Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1290879
Har haft vänster bak på pallbock i en vecka för att mickla med Haldexen.
Idag var när jag åkte iväg på morgonen konstaterade jag att halvljuset lyser ett par meter framför bilen och helljus lite till vilket inte var så kul i mörkret.
Har varit med om förr att det strulade med givaren bak med samma effekt men löste inte det själv den gången.
Är det troligt att en hissning av bilen kan förstöra givaren och vad har troligen hänt?
Var sitter den?
#1290992
Tack, tänkte inte alls på att det kunde hända...
Försökte nollställa värmaren som inte vill starta (men det funkade inte...).
Hoppas det funkar med norsk reset, annars ligger VIDAn i tullen så det är på G, men vill helst inte vänta så länge på bra lyse!
#1291211
Kan meddela att norsk reset tyvärr inte verkar fungera (testat två ggr). Ser en liten länkarm vid vänster bak och antar att det är för givaren (?). Den verkar sitta fast i alla fall, så förmodligen är det mjukvaruproblem.
#1292612
Hittar bara givare bak på denna (V70D5AWD 2006) stämmer det? (se bild)

Körde VIDA med en kollega idag. Ingen av oss kan det bra.
-Felkod REM-8F11 Xenon pos sensor signal too low (försökte nollställa men kom tillbaks)
-Hittade någon slags kalibrering i VIDA men vid ruta två sa den att den inte var OK
-Tyckte jag såg någonstans att sensorn stod på 0V
-Jag har flera fel genom REM: CEM kan inte prata med DEM= jag har ingen AWD+jag har väldigt låg spänning från REM till DEM 5V (annan tråd), REM-4A48 Fuel level signal too low var också aktiv i VIDA, men jag har inte sett problem av den. Mao verkar REM lite skum.
-Kan man göra något med sensorn, brukar kablaget strula, ska den "motineras"? Xenonjusteringen funkade som sagt tills jag hissat bilen och tagit av batteripolen...
Bilagor
20190114_Xenongivare.jpg
Xenongivare bak
20190114_Xenongivare.jpg (328.49 KiB) Visad 326 gånger

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...