Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1285767
Jag har ärvt bilen från min bror och konstaterat att AWD/haldexen inte fungerar.
Först trodde jag att det var pumpen eftersom många rapporterat om haveri på den.
Den låter dock ok efter test med att direktköra den + bakhjul börjar driva vid upphissad bil, så den funkar nog i någon mån.

Därför trodde jag att det var det andra vanliga felet enligt olika forum, att temp/trycksensorn är trasig.
Jag har inte hittat något sätt att kolla den på något forum så jag såg mig nödgad att lämna in bilen på felkodskoll (har inte VIDA) och sensorbyte (+ olje-filterbyte), vilket skulle kosta ca 3100kr hos den lokala volvoverkstaden.
Så väldigt mycket mer är jag inte beredd att lägga på bilen som gått +38t mil, även om den går fint i motorn.
Nu har bilen varit inte på felkodsavläsning och jag får följande felkoder:

BCM-0094 Kommunikation mellan styrenheter Kommunikationsproblem med DEM
BCM-0109 Kommunikation mellan styrenheter Kommunikationsproblem med SAS, intern fel
CEM-1A64 Kommunikation med AOC-styrenhet Signal saknas
+ några som förmodligen inte har med detta att göra:
ECM-500F A/C – Felaktig signal
REM-4F44 Parkeringssensor 3 Felaktig signal

Eftersom det tydligen inte går att läsa av DEM-enheten enligt första koden får man väl inte fram de felkoder som enligt andra trådar tyder på pumpfel (DEM-0006) eller sensorfel (DEM-0007).

Verkstaden vill gå vidare enligt plan "för att sensorn förmodligen kan vara problemet".
Jag har ingen lust att chansa om sannolikheten för att det är sensorn inte är hög och nu känner jag mig osäker!
Är det AWD/haldex styrboxen har jag förstått att den är väldigt dyr. (Jag har en XC90 2003 med fungerande haldex stående borde jag testa med den styrboxen, skulle tro det är samma men vet ej).

Min fråga till forumet är mao om man av de avlästa koderna kan avgöra om något specifikt fel är troligt eller om det är relativt oförutsägbart vad det kan vara och att jag i så fall bör stoppa här vid en felkodsavläsning och därmed stanna på 750kr..?
Bilagor
Felkoder_V70D5AWD-06_181207.jpg
Felkoder_V70D5AWD-06_181207.jpg (88.14 KiB) Visad 2216 gånger
#1285799
Jag skulle felsöka lite själv enligt Xemodex
https://xemodex.com/us/diagnostic-flow-charts/

Då du har en 06'a borde du ha en HALDEX 3'a?
(Du har definitivt inte en Gen 4'a)
gen3-and-gen4.png
gen3-and-gen4.png (98.94 KiB) Visad 2192 gånger
Vi kan ju utesluta följande så här långt:
* Medbringarhylsa i vinkelväxel - hjulen snurrar
* AOC Pumpen låter - den snurrar

Se om du kan felsöka DEM enheten - verkar inte som om den vill prata alls, då ger det inget att byta trycksensorn eller nått annat heller. Är det DEM enheten så visst kostar det, men det borde kunna gå att finna antingen på skroten eller renoverade på e-bay (chansning men det kan gå hem).

Jag skulle själv inte prova att flytta DEM enheten från din XC90...
#1285811
XC90 -03 bör ha haldex gen II medan din bil har gen III. Har för mig de dessutom är konstruktionsmässigt olika så det är nog ingen vits att börja flytta styrenheter, även om det funkat utan att ladda om mjukvaran (vilket jag gissar behövs).

Att hjulen driver när bilen är hissad är nog normalt även om styrenheten/pumpen är utslagen, kardanen ger viss mekanisk pumpning i gen III som kan bygga upp lite tryck men om DEM måste vara strömsatt för detta, för att stänga överflödesventilen (eller vad den kan heta), eller exakt hur långt denna mekaniska pumpning räcker för att driva hjulen vet jag inte.

Har du några felmeddelanden i instrumentklustret? Är säkringen eller haldexen paj så brukar man få något i stil med "DSTC service erfordras". Har du inget sånt så är jag osäker på vad som skulle kunna vara fel där detta meddelande uteblir. DEM har förresten en egen säkring. Har du kollat om den är hel? edit: säkringen kan skjuta om pumpfiltret blir igensatt så att pumpen börjar dra mycket ström, om AWD funkar med ny säkring så skulle jag inte fortsätta köra bilen före haldexen är servad, annars är risken att du pajar pumpen vilket kostar några tusen att byta.
#1285919
Tack så väldigt mycket för feedback. Lite svar och frågor:
-Det ser ut som det är Haldex III på V70n och förmodar Haldex II på XC90n(se bilder), så det lär väl inte funka medXC90- styrmodulen(?) även om det mot förmodan skulle vara så att man inte skulle behöva ladda om mjukvaran. (lite skönt att en bil är så hög att man kan glida under bilen och ta kort utan att hissa!)
-Ja, Felmeddelandet "DSTC service erfordras" finns i förardisplayen
-Säkring för AWD, är hel!
-Säkring för DEM, är nog inte kollat, hittar inte var den sitter vid snabb googling och instr-boken är borta. Har någon tips?
-Om det skulle vara DEM-säkringen skulle DSTC-servicelampan slockna så att man ev inte ens skulle testa AWDn med hissad bil innan man gjorde olje/filterbyte?
-När jag testade med hissad bil och direktkörde pumpen så var det stor skillnad på rotation på bakhjulen när pumpen kördes (med rätt polvändning annars gick det dåligt...) eller inte. Kan inte bedöma hur bra dom drev, men som du säger låter det logiskt om det finns en ventil som styrs av styrenheten.
-Är det någon som har koll på hur det förhåller sig med begagnade styrenheter och nödvändigheten att ladda på mjukvara och kan i så fall vilken volvoverkstad som helst fixa det?
Bilagor
XC90_2003_Haldex_p2.jpg
XC90_2003_p2
XC90_2003_Haldex_p2.jpg (643.34 KiB) Visad 2140 gånger
XC90_2003_Haldex_p1.jpg
XC90_2003_p1
XC90_2003_Haldex_p1.jpg (723.87 KiB) Visad 2140 gånger
V70AWD_2006_Haldex_p2.jpg
V70AWD_2006_p2
V70AWD_2006_Haldex_p2.jpg (515.45 KiB) Visad 2140 gånger
V70AWD_2006_Haldex_p1.jpg
V70AWD_2006_p1
V70AWD_2006_Haldex_p1.jpg (440.92 KiB) Visad 2140 gånger
#1285956
Felsök DEM modulen via REM (Rear Electronic Module) - följ nedan guide.
https://xemodex.com/us/knowledgebase/de ... 2005-2010/

Dina felkoder verkar mer relatera till BCM (Brake Control Module), både aktiva och inaktiva sparade felkoder. Det borde finnas fler DEM-felkoder om den hade strulat...

Vore intressant att se vilka felkoder som återkommer efter att ha nollat dom, bor du i närheten av Linköping kan jag hjälpa dig med en DiCE Vida.
#1286024
jagälskarpv skrev:Intressant teori med SAS (steering angle sensor), hoppas att någon har svaret? Brukar den strula på V70?
I allra högsta grad - i kontaktrullen sitter nån givare som känner av rattens position, när denna inte ligger inom "toleransen" så kopplas antisladdsystemet ur. Antingen byter man kontaktrulle, i vissa fall har det hjälpt att ladda in ny programvara på Volvo som tillåter en större vinkelavvikelse.
viewtopic.php?p=1040553
http://www.skandix.de/en/spare-parts/el ... s/1019425/

I ditt fall finns det ju en felkod för rattvinkelgivaren - men jag vet inte hur och/eller allt hänger ihop, tror inte att fyrhjulsdriften kopplas ur av den anledningen.

Min rattvinkelgivare är kass och triggar så fort det är för varmt i kupén - måste byta den eller se om ny programvara vid nästa service kan hjälpa.
Weber 32dir på en b20

Skumt, B20A har enkel förgasare, oftast Strom[…]

Man kan halvera priset helt enkelt genom att s&a[…]

V70 startar inte (klickar)

Har fått hem en v70 d4 2011 som inte vill so[…]

Ny krängningshämmare och länkar bak[…]