Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av jimjim
#1288380
Hej. Min dieselvärmare vägrar starta med tidur el. Manuellt tillslag. Går det att felsöka själv? Vad heter värmaren? Tips på åtgärd?
Bästa sökord på forumet?
Är det så att denna värmare startar även vid färd vid kallstart?

// Jim
av Zuckuss
#1288846
Troligen sitter det en Ardic 912-D i din bil.

Felsökning bör börja genom avläsning av felkoder, har du tillgång till Vida?
av jimjim
#1288857
Hej!
Har inte tillgång till Vida. Får lämna in den isåfall. Om jag vill köpa egen avläsningsutrustning- som ger tillräcklig info. vad kostar det?-

Var sitter värmaren placerad?
av MickeM
#1288885
Värmaren sitter troligen framför vänster framhjul. (Bara joxat med en på xc90. V70 kan ha annan placering)

Vanligaste är att den har för många misslyckade starter. (3 eller 4 typ)
Då låser den sig, tills man raderat felkoden. Sen kan dom fumgera felfritt igen, men det kan ju så klart vara annat fel också.

Du behöver en scanner som läser alla system.

VIDA med en Dice är absolut bäst när dom fungerar. Finns för några hundra på Ebay.
Kräver kompatibel laptop, och kan vara problem att då den att fungera.
Det finns massor av trådar om den.

Biltema har en Volvo OBD scanner som läser felkoder överallt för ca 1000kr.
Har en sådan själv, och släckte dieselvärmarfelkoden i morsans XC90 2006.
Just den, hade misslyckade starter pga låg bränslenivå, trolige, för den funkade sen.

Vparts säker Icarsoft som säkert också läser/släcker alla system i Volvo.

En handhållen OBD scanner oavsett typ/inköpställe kan endast läsa och släcka felkoder.
Inget annat.

Vida med en DICE kan göra adaptioner också, mm,mm, och funkar tom my 2015.
av jimjim
#1288892
Ok.

Jag är helt grön på avläsning felkoder, fattar inte riktigt. Du skriver att jag behöver en scanner som läser alla system... måste man då ha en som ansluts till dator?
Men sen skriver du att du lyckats nollställa m scanner från biltema?

Eller vad krävs? Är Biltemas felkodläsare art nr 15-1369 tillräcklig för avläsning och nollställning felkoder?
av jimjim
#1290132
jimjim skrev: mån 24 dec 2018, 21:59 Hej. Min dieselvärmare vägrar starta med tidur el. Manuellt tillslag. Går det att felsöka själv? Vad heter värmaren? Tips på åtgärd?
Bästa sökord på forumet?
Är det så att denna värmare startar även vid färd vid kallstart?

// Jim
Funderade lite till.
Förra vintern sög min värmare ur batteriet så bilen ej gick att starta. Sedan dess har jag ej använt värmaren. Nu startar den inte.
Om nu brännaren är känslig för svagt batteri borde den inte slagit ifrån när batteriet tappar kraft då?
av MickeM
#1290137
jimjim skrev: fre 28 dec 2018, 11:07 Ok.

Jag är helt grön på avläsning felkoder, fattar inte riktigt. Du skriver att jag behöver en scanner som läser alla system... måste man då ha en som ansluts till dator?
Men sen skriver du att du lyckats nollställa m scanner från biltema?

Eller vad krävs? Är Biltemas felkodläsare art nr 15-1369 tillräcklig för avläsning och nollställning felkoder?

Det är skillnad på scanner och scanner.
Dom som finns för enstaka hundring tar bara koder i motorstyrdonet.
Dom läser det standardiserade protokollet för motorstyrning/miljökontroll som blev lagkrav i motorstyrdon år 2001.
(E-OBD) Det är ISO 9121 översatta felkoder som börjar med P följt av fyra siffror.
Är väl lite sådär, men en god hjälp.


En handhållen scanner som läser Volvoprotokollet tar också alla styrenheter, samt att koderna blir direkt på "Volvospråk" och inte översatta till att passa mot "någorlunda-passande-standardfelkod".
(Som att översätta en lång text med google translate. Visst, man fattar väl 90%, men...)

Programmet VIDA med en dice som hårdvara/interface kan göra mycket mer än att läsa felkoder.
Adaptioner, grundinställningar, mm.
Men lite bökig att få att fungera för många, och kräver laptop med VIDA-kompatibel programvara.
Men bästa valet, helt klart för den händige/intresserade.
Finns på ebay.


Biltemas art nr 15-1369 är exempel på en scanner som läser Volvoprotokollet, och finner/läser/släcker felkoder alla tillgängliga moduler i VOLVO mellan 2001 och 2007. Däribland bränslevärmaren, svar ja.
Även ABS, och alla andra...

Den kan också läsa generiskta motorkoder (standard E-OBD) i alla bilar efter 2001.
I generiskt läge kan du också se data från flera motorgivare i realtid.

Och släcka service påminnelsen, men det kräver egentligen ingen scanner alls.

Men det är också "allt" en handhållen scanner kan göra.
Dett finns fler handhållna än Biltemas.
Icarsoft, mfl.

Det finns även andra datorprogram, som kan läsa felkoder i alla moduler.
Delphi, Autocom, mfl. (Kräver Laptop) Fortfarande bara felkoder, men i alla styrdon i de flesta bilmärken.
Inte Volvo specifik.
Dylikt står på min egen önskelista som jobbar privat med många bilmärken. (Intresse & släkt)
av Zuckuss
#1290179
Som tillägg till MickeM's utmärkta text ovanstående bör sägas att Biltemas läsare för 999:- är bara marginellt billigare än en DiCE med VIDA från e-bay som kan fås för 1200-1500:- inklusive frakt (från Europa) och programvara.
av klacken
#1290350
Om man vill kolla andra än bara Volvo så är nog Delpi det bästa för pengarna, gör också mer än bara koder. Även enkelt att installera och använda.
av jimjim
#1292026
Nu har jag gjort avläsning felkoder med Biltemas läsare ”15-1369”. Felkod cem 5f4f fanns där.
Efter radering koder så gjorde jag startförsök av värmaren man hör att den börjar surra och tickande från pumpen men sen kommer värmaren inte igång utan stängs av efter en stund.

Hur går jag vidare med felsökning? Vad är nästa steg? Tips?
Demontera och rengöra? Krävs specialverktyg? Tips?

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]

Är detta svaret på din fråga? F[…]

Justering Halvljus

Fick en 2:a för att höger halvljus ä[…]