Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1289808
Nu har min VIDA dice kommit...och fastnat i tullen...trots att den skulle skickas från UK utan dessa probelm, suck...

Under tiden har jag följt felsökningsguiden som Zuckuss länkade till.
-Jag har 12 VDC på säkring nr23 på REM (in och ut..)
-Trodde därmed att DEM var trasig men fick bara 2.6VDC när jag mätte på kabeln som gick in i DEM, där det enligt schemat ska vara 12 VDC.
-Gick vidare och rev upp bagaget för att kolla hur kablarna gick och hittade en skarv under baksätet. Där fick jag 5VDC på röd/grön kabel från REM (går vidare i blå/röd kabel märkt 4wd).
-Tror jag hittade rätt grön/röd kabel i koppling på baksidan av REM och mätte samma nivå, 5VDC på stift 4 t.v. (samma uppifrån och nerifrån då det är 7 stift) i bilden.

Frågan är nu om det är fel på REM som ger den här nivån ut, eftersom schemat säger att den ska mata 12VDC? Är felet i REM eller kan det vara någon lågnivå för att ev SAS-koderna spökar (känns väl inte så troligt?)?
Bilagor
20190101_181943.jpg
Spänning bakom REM
20190101_181943.jpg (1.42 MiB) Visad 360 gånger
20190101_175902.jpg
Spänning u baksäte
20190101_175902.jpg (1.14 MiB) Visad 360 gånger
#1290031
Ja, det du skriver stämmer, förutom att kabeln mellan DEM och "under baksätet" inte varit inkopplad vid mätningarna på 5VDC som är på bilderna. Nu mäter jag ju med en voltmeter och signalen verkade lite skum ibland men det kan ju hända att den visar en spänning men inte kan leverera ström till någon egentlig belastning (spök/restspänning) och att det kan vara det som gör att det blir ett spänningsfall till mätningen på kabeln vid DEM.. Jag repeterade inte mätningen vid DEM så mkt heller eftersom jag misstänkte knas i kableringen och ville fortsätta mäta "uppströms" för att försöka hitta om det satt i kablaget eller i utgången från REM, så man kanske inte ska lägga för stor vikt på skillnaden av 5VDC och 2.6VDC....

Det som känns troligt är att jag mätt på rätt stift på REM eftersom jag hade samma nivå under baksätet vid kabel märkt 4wd och vid stiftet jag identifierade på REM och att därför inte REM ger de 12VDC som felsökningsschemat säger att den ska ha.

Min fundering är om något i styrenheten ev klipper matningen till DEM för att någon insignal (tex från SAS) inte är vad den borde vara, men det känns lite långsökt, det borde ju vara styrsignalerna som stängs av i dessa fall....

Vet någon om det är samma REM på alla V70 eller om den är specifik på AWD? (vilka årsmodeller passar i så fall -06?)
Tycker mig ha läst att man inte kan byta dessa enheter rakt av utan de måste kodas in av Volvo, stämmer det för REM?
#1290040
-Jag har 12 VDC på säkring nr23 på REM (in och ut..)
Om REM ger 12V ut från säkringen borde det ju komma 12V ut under bilen vid DEM...? Fast jag ska erkänna att mina elkunskaper är dåliga

Min fundering är om något i styrenheten ev klipper matningen till DEM för att någon insignal (tex från SAS) inte är vad den borde vara, men det känns lite långsökt, det borde ju vara styrsignalerna som stängs av i dessa fall....
SAS är väl Steering Angle Sensor och brukar betyda att kontaktrullen i ratten är dålig eller behöver ny programvara (som tillåter större vinkelfel). Är denna felkod aktiv just nu?

Jag tror att du med din VIDA kommer kunna bringa bättre klarhet i detta - om du genom VIDA lyckas se live-data från DEM borde det betyda att den funkar.
#1292623
Har nu kört VIDA med kollega, ingen av oss kan det speciellt bra men fick ut enligt bifogad bild efter att ha resetat koderna.
-ECM-koder på bilden kom inte ut när vi gjorde ytterligare en reset.
-Problem med kommunikation med SAS kom inte ut, så det verkar inte påverka att DEM inte kommunicerar i alla fall. Vi vred lite på ratten och fick inte ut något SAS-problem.
-Har fel även på annat via REM : REM-8F11 Xenonsensor låg signal (annan tråd) sen jag hissade bilen och försökte reseta problemen med dieselvärmaren(annan tråd). I VIDA ser jag även REM-4A48 Fuel level too low är aktiv, men har inte märkt det i bilen. Mao verkar jag ha flera problem med REM..

Några tips?
Bilagor
20190115_112703.jpg
VIDA error read out
20190115_112703.jpg (1.89 MiB) Visad 290 gånger
Bältesvarnare

Är väl bara på passagerarsäte[…]

Just det, tillägg… Kollade EGR bö[…]

Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]