- tor 03 jan 2019, 14:43
#1290031
Ja, det du skriver stämmer, förutom att kabeln mellan DEM och "under baksätet" inte varit inkopplad vid mätningarna på 5VDC som är på bilderna. Nu mäter jag ju med en voltmeter och signalen verkade lite skum ibland men det kan ju hända att den visar en spänning men inte kan leverera ström till någon egentlig belastning (spök/restspänning) och att det kan vara det som gör att det blir ett spänningsfall till mätningen på kabeln vid DEM.. Jag repeterade inte mätningen vid DEM så mkt heller eftersom jag misstänkte knas i kableringen och ville fortsätta mäta "uppströms" för att försöka hitta om det satt i kablaget eller i utgången från REM, så man kanske inte ska lägga för stor vikt på skillnaden av 5VDC och 2.6VDC....
Det som känns troligt är att jag mätt på rätt stift på REM eftersom jag hade samma nivå under baksätet vid kabel märkt 4wd och vid stiftet jag identifierade på REM och att därför inte REM ger de 12VDC som felsökningsschemat säger att den ska ha.
Min fundering är om något i styrenheten ev klipper matningen till DEM för att någon insignal (tex från SAS) inte är vad den borde vara, men det känns lite långsökt, det borde ju vara styrsignalerna som stängs av i dessa fall....
Vet någon om det är samma REM på alla V70 eller om den är specifik på AWD? (vilka årsmodeller passar i så fall -06?)
Tycker mig ha läst att man inte kan byta dessa enheter rakt av utan de måste kodas in av Volvo, stämmer det för REM?
XC70 D4AWD MY16 D5244T12
V70II 2.5T MY04 B5254T2
V70II 2.4D5 MY06 D5244T4
V70II 2.4 MY04 B5244S
XC90 T6 MY03 B6294T