Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej, märkte förra veckan att jordfelsbrytaren på uttaget på jobbet hade gått. Tänkte att det var kanske fel på kontakten och testade samma sak hemma. Ca 5 min så gick jordfelsbrytaren hemma. Började misstänka själva kupevärmaren och kopplade loss den och lät bara motorvärmaren vara. Samma sak där, jordfelsbrytaren gick.
Började leta och tog isär kablarna som går in i grenfördelningen i motorrummet. Det droppade vatten ur ena kabeln och var fuktigt i grenfördelningen.

Nya o-ringar inköpta men har en fråga, hur ska jag få kablarna "torra"? Bilen körs ju dagligen och i detta vädret lär fukten aldrig försvinna. Tänkte ställa in bilen i garaget under helgen och försöka ställa en fläkt under kablarna så värmen når, men det är ju ingen garanti att allt vatten är borta? Kan ju testa efter 2 dagar om det fungerar.
Det ska vara ganska fuktigt innan jordfelsbrytaren påverkas, så troligen funkar det redan nu.
Annars så räcker någon en minut eller så med hårtork.
Även i detta väder.

Ligg nu inte typ i en vattenpöl med 230v inomhuselektronik i näven, men det fattar du nog....
Ja alltså när jag tog isär kontakterna från grenfördelararen så droppade det vatten. Ifs så regnade det mycket någon vecka sen så funderar om det kan ha orsakat att vatten trängt in. Använt värmaren i någon månad tills förra veckan jag fick problem. Efter 1 dag i garaget så fungerade värmaren i 10 min hemma, sen på jobbet hade det slagit ut så troligtvis var det fortfarande vatten kvar. Men jag ska ge det under helgen att torka och köra med hårtork och byta o-ringar och se. Hoppas att det bara är det som behövs.
MickeM skrev:Ligg nu inte typ i en vattenpöl med 230v inomhuselektronik i näven, men det fattar du nog....
Förlåt..OT och allt...men: PWWUUAAHAHAHAHAAHAHA :-D :-D :-D

Frugans motovärmare brände jag upp för några veckor sedan - allt var OK till jag kom ut till hennes bil, då hade proppen till garaget gått och det osade riktigt duktigt med bränd plast.

Har inte felsökt ännu men troligen har väl nån kabel brunnit upp...
Har undersökt lite med på kvällen och såg att intagskabeln hade brustit i isolering i början och det var alldeles fuktigt och brunt vatten blandat med rost, ser ut att det pågått säkert något år och att det visat sig nu. Förmodligen har väl åldern och värmen gjort sitt. Blir en tur imorgon till affären och kolla om jag hittar kabel annars får man vänta till efter nyår.

kievY skrev:...Började misstänka själva kupevärmaren och kopplade loss den och lät bara motorvärmaren vara...
Måste bara fråga det uppenbara.
Testade du det omvända. Dvs att koppla ur motorvärmaren? I alla fall kontaktvärmare kan ge upp och har hört att detta kan bli ett av symptomen.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

Nej jag gjorde faktiskt inte det, dels att jag inte kom åt själva motorvärmaren då jag inte hittade var den går (har bilen i garage) men efter att ha hittat hål i intagskabeln och att värmaren fungerat hela månaden förens nu så chansar jag på att det är kabeln. Blir det motorvärmaren så hade jag ändå behövt köpa ny kabel och ny värmare. I värsta fall kopplar jag bara loss motorvärmaren och kör med kupevärmaren. Sitter ju blockvärme standard från Volvo och antar att den effekten på 500 w inte direkt ger någon bra värme.
ThomasNygards skrev:
kievY skrev:...Började misstänka själva kupevärmaren och kopplade loss den och lät bara motorvärmaren vara...
Måste bara fråga det uppenbara.
Testade du det omvända. Dvs att koppla ur motorvärmaren? I alla fall kontaktvärmare kan ge upp och har hört att detta kan bli ett av symptomen.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk
Tänkte skriva hur det gått för mig. Som jag skrev innan så hade isoleringen på intagskabeln precis bakom stötfångaren gått sönder och fukten rann väl ner mot grenkontakten. Nu har jag bytt intagskabel och allt fungerar. 3e dagen man har en varm och go bil igen. :-D

Kolla på- Kul på Hjul -på YT,dom[…]

Varför inte bara köpa en läsare?

Bensinpriser v2

Iran har tydligen attackerat och satt eld på[…]

Dags för mig att byta belägg fram, har[…]