Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SAM
#1292067
Hej!
Läs av felkoder på nytt, kan finnas ny felkod.
Prova att starta värmaren med bilen igång. Vad händer?
Läs av felkoder.
Vilka felkoder sätter värmaren?
Lycka till!
Sam
av jimjim
#1292115
Tog bort felkoder. Startade motorn, värmaren startar inte ändå.
Felkoder som jag avläste är Ecm 6661, Ecm 6663, Ecm 18B0, ccm 0040, cem 5f4f.

Tips på nästa åtgärd?
av SAM
#1292120
5F4F är för många startförsök och värmaren har gått i blockeringsläge.
Eftersom du inte har några andra felkoder relaterade till värmaren så skulle det kunna vara bränsletillförseln.
Jag skulle lossa bränsle slangen från värmare och kolla om bränslepumpen ger bränsle.
Slangen sitter nere på värmaren.
Det är den tunna slangen, de andra två grövre slangarna är kylvätskeslangar.
Prova att starta värmaren och se om det kommer bränsle när pumpen tickar.
Lite osäker om du kommer åt slangen utan att lossa fronten.
Jag är själv sliten i kroppen så jag lossar alltid fronten.
Du har naturligtvis bra batteri och gott om bränsle i tanken så de felen kan uteslutas.
Lycka till
Sam
av jimjim
#1292616
Var ute och kollade in under bilen nu ikväll. Hittade bränsleledningen. Tyvärr svårt lossa bränsleledningen underifrån. Provade att försöka aktiver värmaren, lyssnade undertill. Pumpen tickar, värmaren surrar, det strömmar luft ur avgasröret, det luktar diesel. Men värmningen påbörjas aldrig.

Om jag lossar fronten för att kolla dirseltillförsel. Om det då kommer diesel hur fortsätter jag min felsökning omjag ändå har fronten av? Tips?
av SAM
#1292949
Inga nya felkoder förutom 5F4F?
Det du kan göra utan att demontera värmaren är: Ohm mäta glödstiftet, kolla utvändiga skador på kablage med kontaktstycken, insug & avgas, styrenhet.
Därefter återstår nog tyvärr bara att demontera värmaren och ta in den på arbetsbänken för kontroll av inre delar.
Glöm inte att klämma ihop kylvätskeslangarna med slangtänger eller rör bit i mellan om du tänker köra med bilen under tiden du undersöker värmaren.
Bränsle slangen läcker bara några droppar när du lossar den så den behöver du bara skydda mot smuts.
Lycka till!
Sam
av SAM
#1293501
Hej!
Jag mäter alltid på löst glödstift.
Jag såg att någon här på forumet lyckats byta glödstift genom dimstrålkastarhålet men jag är för sliten i kroppen för att ens försöka.
Jag lossar alltid fronten.

Lycka till!
Sam

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]