Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1292321
Har läst runt lite i ämnet och inte riktigt fått klart för mig vilka satser som egentligen passar. Är lite olika storlekar på kolvar etc mellan olika ok och därför måste det vara en renoveringsats som sakerna verkligen passar i från.
Lika så att det verkar skilja i ok:ens storlek mellan vanliga ok för turbo och dom som sitter till big brake (16,5").
Tror det blir billigare med renoveringsats än att byta till nya ok, men inte bestämt mig än då det även blir en del extra pillande med att renovera än att byta rakt av.

Skulle därför behöva lite pekning åt rätt håll när det gäller renoveringsatser och nya ok som Verkligen passar och är rätt så jag kan jämföra lite kostnader osv.
Gärna länkar och liknande till grejerna.


V70 T5 05-07, med big brake bromsarna.
Senast redigerad av 1 SnurreSprätt, redigerad totalt 0 gånger.
#1292325
Broms&Toppservice i Huddinge......
Du lämnar in dina gamla! och får en "Stomme peng" för dom. Och du får Nyrenoverade Ok tillbaka.
Vet inte kostnaden .......vad dom tar.

Dom har ju hållit på med skiten i 30 år, Så dom torde ju veta :-D
#1292330
Alla de större reservdelsföretagen erbjuder renoverade utbytes-ok. Du får igen en deponiavgift när det gamla oket lämnas in. Dessa utbytesok är i sådant skick att du kan inte se att de använts tidigare.
Dessutom kommer nu ansvaret för att dessa passar ligga på reservdelsfirman, du har uppgivit registreringsnummer och de väljer.
Jag skulle aldrig välja ett alternativ att köpa billiga Kina-kopior istället för renoverade utbytes. Är Kinakopian billig, måste det gå ut över kvalitet på packningar m.m. Även märkesverkstäder använder renoverade utbytesok.

Den reservdelsfirman jag anlitar påstår att försäljningen av renoveringssatser har nästan helt upphört p.g.a. att delarna plus arbetskostnaden överstiger oftast priser för ett utbytesok.
#1292356
Det här med stomavgift känner jag till, utbytes/nya ok same same mer eller mindre.
Är lite mer vilka renoveringssatser som passar ordentligt lika så vilka reservelskedjor som faktiskt har ok som passar till min applikation iom 16,5"/big brake.
Nuvarande ok är inte helt skrot, bara att det känns dags att fixa till det innan det blir för mycket skit, har även tillgång till att kunna blästra och där av att tanken till att ev renovera med repsats även finns.
Mekonomen ex listar samma ok till vanliga turbona och även till dom med upp till 305mm skivorna, men inte inget till större skivor än så.
Huvuvida dessa 10mm större skivor gör någon skillnad vet jag inte säkert när det gäller passningen på ok:en utan att ev behöva byta hållare också.

Och plocka isär - fel del som inte passar ordentligt - åka och lämna tillbaks/prova nått annat - sätta tillbaks gamla oket= vill helst slippa det.
Utan rätt ok från början - plocka av - plocka dit.
Samma med ev repsats.
Senast redigerad av 1 SnurreSprätt, redigerad totalt 0 gånger.
#1292443
Klickat runt lite och jämfört artnr på volvoparts och det är olika artnr på ok:en och hållare mot dom med 15+16" bromsarna.
Så mao torde det alltså inte funka med dom andra ok:en om det sitter 16,5" modellen.
Någon som råkar veta om Volvo själva säljer renoveringsatser till just dessa ok? - hittar ingen sats på volvoparts utan bara div lösa grejer.
*edit*
Hittade ok och hållare för 16" bromsar nu också som har samma artnr som 16,5".
Ajaa skit samma, har hittat några olika ok som bör passa och som inte skenade i pris.
Volvo hittade ingen renodlad renoveringsats för dom här typerna av ok heller.
Senast redigerad av 2 SnurreSprätt, redigerad totalt 0 gång.
#1292634
Tack för tipset med xc90. Har hittat lite olika tillverkare på ok för v70 och xc90 som bör passa som inte heller va svindyra, bara kolla några sista saker till.
Känns dock som det får bli hela ok så slipper man lägga ner massa tid på pillande med dom befintliga.

Man kan ju ladda batterierna när man k&ou[…]

Är det inte bara en sprucken slang? Ta bort b[…]

Den ser ganska enkel ut vad gäller att komma […]

Någon temperaturskillnad när den inte v[…]