Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1289821
Har läst många trådar med trilskande värmare, min började nyligen också krångla och hittar inte exakt dom svar jag söker, så sorry, ytterligare en tråd, det är så kallt i bilen!

-Jag har inte VIDA ännu.(på G..) så kan inte läsa felkoder.
-Jag har provat norsk reset med att koppla bort batteri lång tid och föra kortsluta batterikablarna..ingen förändring av beteende
-När jag försöker starta värmaren går värmarfläkten igång helt kort men sen händer inget mer. Jag hör som sagt inte några klick vilket jag förstår är en indikation på att pumpen inte går.
-Jag har lokaliserat pumpen vid bränslefiltret höger bak. Inte den bästa miljön för en elektriska saker direkt...ser rätt rostigt ut.

-Nu undrar jag dels om det finns någon säkring som kan ha gått om fläkten i värmaren går men pumpen inte startar, (instruktionsboken är tyvärr borta så kan inte säkringsplacering)?
-Dels om jag kan mäta spänning vid pumpen, läste någonstans att den inte är konstant utan pulsar, antar at jag i så fall ska mäta precis då jag slår på och innan systemet hunnit stänga ned (ett antal sekunder..)?
-Förmodligen är pumpen kass, har någon itemnr på den och var man får tag på den billigast?
-Har någon lyckats få liv i en pump som stannat (tänker om den kan kärva fast i ändläge el dyligt?
#1289835
Hej!
Du måste läsa ut felkoder och ta bort dem. Värmaren går i låst läge efter 3 startförsök.
Norsk reset hjälper inte.
Bränslepumpen startar inte om inte värmaren är ok.
Orsakerna till att värmaren inte startar kan vara många.
Du får hjälp av felkoderna.
Byt inte delar på måfå, det blir förmodligen bara dyrt.
Lycka till!
Sam
#1292615
Körde VIDA med en kollega idag. Ingen av oss är speciellt kunniga på programmet, men:
-Hade felkod CEM-5F46 Glow plug faulty aktiv
-Tvångskörde fläkten en gång, sen gick det inte igen..(den startade som skrivet ovan vid startförsök från direktstart, men gör inte det längre..)
-Tvångskörde bensinpumpen, hörde lite klick bakifrån, lät trögt men kanske var ok
-En sak till föresten när jag tänker efter, jag läste även av felkod REM-4A48 Fuel level, gas signal too low, tänkte att den inte spelar någon roll eftersom bränslemätaren verkar funka och har mycket bränsle men den kanske stoppar värmaren? Vet inte om denna årsmodell har felmeddelande för låg bränslenivå som min MY16 har? Jag har flera fel på REM (Xenonsensor och DEM-kontakt se andra trådar) så det kanske är den som spökar?

Några nya tips?
Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]