Sida 1 av 2
Ny fråga om Bensinvärmare.
Postat: lör 10 feb 2007, 22:23
av cingarus
Har testat att söka men ej funnit svar, nu till min fråga:
Har en XC70 2,5T-04, när jag sätter på min bensinvärmare ser allt rätt ut
men på morgonen när jag vaknade hade den inte värmt bilen.
Jaja tänkte att det var nåt skumt tillfälligt bara.
Men sedan efter jobbet kom jag till bilen och då hade den inte heller värmt !
Jag testade den när jag köpte bilen för några dagar sen och då funkade den.
Sedan testade jag den igen idag och då gick den igång.
Vi har ca 15 - så den behövs.
Jag har för vana att ha AC på off under vintertid, måste den vara på för attt värma kupen, med bensinvärmaren ?
Tacksam för svar !
Mvh
Postat: lör 10 feb 2007, 23:27
av CarMan
AC:n behöver inte vara på för att köra parkeringsvärmaren (men av alla andra skäl jag kan komma på så ska du ha den tillskagen)
för att värmaren ska starta så måste du ha mer än 5 liter bränsle i tanken (kan ha vrit 8 liter?)
det måste också finnas tilräckligt med kräm i batteriet, bilen väljer att inte starta värmeren o det är dåligt med kräm i batteriet, allt för att det ska gå att starta bilen. I läge 1 så stänger den av cupe värmningen o fortsätter att värme motorn, i läge 2 så stänger den av värmaren helt.
ställer du inte timern rätt? Ska ju stå på den tid då du ska hämta bilen o inte den tid du vill att värmaren sk starta
har du klocken i bilen inställd?
Postat: sön 11 feb 2007, 00:33
av matzen10
Precis; följ CarMan`s guide för felsökning så har du svaret. För det verkar inte troligt att det skulle vara ett mekaniskt fel på själva värmarfunktionen.
ECC ska du alltid ha på! På vintern så avfuktar den luften i kupe`n så det inte blir så`n imma när snön under kängorna smälter. Blir trafiksäkrare.
Dessutom kan det lukta illa, av bakterietillväxt, framåt våren när du slår på ECC:n igen = inte trevligt... Har själv erfarenhet efter att ha stängt av den på en BMW jag hade för några år sedan..Det luktade apa när jag satte på den nån gång i maj och det enda som då finns att göra är att lämna in den till Volvo eller en verkstad som sysslar med påfyllning/renovering av såna system. Och det kostar flera tusen att göra rent systemet från bakterier.
M VH
---> Matz
Postat: sön 11 feb 2007, 08:35
av cingarus
Tack för era snabba svar gubbs !
Imorse när jag gick till bilen hade den inte värmt nu heller då.
Med den skillnaden att nu när jag försökte slå på direktvärmen hoppade den från på till av direkt.Jag har läst på här och förstår att då har den gjort 3 misslyckade försök.
Tidigare så gick värmaren på och när jag stängde bilen så stod det tidur aktivt osv.
Men sedan när den stått i 20- under natten har den väl inte haft kräm no att köra igång då.
Igår när jag testade efter jobbet hade bilen bara stått i 2 timmar så då var väl batteriet fortfarande laddat.
Tack igen , imorrn bär det av till Volvo.
Postat: sön 11 feb 2007, 10:35
av CarMan
det finns ett senarie som är lite svår hittat, men kan förekomma.
vattenpumpen håller på o gesig & fasnar när den får stå några timmar.
när du ställer timer så startar värmaren men vattenpumpen startar inte (oturligtnog så är det inte avbrott eller kortslutning enligt pumpens självtest, så ingen felkod sätts)
Värmaren startar & vatnet kockar i värmaren, värmaren stängs av på överhettning.
det som har hänt är att det gåt in vatten i vattnepumpen, via kablaget, vattnet fryser. när du kommer till bilan o testkör har värmaren tinat vattenpumpen o allt funkar. (förutsatt att den inte hunnit göra 3 mislyckade startförsök som du nu råkat ut för
Postat: sön 11 feb 2007, 11:09
av KarlMagnus
Hade problem med min värmare, där displayen visade att de var påslagen.
(Vilket den inte var)
För 2 veckor sedan tömdes halva tanken på bilen, och som säkert
många märkte på forumet var jag flyförbannad eftersom jag även fick en ombesiktning för glapp i spindelleden. Kostnaden för allt detta tog firman som jag köpt bilen av, inkl delar till värmaren. Ett tips jag fick var att köra värmaren lite då och då, och det är väl ungefär som Ac, att den ska helst vara igång den mesta tiden. Slutsumman av detta är att man nu kan återigen vara en glad Volvoägare.
Postat: tor 15 feb 2007, 12:27
av cingarus
Hämtade ut bilen häromdagen.
Det var inget problem med batteriet sa dom.
Men det som kunde vara felet enligt han var något som han kallade
"överhettnings skyddet på termostaten"
Känner ni igen det ?
Han nollställde nu och sotade ur, funkar för tillfället iallafall.
Mvh
Postat: tor 15 feb 2007, 13:17
av matzen10
cingarus skrev:Hämtade ut bilen häromdagen.
Det var inget problem med batteriet sa dom.
Men det som kunde vara felet enligt han var något som han kallade
"överhettnings skyddet på termostaten"
Känner ni igen det ?
Han nollställde nu och sotade ur, funkar för tillfället iallafall.
Mvh
A just det, överhettningsskyddet glömde vi bort att nämna

.
Nu ska den allt funka framledes :lol:
M V H
---> Matz
Postat: lör 24 feb 2007, 08:51
av cingarus
Nu pajjade värmaren igen, ska lämna in den på Måndag.
Kan någon förklara för en novis vad och hur överhettningsskyddet för termostaten fungerar.
Jag menar problemet är ju att när det var 25 minus ute så startar inte bensinvärmaren. Då blir ju inte det något som ens bli överhettat, i och med att värmaren inte startar och blir överhettad.
Förstår ni hur jag menar ?
Så hur kan det vara den som är trasig ?
Jag förstår om bilen blir väldigt varm och sedan blir överhettad, men som sagt den startar ju inte ens..
Postat: lör 24 feb 2007, 11:42
av CarMan
cingarus skrev:Nu pajjade värmaren igen, ska lämna in den på Måndag.
Kan någon förklara för en novis vad och hur överhettningsskyddet för termostaten fungerar.
Jag menar problemet är ju att när det var 25 minus ute så startar inte bensinvärmaren. Då blir ju inte det något som ens bli överhettat, i och med att värmaren inte startar och blir överhettad.
Förstår ni hur jag menar ?
Så hur kan det vara den som är trasig ?
Jag förstår om bilen blir väldigt varm och sedan blir överhettad, men som sagt den startar ju inte ens..
om tilexempel vattenpumpen som ska cirkulera vattnet i värmaren/motorn & cupen är trasig på så sätt att den inte funkar vid kall väderlek, så kommer vattnet stå still & själva värmaren bli överhetted.
felkod för överhettning sätts, & betyder endast att värmaren har överhettats, inte att det är fel på överhettnings skyddet