Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av SamuelH
#1281805
Hejsan!

Har på senaste tiden märkt att bakdörrarna är lite tröga när man öppnar och gnisslar till ibland vid öppning.

Efter en inspektion av gångjärnen (edit: dörrstoppen*) så kunde jag dra slutsatsen att de var snustorra.

Tänkte därför se om man kunde smörja upp dom med något fett eller dylikt.

Vet dessvärre inte vilket fett som ska användas för gångjärnen (dörrstoppen*) till dörrarna så skriv gärna vad ni rekommenderar och helst var man köpa detta.

Tack på förhand!



Sent from my SM-G950F using Tapatalk


Senast redigerad av 1 SamuelH, redigerad totalt 0 gånger.
av MickeM
#1281812
Fett får du aldrig ner i leden i gångjärnet.
Det funkar på lägeshållaren/dörrstoppen dock.

Vad du använder för produkt spelar mindre roll.
Tunnflytande smörja på gångjärnen.
Fett eller liknande på dörrstoppen.
av SamuelH
#1281813
MickeM skrev:Fett får du aldrig ner i leden i gångjärnet.
Det funkar på lägeshållaren/dörrstoppen dock.

Vad du använder för produkt spelar mindre roll.
Tunnflytande smörja på gångjärnen.
Fett eller liknande på dörrstoppen.
Okej, ja det var dörrstoppet jag menade som var torrt och inte gångjärnet (visste ej vad jag skulle kalla det) men då funkar det alltså med typ litiumfett från Biltema som man bara smetar på?

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

#1281833
Lithiumfett funkar.
Jag hade själv sådan på spray som gjorde jobbet.

Nackdelen med fett är väl att det samlar damm, samt smutsar ner om det kladdar.

Jag har faktiskt funderat på att prova använda torr smörjspray, typ teflonspray eller siliconspray.
(Fungerar utmärkt i variatorn på ganmelskotern och säkerhetsbälte som inte drar in riktigt)
Men jag har aldrig använt det på dörrstoppen ännu.
#1281883
Jag tar vanligt fett och drar på ett tjockt lager vart annat år typ. På dörrstoppen i alla dörrar. Gjort så sen 2012 och än idag funkar det fint .

Vanligt smörjfett som jag använder till traktorn, på gångjärnen brukar jag bara ta oljekannan med valfri olja . Motorolja funkar alldeles utmärkt.
#1281903
Falconblå skrev: tis 20 nov 2018, 11:11 Jag tar vanligt fett och drar på ett tjockt lager vart annat år typ. På dörrstoppen i alla dörrar. Gjort så sen 2012 och än idag funkar det fint .

Vanligt smörjfett som jag använder till traktorn, på gångjärnen brukar jag bara ta oljekannan med valfri olja . Motorolja funkar alldeles utmärkt.
Entreprenadfett fungerar givetvis utmärkt som smörjning.
Inget snack om det.

Men det är inte kul att få på sig.
Från framdörrens stopp är väl risken minimal, men bakdörrarna är mindre, samt att man kan också komma åt klet från bakdörrens stopp där fram med löst hängande kläder.
(Det sprider sig gärna till runt omkring stoppen också)
När man böjer sig in och sätter barn i barnstol tex....

Därför har jag övervägt att använda torrsmörja istället.

Använd motorolja (spillolja) är ett alldeles utmärkt universalsmörjmedel för oljekanna som man får alldeles gratis vid oljebyten.
Allt från cykelkedjor, virar, gnällande dörrar, rostiga hänglås, skaplig rostlösare, osv. ..
Fungerar utmärkt till dörrgångjärnen, huvlåset, och hjulskruvarna på bilen.
av MickeM
#1281944
klacken skrev: tis 20 nov 2018, 16:12 Spillolja :-o är nog inte så bra att smörja med, svart,luktar illa och kan innehålla metallspån mm.
Och lithiumfett luktar gott och kladdar inte fast det är vitt?

Spillolja fungerar alldeles prima till grovsmörjande som tex kärvde gångjärn.
Överflöd torkar man bort, men det för man ju oavsett smörjprodukt.
Har man metallspån (av betydelse i detta sammanhang) i spilloljan har den motorn problem.
Microskopiska metallspån i olja att smörja gångjärn, krävande rostig mekanik och gamla rostiga cykelkedjor, mm, har noll och ingen betydelse.

Men som med allt annat ska mana välja produkt efter ändamålet

Vet ej om fler haft detta men höjdjusteringsm[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]

Den heter startspärr ibland också. Sitt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev därf[…]