egna felkoder och solenoiden havererar, men om den blir tät hamnar felkoden på kamaxelläget.
Men den ventilen är bytt och kan uteslutas.

På högersidan av motorn, sitter kamaxelsensorn. Antagligen den du kopplade ur.
Har inget med VVT att göra egentlogen, men det är den som signalerar om läget inte är vad det borde.
Visst kan den fela och ge samma felkod som dålig VVT. Kan också vara kamremmen som sitter en kugg fel.

Kamaxellägessensorn sitter liksom på kortsidan av motorn, och drivs runt av kamaxeln.

På vänster sida, under kamaxelsensorn, ner i sprängkåpan, sitter vevaxelsensorn och tittar på svänghjulet.
Tar du loss den, stannar motorn troligen.

(Höger och vänster, som om du sitter vid ratten)

MAP sensorn som du har felkod på, sitter ovanpå kylaren via en liten vakuumslang.
Ta loss slangen och blås igenom den in i insuget. Den sotar igen i bland och då sätts felkod.

Men ditt spjällhus har starkaste misstankegraden.
Har du rengjort spjällskivan också?
Både in och utsida, samt anliggningsyta i loppet.

Klibbar den, och/eller har ojämnvikt går den konstigt.
Men dom tidiga ETM spjällen från Magneti Marelli är helt kass.
Förr eller senare..... Ofta runt 20-25,000mil ger dom sig.

Begagnade orginalspjäll är troligen lika dålig. Annars blir det så inom väldigt kort.
Renoverade spjäll av tex Atec2 håller bilen ut. Och mycket mer.
Så hittar man ett begagnat sådant är det köpläge.
Annars rekomenderar jag rekomenderar jag renovering.
Ca 4,000kr.
#1293863
Hej Micke,tack för ett långt och utförligt svar.Jag har fått biljäveln genom besiktningen med godkänt avgasvärde och den går bra tills den blivit riktigt varm.Om det skulle vara kamremmen som sitter fel en kugg tycker jag att den skulle gå dåligt hela tiden.Det är ett Magneti Marelli spjäll o bilen har gått 35000 mil så det känns som en bra fortsättning,jag gjorde rent så grundligt jag kunde och det känns som att spjället rör sig bra men man vet ju inte när motorn är varm om det kärvar. Skall kolla slangen till MAP sensorn och kolla runt på skrotarna om man kan hitta något spjällhus helst då Atec2.Sen har jag läst att spjällhus som har en gul lapp på locket är utbytta och skall vara bättre än originalen.

Hej Har mycket dåliga torkarblad till str&a[…]

Elschema 740

Vad menar du med "måste dras om". […]

Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]