Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av hellreänbra
#1292302
Köpte rätt nyss en V70-05 med 34 000 mil på mätaren. Får inte mer än fisljummet i kupén, och har kommit till vägs ände med felsökning. Någon som kan hjälpa?

Jag har provat att:
Spola värmepaketet åt båda hållen. Bra flöde.
Köra kylarrengöring och byta glykol, ifall det var igenkorkat någonstans.
Se till att ha ett välfyllt system.
Kört en vända med obdII-läsare. Tempen pendlar mellan 83-90 grader. Verkar som att termostaten är schysst alltså.
Kört in den till Volvo för koll av spjällmotorer. De går som de ska.
Det är märkbar temperaturskillnad på in/utslangarna. Ryckte bort utslangen och startade motorn. Det kom en liten ström av vatten, inte sprut men rinn. Däremot så tänkte jag inte på att öppna locket på expansionskärlet innan jag gjorde det, så första sekunden när jag ryckte bort slangen med motorn avstängd sprutade det vatten med bra tryck (jag är OK, det enda som jag skadade lite var mitt ego), så det borde inte vara igenkorkat kan man tycka.
Däremot när jag startade parkeringsvärmaren (köpte en med parkeringsvärmare för att jag avskyr att frysa. Ah, the irony!) så kom vattnet med bra mycket mera fart än med motordrivna pumpen. Vet inte vad som är normalt tomgångsflöde på en sån motordrivna, men den batteridrivna spöade den med hästlängder.

Enligt Volvokillen så brukar vattenpumparna hålla tills de går sönder, alltså typ axelbrott eller skär så de tvärdör, inte bli dåligt tryck på.

Har jag två steg fläkt på och recirkulerar luften så får jag OK temp, men då gäller det att inte ungarna andas för mycket för då immar det igen. :bored:
Jag tycker det blir något varmare när jag kör motorväg alternativt spärrar växellådan till treans växel max.

Kamremmen bytt förra året enligt dekal under huven, men det står inget i boken eller var det har utförts, så jag törs inte svara på om pumpen är utbytt i samband med detta. Inga tendenser för bilen att gå varm.

:frozen: Tips?
av Libbe
#1292323
Luft i systemet?

-Du har väl öppnat? Och satt reglagen i värmepaketet på full värme?? Innan du fyller på med Vätska i systemet? Jag *Utgår ifrån att du gjort det!
annars har du ju luft i systemet.
Kylarslangen som går till Termostaten skall ju vara hård vid normal körning. Är den mjuk och du kan klämma ihop den lätt....... så har du ju inget tryck på vätskan!
Och då sannolikt en kass V-Pump.

Du har inget Läckage på systemet? Som du har sett?

kylarrengöring brukar bara ha motsatt effekt! -Inget jag skulle använda mig utan...........
av MickeM
#1292344
Det finns ingen vattenkran!
Värmeelementet har full fors hela tiden, oavsett om värmen är på eller ej, så det kan du släppa.

Det förekommer att elementet slammar igen och många spolar dom utan framgång, för att få bra värme med nytt element.

Jag förutsätter att tempgivaren går upp till normalt, dvs rakt upp?
83' till 90' låter lågt, men vintertid kanske...

Är övre kylarslangen varm, innan motorn är nära drifttemperatur?
#1292420
Libbe skrev: mån 14 jan 2019, 15:35 Luft i systemet?

-Du har väl öppnat? Och satt reglagen i värmepaketet på full värme?? Innan du fyller på med Vätska i systemet? Jag *Utgår ifrån att du gjort det!
annars har du ju luft i systemet.
Kylarslangen som går till Termostaten skall ju vara hård vid normal körning. Är den mjuk och du kan klämma ihop den lätt....... så har du ju inget tryck på vätskan!
Och då sannolikt en kass V-Pump.

Du har inget Läckage på systemet? Som du har sett?

kylarrengöring brukar bara ha motsatt effekt! -Inget jag skulle använda mig utan...........
Tack för svar!
Öppnat vadå..? Trodde i min enfald att det var självluftande (särskilt som jag fick gå och fylla på lite då och då dagarna efter)? Den övre slangen, den som går till termostaten, går att trycka ihop. Är det pumpen som står för övertrycket snarare än att det är vattnets expansion...? Kul. Kass vattenpump, byta den motsvarar 25% av bilens värde. Särskilt som jag såg till att kamremmen var nybytt.
#1292425
MickeM skrev: mån 14 jan 2019, 17:20 Det finns ingen vattenkran!
Värmeelementet har full fors hela tiden, oavsett om värmen är på eller ej, så det kan du släppa.

Det förekommer att elementet slammar igen och många spolar dom utan framgång, för att få bra värme med nytt element.

Jag förutsätter att tempgivaren går upp till normalt, dvs rakt upp?
83' till 90' låter lågt, men vintertid kanske...

Är övre kylarslangen varm, innan motorn är nära drifttemperatur?
Hmm, du menar att det kan vara igenslammat, men ändå ge bra flöde när man kör glykol/vatten igenom med t.ex. bensinvärmaren? Den ger ju faktiskt helt ok värme när parkeringsvärmaren är igång, glömde skriva det. Blir kallt när man startar och kör.

Mätaren står rakt upp, ja. Kollade graferna igen, 83 var bottenmärket och 90 taket, men låg oftast runt 87 grader.
Man känner på slangen direkt när termostaten öppnar, då blir den varm (och efter att jag tappat ur en del ur systemet så sjönk också nivån i expansionskärlet då).
#1292426
Ceska skrev: mån 14 jan 2019, 17:34 Prova pypassa bensinvärmare, hjälper inte detta då är det bara att byta värmepaketet.
Hur menar du? Att bensinvärmaren stoppar upp flödet? Och att jag ska koppla förbi det. Ah, där gick vi precis över min förmåga.
Det vore skoj om man kunnat tvångsköra DC-pumpen under normal drift, såvida man inte riskerar att paja något om vattenpumpen och elpumpen går samtidigt. Men det krävs nog en annan nivå av mjukvara än min Kina-OBDII-läsare kan klara av!
av Libbe
#1292442
hellreänbra skrev: mån 14 jan 2019, 21:28
Libbe skrev: mån 14 jan 2019, 15:35 Luft i systemet?

-Du har väl öppnat? Och satt reglagen i värmepaketet på full värme?? Innan du fyller på med Vätska i systemet? Jag *Utgår ifrån att du gjort det!
annars har du ju luft i systemet.
Kylarslangen som går till Termostaten skall ju vara hård vid normal körning. Är den mjuk och du kan klämma ihop den lätt....... så har du ju inget tryck på vätskan!
Och då sannolikt en kass V-Pump.

Du har inget Läckage på systemet? Som du har sett?

kylarrengöring brukar bara ha motsatt effekt! -Inget jag skulle använda mig utan...........
Tack för svar!
Öppnat vadå..? Trodde i min enfald att det var självluftande (särskilt som jag fick gå och fylla på lite då och då dagarna efter)? Den övre slangen, den som går till termostaten, går att trycka ihop. Är det pumpen som står för övertrycket snarare än att det är vattnets expansion...? Kul. Kass vattenpump, byta den motsvarar 25% av bilens värde. Särskilt som jag såg till att kamremmen var nybytt.

https://www.skruvat.se/Kamremskit-med-v ... 08527.aspx 1500:- Om du byter själv?
av Libbe
#1292448
hellreänbra skrev:Tack för svar!
Öppnat vadå..? Trodde i min enfald att det var självluftande (särskilt som jag fick gå och fylla på lite då och då dagarna efter)?
Det var förr.... på äldre Volvos. Då Volvo själva rekommenderade att ställa reglaget på full värme. För att slippa luftfickor i Systemet innan man slog i ny vätska.
Detta var för att de satt en ventil i motorrummet som öppnade så att det kom vätska till värmepaketet. Annars gick det bara runt i motorn Och inget till värmen.....

(Srry tänkte fel där)....
av Ceska
#1292495
hellreänbra skrev: mån 14 jan 2019, 21:38
Ceska skrev: mån 14 jan 2019, 17:34 Prova pypassa bensinvärmare, hjälper inte detta då är det bara att byta värmepaketet.
Hur menar du? Att bensinvärmaren stoppar upp flödet? Och att jag ska koppla förbi det. Ah, där gick vi precis över min förmåga.
Det vore skoj om man kunnat tvångsköra DC-pumpen under normal drift, såvida man inte riskerar att paja något om vattenpumpen och elpumpen går samtidigt. Men det krävs nog en annan nivå av mjukvara än min Kina-OBDII-läsare kan klara av!
Ja precis, man måste ha lite vassare instrument än bara läsare för att kunna aktivera den elektriska pumpen på bensinvärmaren. Försök mäta temperaturen på ingånde och utgånde slang till värmepaketet med bränslevärmaren igång och inte, reglaget på klimat i samma manuella läge, då finns det schans att kunna klura ut vilken komponent som hindrar flöde.

oki men den slangen har jag inte sett på min[…]

Bilens utrustning från Vin nr

Du kan kolla utrustningen igenom att trycka in reg[…]

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]