Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Knatch
#1290459
efter att ha servat ett antal haldex på dessa bilar så kommer JAG fram till att det är ett bra system. Problemet ligger inte i systemet utan i användarna som aldrig tycks bry sig om sina bilar mer än att tanka och köra och borsta av snö.
Ett så avancerat system som en haldex behöver underhållning. Oavsett om bilen är fullservad på volvo årligen så finns det flera moment som inte görs, exempelvis oljebyte haldexen och annat.
När vi dödliga sedan ska köpa en sån bil på 4e hands marknaden så har oftast alla servicemoment skippats under alla åren bilen varit i bruk och resultatet blir att vi får ta kostnaden för reparationer som blir en klumpsumma på en gång.
Säg att det kostar 10.000 på en bil från 03 så är det inte många kronor om man slår ut 10.000 från 2003 till dagens datum.
Köper jag en xc70 så SKA haldexen fungera och jag skiter i vad det kostar, men också så är jag en bilentusiast och hänger på jagrullar och div forum, vilket inte majoriteten av folket gör/är.
av PetEri
#1292049
Flera moment som inte görs på Volvo säger du..och man byter inte ens olja i haldexen säger du.. Det låter ju långt ifrån bra!! Jag jobbar som sagt med VW & Skoda och där byter man då haldex olja enligt schema. MEN trots full servade bilar så byts det då och då haldexpumpar, även styrenheten till haldexen byts då och då. Styrenheten är dumt placerad under bilen, det borde ha en mer skyddad placering..
JAG kan nog också sträcka mig till att säga att haldex är ett ok system i grunden, men långt från perfekt. Bättre robustare system enligt mig, är exempelvis Subaru och Quattro (med torsen diff).
av MickeM
#1292076
Farsans Skoda Scout 2012 har bytt haldex pump.
Knappt gått 12,000mil.

Kollegans Passat 2014 har bytt både pump och haldex koppling. Ca 10,000mil
Det blev dyrt det!

Morsans XC 90 har bytt haldex pump OCH vinkelväxeln. (så klart) Ca 20,000mil

Jag körde 80tals Totota Tercel men manuellt inkopplat 4wd i mer än 38,000mil.l Aldrig nått med 4wd. Inte ens hjullager i bakaxeln.
Körde RangeRover 70talare med 50-50 4wd.. Läckte olja gjorde den överallt, (orginal på dom) men nog funkade 4wd utan bekymmer.
Vi har nu Toyota Rav4 2002 50-50 med torsen som mellandiff. Inget ännu på 25,000mil, förutom bussningen till bakdiffen
Kollegans fullständigt misshandlade tidig 2000tals Subaru Outback som jag inte fattar att den funkar, lever då 4wd på helt orörd. (Knappt motorolja bytt i den)

Haldex och andra automat system innehåller på tok för mycket komponenter som alla ska fungera 100%.
Som att be om trubbel, och ingen bilmodell är tusan bättre än den andra.
Men Volvo bestämmer att systemen knappt ska servas.(som Automaterna tvärs emot tillverkaren Aisin Warners rek)
Idioti!

Jag är INTE imponerad av Haldex mfl liknande system!
Inte på någon bilmodell.
Användarvisningsbild
av Jim Profit
#1292089
Efter att själv ha servat min Haldex är jag mkt mindre orolig. Genom lite läsning på nätet så kan man enkelt lära dig att serva sin Haldex, tog mindre än en timme för mig. Det var så enkelt och billigt så jag tror jag skall göra en till om 1-2 år. :-)
Likaså är det inte särskilt svårt att byta vare sig pump eller elektronik och det är bara att googla så kan man hitta reservdelar för rimliga pengar.
av Knatch
#1301701
PetEri skrev: sön 13 jan 2019, 11:57 Flera moment som inte görs på Volvo säger du..och man byter inte ens olja i haldexen säger du.. Det låter ju långt ifrån bra!! Jag jobbar som sagt med VW & Skoda och där byter man då haldex olja enligt schema. MEN trots full servade bilar så byts det då och då haldexpumpar, även styrenheten till haldexen byts då och då. Styrenheten är dumt placerad under bilen, det borde ha en mer skyddad placering..
JAG kan nog också sträcka mig till att säga att haldex är ett ok system i grunden, men långt från perfekt. Bättre robustare system enligt mig, är exempelvis Subaru och Quattro (med torsen diff).
Ja precis. Jag har jobbat på volkswagen några månader och där ingick haldex service i schemat. Samma med olja i automatlådan, den byttes också efter intervall. Men enligt volvo så är oljan i både automaten och haldexen en evighetsolja såvida man inte kör taxi eller utryckningsfordon.
Går man in lite djupare i detta så handlar det troligtvis om att garantin för yrkesbilar/utryckningsfordon Ställer lite högre krav än vanliga personbilar. Kommer du in till volvo som privatperson med en rasad låda som rullat några tusen (osäker på vart gränsen går) så rycker dom bara på axlarna och säger vi byter låda på din bekostnad.

Jag kan ha fel men det är lite så jag upplevt attityden mot privatpersoner.

Sen är kompetensen hos folket väldigt låg när det gäller dessa system. Det körs med ojämnt slitna däck och andra körmönster som skadar systemet.
Men visst finns det andra system som är bättre, absolut
Användarvisningsbild
av johnnype
#1301718
Många åsikter om haldex och olika erfarenheter i tråden, så klart! Jag har egna åsikter om det också... men om vi nu tar en paus i servicear och garantier och tillverkarnas olika kvalite,

TS pratar om en 16år gammal bil, det känns som att dess livstid och vad tillverkaren (Volvo eller VW etc etc) lovar ska fungera under dess livstid är avklarat redan. Är det inte så att en så här gammal bil får antas vara avskriven nu och att den kräver mer reparationer än en 3år gammal bil inte är så värst konstigt?

Jag kör själv en gammal Volvo så jag menar att skulle jag nu få automat eller haldex problem så kan jag inte direkt klaga på Volvo att deras kvalite suger.. den är ju ändå från 2004 !! Det satt folk och surfade på Internet med modem fortfarande då!!
Lövets Tesla M3 LR AWD

Fortfarande nöjd såhär 1 1/2 &arin[…]

Hej har fått upp motorsystem service erfordr[…]

Den eviga däcksfrågan

Om du tar bort spacers blir det ju ännu v&aum[…]

Byta larmsiren.

Hej. Har letat runt men blir inte riktigt klok p&a[…]