- mån 14 jan 2019, 14:02
#1292302
Köpte rätt nyss en V70-05 med 34 000 mil på mätaren. Får inte mer än fisljummet i kupén, och har kommit till vägs ände med felsökning. Någon som kan hjälpa?
Jag har provat att:
Spola värmepaketet åt båda hållen. Bra flöde.
Köra kylarrengöring och byta glykol, ifall det var igenkorkat någonstans.
Se till att ha ett välfyllt system.
Kört en vända med obdII-läsare. Tempen pendlar mellan 83-90 grader. Verkar som att termostaten är schysst alltså.
Kört in den till Volvo för koll av spjällmotorer. De går som de ska.
Det är märkbar temperaturskillnad på in/utslangarna. Ryckte bort utslangen och startade motorn. Det kom en liten ström av vatten, inte sprut men rinn. Däremot så tänkte jag inte på att öppna locket på expansionskärlet innan jag gjorde det, så första sekunden när jag ryckte bort slangen med motorn avstängd sprutade det vatten med bra tryck (jag är OK, det enda som jag skadade lite var mitt ego), så det borde inte vara igenkorkat kan man tycka.
Däremot när jag startade parkeringsvärmaren (köpte en med parkeringsvärmare för att jag avskyr att frysa. Ah, the irony!) så kom vattnet med bra mycket mera fart än med motordrivna pumpen. Vet inte vad som är normalt tomgångsflöde på en sån motordrivna, men den batteridrivna spöade den med hästlängder.
Enligt Volvokillen så brukar vattenpumparna hålla tills de går sönder, alltså typ axelbrott eller skär så de tvärdör, inte bli dåligt tryck på.
Har jag två steg fläkt på och recirkulerar luften så får jag OK temp, men då gäller det att inte ungarna andas för mycket för då immar det igen.
Jag tycker det blir något varmare när jag kör motorväg alternativt spärrar växellådan till treans växel max.
Kamremmen bytt förra året enligt dekal under huven, men det står inget i boken eller var det har utförts, så jag törs inte svara på om pumpen är utbytt i samband med detta. Inga tendenser för bilen att gå varm.
Tips?
Jag har provat att:
Spola värmepaketet åt båda hållen. Bra flöde.
Köra kylarrengöring och byta glykol, ifall det var igenkorkat någonstans.
Se till att ha ett välfyllt system.
Kört en vända med obdII-läsare. Tempen pendlar mellan 83-90 grader. Verkar som att termostaten är schysst alltså.
Kört in den till Volvo för koll av spjällmotorer. De går som de ska.
Det är märkbar temperaturskillnad på in/utslangarna. Ryckte bort utslangen och startade motorn. Det kom en liten ström av vatten, inte sprut men rinn. Däremot så tänkte jag inte på att öppna locket på expansionskärlet innan jag gjorde det, så första sekunden när jag ryckte bort slangen med motorn avstängd sprutade det vatten med bra tryck (jag är OK, det enda som jag skadade lite var mitt ego), så det borde inte vara igenkorkat kan man tycka.
Däremot när jag startade parkeringsvärmaren (köpte en med parkeringsvärmare för att jag avskyr att frysa. Ah, the irony!) så kom vattnet med bra mycket mera fart än med motordrivna pumpen. Vet inte vad som är normalt tomgångsflöde på en sån motordrivna, men den batteridrivna spöade den med hästlängder.
Enligt Volvokillen så brukar vattenpumparna hålla tills de går sönder, alltså typ axelbrott eller skär så de tvärdör, inte bli dåligt tryck på.
Har jag två steg fläkt på och recirkulerar luften så får jag OK temp, men då gäller det att inte ungarna andas för mycket för då immar det igen.
Jag tycker det blir något varmare när jag kör motorväg alternativt spärrar växellådan till treans växel max.
Kamremmen bytt förra året enligt dekal under huven, men det står inget i boken eller var det har utförts, så jag törs inte svara på om pumpen är utbytt i samband med detta. Inga tendenser för bilen att gå varm.
Tips?