Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Tonysn
#1281940
Hej! Har ett litet problem med min Volvo V70 T5 från 2001. Antispinnet kan fungera felfritt flera dagar och sedan kan det igen bråka flera dagar. Den stänger av DSTC och kommer upp i färddatorn att den behöver service. Läste av felkoderna och fick upp 3 stycken. 00A0, 00A1 och 00C0. Hittade en lista med felkoder på nätet och borde väl vara dom här som jag har:

ABS-00A0 Yaw-velocity sensor 1. Signal faulty. Intermittent fault
ABS-00A0 Yaw-velocity sensor 1. Signal faulty. Permanent fault
ABS-00A1 Yaw rate sensor 1 & 2. Signal outside its permitted range
ABS-00C0 Stabilising function. AYC stabilisation takes too long

Om jag förstår det rätt så är det givaren som är under ena framsätet (höger?) Som spökar, men den där sista 00C0 koden är jag osäker på. Anledningen till att jag frågar är att jag är osäker på om jag tolkat koderna rätt och att jag inte skulle vilja köpa en ny sån där del bara för att prova, den är ganska dyr 😐 Någon som vet bättre än mej? Är jag på rätt spår eller kan de vara något annat? 😊
Användarvisningsbild
av drlecter
#1283161
Har för mig jag hade abs 00a2 , abs00a3 på min t5 -01. (Sidoaccelerations-givare). Sitter i mittkonsollen i bakkant. Jag kalibrerade min med Vida. Blev bättre då. Det var då jag blev säker att det var den det var fel på. Kanske är den som krånglar för dig med?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av drlecter
#1283203
Ser nu att felkoden står för girvinkelhastighetsgivare. Då är det nog en annan givare än den jag hade problem med. Den kanske går att kalibrera med Vida?

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Tonysn
#1283466
Ingen aning faktiskt. Är det någonting man borde kolla upp hos Volvo eller är det någonting man själv kan kalibrera? Vida är väl Volvos diagnostikprogram?
av Tonysn
#1299809
Nu har jag bytt givaren som är under passagerarbänken och allt verkade bra men efter en stund så tändes lampan igen så måste vara någon annan givare. 😐
Användarvisningsbild
av drlecter
#1300312
Det verkar som att det finns en girvinkelhastighetsgivare i mittkonsollen också. Du skulle behöva vida/dice. Man måste kalibrera denna vid byte. (ABS-00A1).
20190219_223808.jpeg
20190219_223808.jpeg (80.93 KiB) Visad 2078 gånger
Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

av Tonysn
#1300328
Ah där finns den andra. Jag har en kompis som har bilverkstad som har diagnostik program. När vi pluggade i datorn denna gång så var samma felkoder där men dom hade bytt från permanenta till intermittenta fel så jag tänkte att kanske det bara är dom gamla felkoderna som spökar. Minns ej om dtsc lampan lös första gången vi läste felkoder men denna gång var den mörk iaf så kan ju bero på det? Bad honom också om att kalibrera efter byte av givaren men av någon orsak så ville den inte gå med på att göra det. Men å andra sidan så när vi kollade värdena som givarna gav så var allting på 0m/s när bilen stod stilla så trodde att allt var okej. Hur vanligt fel är det att kontakterna jävlas t.ex.? Det är ju så konstigt när felet kan framkomma alla dagar vissa veckor och ibland kan de vara problemfritt flera veckor. Tycker dstc lampan har tänts lite när som helst själv medan flickvännen påstår att de ofta är i samband med att man kör i större gropar i vägen så kan den tändas.
av V70N2001
#1327450
Tjenare!

Såg din tråd på detta forum, så blev tvungen att registrera mig.
Jag har exakt dom felkoderna som du har, har du fått ordning på det?
Vad var det för fel, behövde det kalibreras? :-)
Tack på förhand!

Dåliga lödningar i LSM (ligt switch mod[…]

Volvo v60 2022 plåtskada

Ja men precis, det är ingen färg lä[…]

Service

Vet brorsan skulle ha storservice på sin XC6[…]

Felkodsläsare vida

Enheten du söker kallas DICE och finns p&arin[…]